The Ramones 70 bästa – en hyllning till Joey Ramone

Foto: Kyle Cassidy/Wikimedia Commons

Jeffrey Ross Hyman föddes den 19 maj 1951 i Queens i New York. Det är inget märkligt med att födas i Queens 1951, det gjorde ganska många, men det som skulle visa sig bli unikt med Jeff Hyman var att han från mitten av 1970-talet skulle bli känd över stora delar av världen som Joey Ramone, sångare i det legendariska punkbandet The Ramones.

I min musikvärld dök Joey Ramone och Ramones upp i mitten av 1980-talet. Jag hade nog inte hunnit fylla femton och jag lyssnade framför allt på albumen Leave Home och Rocket to Russia. De fanns på samma kassettband så det var bara att vända sida så fortsatte det i oändlighet. Sedan köpte jag alla plattorna, några bootlegs och hade även turen att se dem live.

Joey Ramone och Ramones har alltid varit ett favoritband och idag var det 20 år sedan Joey dog. Därför har jag skapat denna hyllningslista till honom och övriga bandmedlemmar i det legendariska punkbandet. Listan försöker vara i kronologisk ordning, så gott det går. Den är väldigt framtung och fokuserar främst på bandets fyra första album som jag verkligen älskar. Därefter blev det mer svajigt med vissa toppar och djupa dalar.

Hur som helst, här är 70 låtar året då Joey Ramone skulle ha fyllt 70 år. Listan innehåller alltid studioversionen av låten, ibland något liveklipp, cover eller alternativ inspelning. Jag har även valt att ta med någon intervju och originalinspelningen, om Ramones har gjort en cover. Den publiceras på dagen 20 år efter det att Joey dog, strax innan han skulle ha fyllt 50.

”Blitzkrieg Bop” (1976)

The Ramones bildades redan 1974 och singeldebuten skedde i februari 1976. För punkare och rockmusikälskare i världen är nog ”HEY! HO! LET’S GO!” något av det mest klassiska man kan höra och Ramones debutsigel är än idag deras mest spelade låt på Spotify med drygt 145 miljoner spelningar. Singeln nådde dock inga större framgångar när den släpptes, men när Rolling Stone Magazine publicerade listan 500 Greatest Songs of All Time 2004 var ”Blitzkrieg Bop” på plats 92.

Här är ett grymt liveklipp av ”Blitzkrieg Bop” från Bremen (dåtidens Västtyskland) den 13 september 1978.

”Havana Affair” (1976)

”Havana Affair” är B-sida på debutsingeln och en favoritlåt. Det var basisten Dee Dee och gitarristen Johnny som skrev låten.

Här är en liveversion från Rainbow Theatre i London på nyårsafton 1977. Den släpptes på bandets första livealbum, dubbel-LP:n It’s Alive 1979.

The Worktones gjorde en grym cover av låten 2011.

”I Wanna Be Your Boyfriend” (1976)

Uppföljaren var ”I Wanna Be Your Boyfriend” och den släpptes i september 1976. Låtarna från debutsingeln och denna finns även på debutalbumet Ramones som släpptes den 23 april 1976. Bandets andra singel tog sig inte heller in på singellistan i USA.

Illinoispunkarna i Screeching Weasel gjorde en snygg cover av låten 1993. Ja, de spelade egentligen in hela plattan.

”California Sun” (1977)

På B-sidan finns en liveversion av Joe Jones-covern ”California Sun” och jag låter den låten få vara med redan här även om denna studioinspelning är från Ramones andra album Leave Home som släpptes i inledningen av 1977.

Vi ska så klart ha med en liveversion från The Roxy i Hollywood, Kalifornien den 12 augusti 1976 också.

”Beat on the Brat” (1976)

Den andra låten på debutalbumet är mäktiga ”Beat on the Brat” och plattan spelades in i januari-februari 1976.

Här är en tidig liveinspelning från The Roxy i Hollywood 1976.

”I Don’t Wanna Go Down to the Basement” (1976)

Första sidan på LP:n avslutas med ”I Don’t Wanna Go Down to the Basement”. Craig Leon producerade debutalbumet tillsammans med bandets trummis Tommy Ramone.

Detta är en grymt tidig liveversion från den 15 september 1974 på CBGB i New York. Ramones spelade över 80 gånger på CBGB. Normalt sett stod alltid Dee Dee till höger om Joey och Johnny till vänster (i publikens perspektiv), men 1974 hade man tydligen inte riktigt satt det.

”Loudmouth” (1976)

Debutalbumet spelades in i Plaza Sound och Radio City Music Hall i New York. ”Loudmouth” inleder B-sidan på plattan.

”53rd & 3rd” (1976)

När Ramones släpptes blev det ingen jättesuccé, men plattan tog sig in på albumlistan Billboard 200 i USA där den nådde plats 133. Framtiden visade sig dock vara betydligt ljusare och när Rolling Stone Magazine publicerade listan 500 Greatest Albums of All Time 2012 placerades Ramones på plats 33.

Detta är en liveversion från CBGB i New York som var en viktig scen för Ramones i inledningen av karriären. Klippet är från den 2 april 1977.

”Let’s Dance” (1976)

Ramones spelade in en hel del covers och denna riviga Chris Montez-cover på debutalbumet är strålande.

”Let’s Dance” spelades ofta live och denna liveversion är från Rainbow Theatre i London den 31 december 1977

”Today Your Love, Tomorrow the World” (1976)

Debutalbumet släpptes av Sire Records och avslutas med ”Today Your Love, Tomorrow the World”. Dee Dee Ramone räknar till fyra, som vanligt, och han skrev låten.

Ramones turnerade flitigt i Europa under hela karriären. Detta klipp är från västtyska Bremen den 13 september 1978

”I Remember You” (1977)

”I Remember You” var bandets tredje singel och den lyckades inte heller ta sig in på singellistan i USA. Joey skrev låten och sjunger den som bara han kan.

Här är en liveversion från The Roxy i Hollywood den 12 augusti 1976.

”Swallow My Pride” (1977)

Den fjärde singeln ”Swallow My Pride” tog sig in på singellistan i England och nådde plats 36. Både ”I Remember You” och ”Swallow My Pride” ingår även på Ramones andra album Leave Home.

Daniel Romano gjorde, lite oväntat, en cover av ”Swallow My Pride” på festivalen Into the Great Wide Open i Holland den 7 september 2014.

Här är även ett klipp med Ramones från Houston, Texas i juli 1977. Bandet gjorde över 150 konserter 1977.

”Pinhead” (1977)

”Pinhead” var B-sida på ”Swallow My Pride” och är mest känd för den klassiska avslutningen med GABBA GABBA HEY, en textrad som blev synonym med bandet. Jag minns när de spelade ”Pinhead” på Mejeriet i Lund i juni 1988 och Joey sjöng GABBA GABBA och Dee Dee fyllde i med HEY. Det var magiskt! ”Pinhead” avslutar förstasidan på Leave Home.

Lite av det jag menar kommer fram bra i denna liveversion från Palladium i New York på nyårsafton 1979.

Här är även en rykande liveversion från Sala Zeleste i Barcelona i mars 1991.

”Glad to See You Go” (1977)

Det andra albumet Leave Home släpptes den 10 januari 1977 och ”Glad to See You Go” inleder plattan. Alla i bandet tog Ramone som efternamn. Paul McCartney kallade sig ibland Paul Ramone när han checkade in på olika hotell och därav blev det Ramones.

Detta härliga liveklipp hämtas från The Apollo i skotska Glasgow den 19 december 1977.

”Gimme Gimme Shock Treatment” (1977)

Tony Bongiovi producerade Leave Home tillsammans med Tommy Ramone. ”Gimme Gimme Shock Treatment” är en typisk Ramonesdänga. Det var Dee Dee och Johnny som skrev den.

Vi tar oss återigen till Rainbow Theatre i London på nyårsafton 1977.

”Now I Wanna Be a Good Boy” (1977)

Andrasidan på Leave Home inleds med ”Now I Wanna Be a Good Boy” och den kan få beskriva det underbara sound Ramones skapade. Ramones följde egentligen ingen särskild stil, som jag upplever det, de skapade stil.

”Now I Wanna Be a Good Boy” spelades grymt på The Apollo i Glasgow i december 1977.

”Carbona Not Glue” (1977)

”Carbona Not Glue” var med på ursprungssläppet av Leave Home, men togs senare bort på grund av risk för stämning. På senare upplagor kom den dock tillbaka igen.

Detta är en grym cover av Chicagopunkarna i The Vindictives från 1994.

”Commando” (1977)

”First rule is: the laws of Germany…”. Dee Dee räknar in och sedan lyfter skutan. Leave Home spelades in i Sundragon Studios i New York i oktober 1976.

Här är en animerad video till låten.

”You Should Never Have Opened That Door” (1977)

”You Should Never Have Opened That Door” avslutar mästerverket som nådde plats 148 på Billboard 200 när det släpptes 1977 och i England hamnade den på plats 45. Det var återigen Sire Records som släppte albumet och det var Dee Dee och Johnny Ramone som skrev låten.

Detta är en tidig demo av låten som jag gillar mycket.

”Sheena Is a Punk Rocker” (1977)

I maj 1977 släpptes singeln ”Sheena Is a Punk Rocker” i England. Den nådde 22-platsen där och när den släpptes i USA några månader senare var det den första singel som tog sig in på singellistan Billboard Hot 100 i USA. Singeln tog sig till plats 81 på Billboard Hot 100 och det var Joey som skrev låten

The Vibrators gjorde en snygg cover av ”Sheena Is a Punk Rocker”på deras album Pure Punk 2009.

Här är en fin musikvideo med Ramones.

”I Don’t Care” (1977)

B-sida på den klassiska singeln är ”I Don’t Care”. I mitt barndomsgarage stod ett pingisbord där jag och mina kompisar ofta spelade pingis. Ramones spelades nästan alltid på kassettbandspelaren och en av kompisarna var förälskad i ”I Don’t Care”. Spela den igen, sa han, och så spelades den om och om igen.

New Hampshire-punkarna i The Queers släppte denna fina cover 1994.

”Rockaway Beach” (1977)

Rockaway Beach ligger i Queens i New York och det var den platsen Dee Dee hade i åtanke när han skrev låten. Det var bandets sjätte singel och den tog sig till plats 66 på Billboard Hot 100. Den blev därmed bandets mest framgångsrika singel.

Sahara Hotnights har gjort en fin cover av klassikern.

Här är ett härligt liveklipp från CBGB i New York den 10 juni 1977.

”Locket Love” (1977)

”Locket Love” var B-sida på ”Rockaway Beach”-singeln och samtliga fyra låtar från singlarna ”Sheena Is a Punk Rocker” och ”Rockaway Beach” finns på bandets tredje album Rocket to Russia.

”Locket Love” hämtad från en soundcheck i New Orleans den 21 februari 1978.

”Cretin Hop” (1977)

”Cretin Hop” inleder Ramones tredje album Rocket to Russia som släpptes den 4 november 1977 av Sire. Det var återigen Tony Bongiovi och Tommy Ramone som producerade plattan och den spelades in Media Sound Studios i New York.

Här är en intervju med Joey av Conan O’Brien från 1999. Joey kommenterar att Ramones hade släppt tre plattor innan Sex Pistols släppte ”Never Mind the Bollocks”, men Pistols släppte sin klassiker i slutet av oktober 1977. Rocket to Russia släpptes en vecka senare. Så det så.

”We’re a Happy Family” (1977)

”We’re a Happy Family” avslutar förstasidan på Rocket to Russia och det var även en låt man ofta avslutade konserterna med. Avslutningskaoset är magnifikt.

Här är ett liveklipp från Seinäjoki (Provinssi Rock Festival) i Finland den 4 juni 1988. Dagen innan såg jag dem på Mejeriet i Lund.

”Teenage Lobotomy” (1977)

Det är fantastiskt vad man kan öka på sin allmänbildning genom musiken. Jag hade till exempel ingen aning om vad lobotomi var när jag hörde ”Teenage Lobotomy” första gången. Huvuddelen av Rocket to Russia spelades in i augusti-september 1977.

”Teenage Lobotomy” live i Bremen, Västtyskland den 13 september 1978.

”I Can’t Give You Anything” (1977)

Dee Dee skrev låten och han räknar själv in på klassiskt vis. Rocket to Russia klättrade till plats 49 på Billboard 200 och 60-platsen i England. Bandets tre första album innehåller 14 låtar vardera och ingen av låtarna är längre än tre minuter. Rocket to Russia placerades på plats 106 på Rolling Stone Magazines lista över 500 Greatest Albums of All Time 2012, men när den hade reviderades i fjol hade den fallit till plats 385. Man kan fråga sig varför och det visar kanske varför jag tycker att det är lite tramsigt att rangordna musik.

Här är en liveversion från Four Acres, Marcy, New York den 14 november 1977.

”Do You Wanna Dance?” (1977)

Den tredje och sista singeln från Rocket to Russia var Bobby Freeman-covern ”Do You Wanna Dance?” Den tog sig in på plats 86 på Billboard Hot 100 och det var den sista singel Ramones hade på den amerikanska singellistan. Det var även den sista skiva Tommy Ramone var med på. Han lämnade trummorna och ägnade sig åt att producera istället.

Ramones gjorde en del covers och många har gjort covers på Ramones. Var man bra på att göra covers? Ja, det är ju upp till var och en att bedöma, men så här lät Bobby Freemans version av ”Do You Want to Dance” från 1960.

”Don’t Come Close” (1978)

Ramones åttonde singel ”Don’t Come Close” klättrade upp till 39-platsen i England och var den första singeln från det fjärde albumet Road to Ruin. Det var ett nytt sound, mer popigt, som mötte lyssnarna på A-sidan.

Denna akustiska version av ”Don’t Come Close” är fin.

”I Don’t Want You” (1978)

”I Don’t Want You”är en av mina absoluta favoritlåtar med Ramones och den är B-sida på ”Don’t Come Close”. Den distade gitarreren är tillbaka med besked.

Kalifornienpunkarna i The Mr. T Experience släppte en strålande cover 1998.

”Needles and Pins” (1978)

Jackie DeShannon-covern ”Needles and Pins” blev bandets nionde singel, men nådde inga större framgångar. Soundet hade blivit lite mjukare och de distade gitarrerna var borta. ”Needles and Pins” är en favoritlåt, särskilt versionen av The Searchers. Ramones version är bra, men inte fantastisk, tycker jag.

Vi lyssnar på The Searchers listetta i England också och kastar oss hastigt tillbaka till januari 1964.

”I Just Want to Have Something to Do” (1978)

Ramones fjärde album inleds med ”I Just Want to Have Something to Do” och det är en strålande inledning. Marky Ramone dök upp som ny trummis och albumet släpptes i september 1978.

Detta klipp är från filmen Rock ’n’ Roll High School (se nedan). Jag älskar bilen med registreringsplåten GABBA GABBA HEY.

”I’m Against It” (1978)

Riviga ”I’m Against It” avslutar förstasidan på Road to Ruin som producerades av Tommy Ramone och Ed Stasium och släpptes av Sire.

Här är en liveversion av ”I’m Against It” från Palladium i New York på nyårsafton 1979.

”She’s the One” (1978)

Detta är nog min favoritsingel med Ramones. ”She’s the One” släpptes den 21 september 1978, men fick inga större framgångar.

Videon är fantastisk. Varje sekund är så 100% Ramones. Stackars Johnny måste ha haft ont i ljumskarna efter det där.

”I Wanna Be Sedated” (1978)

”I Wanna Be Sedated” är B-sida på ”She’s the One” och inleder även B-sidan på Road to Ruin. Det var Joey som skrev låten och när Rolling Stone Magazine publicerade listan 500 Greatest Songs of All Time 2004 var ”I Wanna Be Sedated” på plats 145. Det är den näst mest spelade Ramoneslåten på Spotify med cirka 105 miljoner spelningar.

Denna underhållande video släpptes 1988.

”It’s a Long Way Back” (1978)

”It’s a Long Way Back” avslutar Road to Ruin som tog sig till plats 103 på Billboard 200 och 32-platsen i England. Plattan spelades in i Media Sound i New York maj-juni 1978.

Här är första versionen av låten som från början hette ”It’s a Long Way Back to Germany”.

”Rock ’n’ Roll High School” (1979)

Ramones elfte singel var ”Rock ’n’ Roll High School” med ”Do You Wanna Dance?” som B-sida. Den släpptes i juni 1979 och släpptes även senare både på soundtrackplattan till filmen Rock ’n’ Roll High School och senare i ytterligare en version på albumet End of the Century 1980. Singeln nådde 67-platsen i England och spelades ursprungligen in i Cherokee Studios i Los Angeles, Kalifornien.

Detta är videon till ”Rock ’n’ Roll High School” med Ramones i klassrummet och trummisen Marky utklädd till lärarinnan. Det är fantastiskt! Flera av bandmedlemmarnas flickvänner/fruar förekommer även i videon.

Det är svårt att inte ta med filmklippet när de spelar ”Do You Wanna Dance?” också.

”I Want You Around” (1979)

Denna pärla är hämtad från soundtrackplattan till ”Rock ’n’ Roll High School”. Ramonesmedlemmarna var huvudrollsinnehavare i filmen. Jag köpte plattan i slutet av 1980-talet och blev förälskad i denna låt som snurrade varv efter varv på min grammofon.

Detta klipp är från Civic Center i San Francisco, Kalifornien den 9 juni 1979. Ramones utomhus i solsken funkar också.

”C’mon Let’s Go” (1979)

The Paley Brothers och Ramones spelade in denna Ritchie Valens-cover tillsammans som släpptes på soundtrackplatten ”Rock ’n’ Roll High School”. 1950-talet har aldrig låtit bättre.

”Baby, I Love You” (1980)

Det nya decenniet inleddes med att Ramones släppte The Ronettes klassiker ”Baby, I Love You” som singel. Singeln blev den mest framgångsrika Ramonessingeln i England och den nådde åttondeplatsen. ”Baby, I Love You” hittas även på bandets femte album End of the Century.

Här är låten live i engelska Newcastle City Hall den 29 januari 1980. Ramones turnerade med The Boys.

”Do You Remember Rock ’n’ Roll Radio?” (1980)

Ramones hade inlett ett samarbete med Phil Spector som producerade End of the Century. ”Do You Remember Rock ’n’ Roll Radio?” inleder albumet och släpptes även som bandets trettonde singel. Albumet släpptes den 4 februari och singeln i maj 1980. Singeln nådde plats 54 i England och albumet toppade på tiondeplatsen. Det var den högsta listplacering ett Ramonesalbum fick i England. Albumet nådde även rekordhögt på Billboard 200 med en 44-plats.

Detta är videon till ”Do You Remember Rock ’n’ Roll Radio?”.

”I’m Affected” (1980)

Jag älskar inledningen på ”I’m Affected”. Den är inte så väldigt mycket Ramones, men påminner om mycket annat som kom vid den tidpunkten som till exempel Joy Division och The Cure.

Här är en härlig video från Ann Arbor, Michigan den 10 maj 1981

”Chinese Rock” (1980)

Ramones var omtyckta i Sverige redan från början (”Sheena Is a Punk Rocker” var en liten singelhit) och End of the Century nådde tiondeplatsen i Sverige när det begav sig. Det var den högsta listplacering ett Ramonesalbum nådde i Sverige. End of the Century spelades i huvudsak in i maj 1979 och Sire släppte som vanligt. Denna riviga Johnny Thunders and The Heartbreakers-cover är strålande. Dee Dee skrev låten (!) som ursprungligen heter ”Chinese Rocks”.

Det är klart att vi ska lyssna på Johnny Thunders också. Notera textändringen från Arty till Dee Dee.

”We Want the Airwaves” (1981)

Den 20 juli 1981 släpptes Ramones sjätte album Pleasant Dreams och ”We Want the Airwaves” inleder albumet. Det var den första singeln från albumet och den blev inte särskilt framgångsrik, men är en av de Ramoneslåtar från 1980-talet som jag gillar mest.

Här är musikvideon.

”You Sound Like You’re Sick” (1981)

”You Sound Like You’re Sick” var B-sida på ”We Want the Airwaves” och släpptes även på Pleasant Dreams. Plattan spelades in i mars-april 1981 och producerades av legendaren Graham Gouldman. Det var Dee Dee som skrev låten.

Italienska Killtime har gjort en fin cover av ”You Sound Like You’re Sick”.

”She’s a Sensation” (1981)

Den andra singeln från Pleasant Dreams var ”She’s a Sensation” och den var inte heller någon större framgång på listorna. Albumet lyckades ta sig in på Billboard 200, men stannade på 58-platsen.

Denna härliga cover gjorde Kalifornienbandet D.I.

”The KKK Took My Baby Away” (1981)

Joey skrev denna låt på Pleasant Dreams som släpptes av Sire Records. Det var en rörig period i bandet då Johnny inledde en relation med Joeys flickvän Linda Daniele. Johnny och Linda gifte sig senare.

Det kanske är lite otippat att Drive-By Truckers har gjoert en cover på Ramones, men här är ”The KKK Took My Baby Away” från plattan The New OK som släpptes i fjol.

Detta liveklipp är från Sverige, TV-programmet Måndagsbörsen, den 26 oktober 1981.

”Psycho Therapy” (1983)

Ramones 17:e singel ”Psycho Therapy” var inte heller någon succé på listorna. Den spelades in i december 1982 och inleder även andrasidan på bandets sjunde album Subterranean Jungle som släpptes den 23 februari 1993. Plattan tog sig till plats 83 på Billboard 200. Marky lämnade trummorna och ersattes av Ritchie, men kom tillbaka 1988.

Här är videon till ”Psycho Therapy”.

”Outsider” (1983)

Detta är B-sidan på singeln ”Time Has Come Today” som var den andra singeln från Subterranean Jungle. Det var ibland något särskilt konstigt med soundet under 1980-talet. Det var nästan som att instrumenten dog i studion. Detta kan få agera exempel på vad jag menar. Tänk om denna låt till exempel hade legat på Rocket to Russia istället.

”Outsider” spelades live på Pier 84 i New York den 16 juli 1983. Ramones spelade otroligt mycket live under karriären och det var mer regel än undantag att man gjorde fler än hundra spelningar per år.

”In the Park” (1983)

”In the Park” är en favorit från Ramones 1980-tal som jag, på flera sätt, tycker håller bra än idag. Subterranean Jungle fick jag av en kompis när jag gick på gymnasiet. Han sa att han hade en platta med Ramones som han inte ville ha och frågade om jag ville ha den. Jag hade nästan alla plattorna så jag var lite tveksam, men tackade så klart ja. Dagen efter fick jag Subterranean Jungle och det visade sig vara den enda jag saknade av plattorna före 1988.

Här är ett liveklipp från Ripley’s Music Hall i Philadelphia, Pennsylvania från den 16 mars 1983.

”Howling at the Moon (Sha-La-La)” (1984)

”Howling at the Moon” var den första singel som tog sig in på Englandslistan sedan ”Do You Remember Rock ’n’ Roll Radio?” 1980. Den nådde 85-platsen och inleder även andrasidan på bandets åttonde album Too Tough to Die. Det var Dee Dee som skrev låten.

Detta är en demo av ”Howling at the Moon”. Jag är lite förälskad i avslutningen.

”Durango 95” (1984)

Too Tough to Die släpptes den 1 oktober 1984 och producerades av Tommy Ramone och Ed Stasium, radarparet från förr. ”Durango 95” är en kort instrumental låt man ofta inledde konserterna med i slutet av karriären. Om jag minns rätt inledde de konserten på Mejeriet i Lund 1988 med ”Durango 95” som sedan gick över till ”Rockaway Beach”.

Här är ett exempel på hur det kunde låta när Ramones inledde en konsert med ”Durango 95”. Denna version är från Sala Zeleste i Barcelona i mars 1991.

”Danger Zone” (1984)

Too Tough to Die tog bandet mer tydligt tillbaka till punken och ”Danger Zone” kan vara ett bra exempel på det. Plattan spelades in i juli 1984 och släpptes av Sire. Det var Dee Dee och Johnny som skrev ”Danger Zone”.

Detta liveklipp är hämtat från The Longest Day Concert 1985 i engelska Milton Keynes. Ramones var ett av banden som spelade där den 22 juni.

”Wart Hog” (1984)

Dee Dee räknade in låtarna, mer eller mindre taktfast, men det var inte väldigt vanligt att han sjöng dem. ”Wart Hog” på Too Tough to Die sjunger han rejält. Too Tough to Die nådde plats 171 på Billboard 200 och det var den lägsta albumplacering dittills. I England klättrade plattan till 63-platsen.

Här är ett liveklipp från London i februari 1985 för BBC.

”Bonzo Goes to Bitburg” (1986)

Singeln släpptes inte i USA, men blev ändå en mindre hit i USA. I England släpptes den i juni 1986 och hamnade på plats 81 på singellistan. Låten var en av de mer politiska bandet släppte och lär ha kritiserat den dåvarande presidenten Ronald Reagans besök på kyrkogården i Bitburg i dåtidens Västtyskland, mycket på grund av att flera ur Waffen-SS låg begravda där. Låttiteln var väl vald med tanke på den forna presidentens historiska karriär inom filmen. I Bedtime for Bonzo från 1951 har Reagan en roll. Låten inleder andrasidan på det nionde albumet Animal Boy och heter där ”My Brain Is Hanging Upside Down (Bonzo Goes to Bitburg)”.

Denna riviga cover är signerad New Jersey-punkarna Blanks 77.

Detta liveklipp är från Rolling Stone i Milano den 16 mars 1992. Joey sjunger ”Bonzo Goes to Bitburg” annorlunda.

”Somebody Put Something in My Drink” (1986)

Jean Beauvoir producerade Animal Boy som Sire släppte den 19 maj 1986 och jag har för mig att jag köpte den direkt när den släpptes. ”Somebody Put Something in My Drink” inleder plattan och jag minns att jag tänkte att låten mer påminde om Heavy Metal än punk när jag hörde den. När jag hör den ikväll tänker jag mest på hur det ibland lät på 1980-talet, dvs ganska livlöst, men jag gillar låten.

Här är ett grymt liveklipp från MTV i New York den 30 november 1988.

”Apeman Hop” (1986)

Animal Boy spelades in i Intergalactic Studios i New York i maj 1985. Albumet nådde 146-platsen på Billboard 200 och 38-platsen i England. ”Apeman Hop” får, tillsammans med ”Bonzo”, representera djurtiteln på albumet.

Detta är en kul cover med tyska Galgenfrist som sjunger ”Apeman Hop” på tyska!

”I Wanna Live” (1987)

Första singeln från albumet Halfway to Sanity var ”A Real Cool Time” och ”I Wanna Live” var den andra singeln från det nionde albumet. Plattan släpptes i november 1987. När jag såg Ramones live på Mejeriet 1988 var det denna platta de turnerade med och ”I Wanna Live” var en favoritlåt. Än idag älskar jag rundgången som följer med låten i inledningen.

Här är videon till ”I Wanna Live”.

”Merry Christmas (I Don’t Want to Fight Tonight)” (1987)

Vi tänker så klart i regel inte på julsinglar när vi snackar om Ramones, men B-sidan på ”I Wanna Live” är ju så klart en låt som kan betraktas som en jullåt och det var nog ingen slump att den låg som B-sida på ”I Wanna Live” som släpptes på senhösten. Låten är inte med på Halfway to Sanity utan dök upp på Brain Drain som släpptes två år senare.

Det släpptes även två soloplattor postumt med Joey Ramone . Ingen av dem fastnade särskilt hos mig och här är hans solotolkning av ”Merry Christmas (I Don’t Want to Fight Tonight) från albumet …ya Know? från 2012. Den hade även släppts som singel 2001.

Vi får titta en stund på videon också, inklusive bråket i inledningen.

”Garden of Serenity” (1987)

Bandets tionde album spelades in i Unique Recording Studios i New York i april 1987. Daniel Rey producerade och Sire släppte det.

Vi förflyttar oss till Finland och Provinssi Rock Festival i Senäjoki den 4 juni 1988.

”Go Lil’ Camaro Go” (1987)

Denna grymma låt tar oss nästan tillbaka till slutet av 1970-talet. Joey sjunger duett med Debbie Harry från Blondie. Det var Dee Dee som skrev låten och lyssna lite extra på gitarrsoundet som delvis skapade storheten i slutet av 1970-talet. Något liknande hade inte hörts av Ramones under hela 1980-talet!

Här sjunger Debbie Harry och Joey låten live på The Ritz i New York den 1 april 1988. ”I Wanna Be Sedated” är bara bonus.

”Pet Semetary” (1989)

Jag minns när ”Pet Semetary” släpptes 1989. Den var soundtrack till filmen med samma namn efter en roman av Stephen King och jag såg den på premiären tillsammans med tre kompisar, faktiskt mest för att höra soundtracket. Om jag minns rätt kom soundtracket i slutet när alla skådespelares namn rullade, biosalongen tändes och volymen sänktes. Vi kan kalla det aniclimax, men det blev en fin kväll ändå. Låten nådde fjärdeplatsen på den då relativt nya Billboardlistan Modern Rock Tracks och ingår även på bandets elfte album Brain Drain. Det blev även en av deras främsta radiohits i USA.

Här är musikvideon som inte skräms lika mycket.

”Can’t Get You Outta My Mind” (1989)

Brain Drain var den sista platta jag köpte med Ramones när det begav sig och ”Can’t Get You Outta My Mind” är en av få låtar jag gillar på Brain Drain. Plattan släpptes under våren 1989 och jag gick på gymnasiet. Den nådde plats 122 på Billboard 200 och 75-platsen i England. Det var det sista Ramonesalbum som släpptes av Sire.

Här är en demo från början av 1980-talet som är väldigt fin.

”Poison Heart” (1992)

”Poison Heart” släpptes som singel och ingår även på det tolfte albumet Mondo Bizarro som släpptes av Radioactive Records den 1 september 1992. Ed Stasium producerade och Dee Dee hade lämnat bandet. Han ersattes av C.J. Ramone. Dee Dee fortsatte dock att skriva låtar till bandet och skrev ”Poison Heart”. Singeln nådde sjätteplatsen på Modern Rock Tracks och albumet tog sig in på Billboard 200 där det landade på 190-platsen. I England toppade albumet på plats 87.

Här är den snygga musikvideon till ”Poison Heart”.

”Take It as It Comes” (1992)

Andrasidan på Mondo Bizarro inleds med favoriten ”Take It as It Comes” som ursprungligen släpptes av The Doors på deras debutalbum 1967. Det är lite som med mat och dryck. Om man gillar maten och drycken tillräckligt mycket så funkar det i regel även tillsammans, oavsett om det rekommenderas eller inte.

Som stor The Doors-vän är det svårt att inte ta med originalet.

”Somebody to Love” (1993)

Den 1 december 1993 släpptes det trettonde albumet Acid Eaters som bara innehåller covers. Albumet släpptes av Radioactive och denna The Great Society-cover är alltid härlig att höra även om den är ganska långt ifrån Jefferson Airplanes mästerverk, särskilt avslutningen.

Här är en animerad video. Det är förresten Traci Lords som körar.

”Out of Time” (1993)

Rolling Stones-covern ”Out of Time” finns också med på Acid Eaters och släpptes som singel 1994. Den är B-sida på Love-covern ”7 and 7 Is” och tilltalar mig mer. Scott Hackwith producerade Acid Eaters och den nådde 179-platsen på Billboard 200.

Ramones inspirerades mycket av musiken från 1950- och 1960-talen så det kan vara lämpligt att ta med Rolling Stones version från albumet Aftermath (1966) i ett sådant sammanhang.

”I Don’t Want to Grow Up” (1995)

Det var passande att det fjortonde albumet fick titeln Adios Amigos! med tanke på att det var Ramones allra sista studioalbum. Det släpptes den 18 juli 1995 av Radioactive och det var Daniel Rey som producerade. ”I Don’t Want to Grow Up” inleder plattan och låten släpptes även som singel. Singeln nådde 30-platsen på Modern Rock Tracks medan albumet klättrade till 148-platsen på Billboard 200 och 62-platsen i England.

Ramones spelade sex kvällar i rad på Estadio Obras Sanitarias i Buenos Aires i Argentina i början av oktober 1995 och här är ”I Don’t Want to Grow Up” från en av dessa kvällar.

”Here Today, Gone Tomorrow” (1977)

Listan närmar sig slutet och vi har behandlat 68 låtar. En av mina absoluta favoritlåtar av Ramones finns på Rocket to Russia. Det var något särskilt fint med Joeys röst som jag inte riktigt kan peka på, men den träffar mig mitt i hjärtat. Jag kan väl egentligen bara sjunga med och ge hans egna ord till honom:

Oh oh oh, oh oh oh

I love you

Oh oh oh, oh oh oh

I love you

I do, I do

Här är en klassisk liveversion från Rainbow Theatre i London på nyårsafton 1977.

Två dagar tidigare spelade Ramones på Victoria Hall i Stoke-On-Trent, Staffordshire och detta är så sjukt snyggt.

”R.A.M.O.N.E.S.” (1991)

Men vi avslutar 70-låtslistan med en hyllningslåt till Ramones signerad Lemmy och de andra i Motörhead. De släppte ”R.A.M.O.N.E.S.” på plattan 1916 och det blir en perfekt avslutning. Albumet släpptes 1991 och det kan ju också firas, sisådär 30 år senare.

Här är ett klipp när Lemmy kommer upp på scenen och sjunger ”R.A.M.O.N.E.S.” tillsammans med Ramones i slutet av Ramones karriär. Att få se Joey och Lemmy på samma scen är sjukt stort för mig, två av de allra främsta. Detta klipp är från Ramones allra sista konsert, The Palace i Los Angeles, Kalifornien den 6 augusti 1996. De avslutade konserten med ”Pinhead” och den allra sista Ramoneslåt som spelades som extranummer var ”Beat on the Brat” från debutalbumet.

Ramones blev, med all rätt, invalda i Rock ’n’ Roll Hall of Fame 2002. Tyvärr fick Joey aldrig uppleva det ögonblicket. Dee Dees tal i slutet är underbart. Tyvärr dog han en kort tid efter detta och Johnny dog den 15 september 2004. Även Tommy är död. Han dog den 11 juli 2014.

Under kvällen spelade Green Day ”Blitzkrieg Bop” och det passar väl bra att ha debutsingeln som den sista Ramoneslåten här.

Den allra sista konserten ägde rum, som tidigare nämnts, på The Palace den 6 augusti 1996 i Los Angeles och det allra sista extranumret var Dave Clark Five-covern ”Any Way You Want It”, tillsammans med Eddie Vedder från Pearl Jam. På något sätt känns detta som en perfekt avslutning på en musikkarriär som till stora delar formades av 1960-talet, som egentligen aldrig gav den stora hiten på listorna, men som ändå skapade odödliga låtar och en väldigt vacker plats i musikhistorien med miljontals lyssnare för alltid. HEY! HO! LET’S GO FOREVER!