Henrik von Euler – Små vågor 6

Henrik von Euler utgår ofta från speciella platser och miljöer när han skapar musik. På det föregående albumet i serien Små vågor fungerade den lokala puben i Årsta, Restaurang Hjälmaren, som inspiration och när bandet Virke, där von Euler är medlem, skivdebuterade beskrev de albumet som”ett soundtrack till en än så länge icke-existerande film om att växa upp i Hovsjö (en stadsdel i Södertälje) runt 1980”.

På konvolutet till Små vågor 6 beskriver von Euler en havsnära plats i norra Uppland med karga klippor som inspiration. För att ta sig ut till denna plats måste han passera fyra mindre träbroar omgivna av tall och havtorn.

Första spåret betitlat ”Bron ut” placerar lyssnaren i denna miljö genom naturljud och inspelade fotsteg som långsamt övergår i en elegisk musikalisk hyllning till platsen. ”Inomskärs”, ”Trappan ner”, ”Tall och havtorn”, ”Lom i fjärden” och ”Solvarm” är några av titlarna som fortsätter att sätta ljud till omgivningen.

von Eulers sökande instrumentalmusik har ena benet i en minimalistisk tradition, närbesläktad med den japanska genren kankyō ongaku, ”environmental music”, och det andra i varm dub. En avstickare letar sig något överraskande in i modaljazzen.

Små vågor är ett sammanhållet album som är organiskt levande. Grunden är enkla melodier och repetitiva strukturer där skimrande inslag på piano, ocarina, dragspel och mellotron skapar framåtrörelse.

Rickard Jäverling, kollegan från Virke, bidrar med fint gitarrspel och övriga gästande musiker är Sam Lindroth, Johan Bertling, båda på bas, samt Leo Svensson Sander, vars cellospel verkligen skapar en tät atmosfär på flertalet låtar.

Låttiteln ”Trappa ner”, albumets sista spår, ringar in effekten av Små vågor 6. Musik med meditativ verkan.

[Flora & Fauna, 26 januari]

7