Courtney Marie Andrews på Cirkus – solo med gitarr och piano

Courtney Marie Andrews spelar på Cirkus. Foto: Wai Kei Fung/ROCKFOTO BILDBYRÅ AB

I tisdags begick några stockholmare ett misstag av monumentala mått – det var nämligen några få tomma rader när Courtney Marie Andrews spelade på Lilla Cirkus. HYMNs Ernst Adamsson Borg rapporterar.

Tanken var att Courtney Marie Andrews skulle ha med sig sitt band, men av olika anledningar, kanske främst av att det blir ekonomiskt tufft att ha medmusikanter, var hon kvällen till ära helt solo, utrustad med enbart en gitarr och ett piano. Och det räckte gott.

Även om Andrews inte slog igenom förrän 2016 med albumet Honest Life saknar hon knappast erfarenhet och historier att berätta. Bakgrunden återfinns i Arizona, där hemmet hon i tonåren lämnade för att satsa på musiken stod. Det var även då hon la grundstenarna till hennes nu mycket välutvecklade gitarrspel, vilket, tack vare lokalens ypperliga ljud kommer till sin rätt. 

Hennes senaste album Old Flowers, som släpptes i fjol, är förstås konsertens huvudattraktion, även om det vävs in låtar från katalogen. På skivan träder hon fram som en än starkare textförfattare än någonsin, uppbrottet som ligger till grund för låtarna kommer fram på ett sätt som gör det svårt att inte spilla tårar på skivtallriken. Kvällen på Cirkus blir inte mindre känslosam, hennes förmåga att framföra låtarna med en enorm kraft är enastående, även om hon enligt egen utsago nu har en viss distans till förloppet som står till grund för texterna.

En bit in i setet dyker också två välbekanta figurer upp på scen – systrarna Klara och Johanna från First Aid Kit. På spåren ”Burlap String” och ”If I Told” bidrar de med sina stämmor, ett välkommet tillskott, såklart. 

I det stora hela är det bara tacka och ta emot, dels för musiken och dels för att artister som Courtney Marie Andrews verkar uppskatta att åka turnébuss i Sverige, trots att det är november. Förhoppningsvis anländer hon snart igen.