Good Luck Club – nu vänder vindarna

Foto: Kristoffer Nilsson

Vi börjar med en återblick. Fredagen den 4 september 2020 hade den nya klubben med det härliga namnet Good Luck Club premiär i Göteborg. Premiärkvällen skedde på Oceanen vid Stigbergstorget och banden som spelade var Ljung och Diamond Is Forever. Jag hade semester och var bortrest så jag kunde inte närvara, men jag blev nyfiken. Jag kontaktade klubben och bokade en träff med Alma Westerlund och John Jonsén som står bakom klubben. Alma och John är välkända ansikten i Göteborgs musikliv och är nog mest kända från det fina bandet Beverly Kills.

Kort efter intervjutillfället på Eli’s Corner vid Stigbergstorget slog restriktionerna till igen och livescenerna tvingades stänga. Good Luck Club och alla andras planer på en livemusikrik höst och vinter slogs i spillror men nu, efter flera månaders i stort sett total tystnad från scenerna, är det äntligen dags att starta upp igen.  

Att starta klubb mitt i coronatider tycker jag är grymt häftigt. Hur föddes idén till det?

– Idén har funnits länge, långt innan pandemin, svarar Alma snabbt.

– Vi har styrt många spelningar med bandet tidigare, fortsätter John. Vi kontaktade Oceanen strax före pandemin och presenterade klubben, men så kom 50-personersgränsen och det blev avgörande för att avvakta. Vi åkte till Malmö och Plan B och såg Silverkulten (de spelade där den 27 juni 2020, min anm.) och vi blev peppade av att se att det gick att ha klubb för 50 sittande personer. Vi tänkte att detta måste komma igång i Göteborg. I mitten av augusti började vi planera att genomföra den första klubbkvällen.  

Hur var premiärkvällen?

– Det var så fint, utbriser Alma med ett leende. Det var inte bara vår premiär utan även Oceanens första ”sittkväll”. Under eftermiddagen soundcheckade vi och alla var i tid! Det såg fint ut med alla stolar, men ovant.

Foto: Kristoffer Nilsson

– Alla var så peppade, minns John. Det var massor av energi i lokalen. Sedan blev det lite läskigt när det var dags för insläpp, men det blev snabbt en fin stämning. Alla respekterade restriktionerna och det var så bra band.

Hur gick det till när ni kom fram till namnet Good Luck Club?

John svarar snabbt att de hittade en notering i mobilen från december 2018 där de skrivit Good Luck Club.

– Inför kontakten med Oceanen var namnet självklart och vi säger Good Luck till dem vi bokar.

Ni har ju besökt massor av klubbar och konserter före pandemin slog till. Vad upplever ni är de största skillnaderna då och nu?

John inleder med att påpeka att biljettpriserna har ökat efter 50-personersrestriktionerna.

”Intäkterna måste täcka utgifterna, men det känns som att folk är mer villiga att betala 150 kronor för två lokala band idag än tidigare”

– Intäkterna måste täcka utgifterna, men det känns som att folk är mer villiga att betala 150 kronor för två lokala band idag än tidigare.

Alma håller med och konstaterar att allt går till band och lokal, ingenting stannar hos dem.

– Man blir mer sugen på konserter nu.

John lyfter även fram hur viktigt livemusik är.

– Folk brinner för det. Det är extremt vackert att se. Man kommer nog även ta alla chanser man får att spela live framöver.

Ni är ju klubbarrangörer i denna roll, men har även erfarenhet som musiker. Vilka fördelar ser ni med det? 

– Som arrangör vet jag hur jag vill bli bemött som band, konstaterar John. Jag vet hur Oceanen ser ut och vet hur det låter och vet även hur jag känner mig innan en spelning.

Alma fyller i att hon kunde glädja sig med musikerna och ville ge dem de bästa förutsättningarna.   

Kan ni tänka er att spela med Beverly Kills på er klubb eller är det tydliga gränsdragningar mellan band och klubb?

– Vet inte, vi har pratat om det, men det känns egentligen fel. Vi vill, med klubben, skapa en möjlighet för nyare artister som vill spela, svarar John.

– Gränserna kan vara abstrakta, menar Alma. Att vara arrangör och band funkar ändå. Det har vi gjort tidigare. Båda är helt överens om att det nog kommer att dröja, om det någonsin händer. Chansen kanske ökar om någon ställer in.

Premiärkvällen bjöd på synt och postpunk. Vilka genrer fokuserar ni främst på framöver?

– Jag är nog den som är mer för det elektroniska och John är mer gitarr, svarar Alma. John ringar in det mellan indie, synt och postpunk, inte längre ut än så.

– Det var en slump att premiärkvällen innehöll två band med trummaskin, men ljudteknikern var glad, fortsätter John med ett leende. Banden ska passa ihop. De kan ha mycket gemensamt, men kanske aldrig mötts. Vi vill skapa det mötet.

Alma drar en parallell mellan pommes och dipp, det ska passa ihop, och postpunk och elektronica funkar bra ihop.  

Om vi bortser från musiken, vad kan man förvänta sig som besökare? 

– Det var tända ljus på borden förra gången, minns Alma. Det var väldigt vackert.

– Det ska inte kännas som att man går på klubb i Göteborg, avslutar John, mer som till exempel Loppen i Köpenhamn. Good Luck Club kan vara en mental tillflyktsort.  

Avslutningsvis, när är nästa klubbtillfälle för Good Luck Club?

– Målet är att vi ska ha några kvällar till framöver, men det är verkligen ingen stress. Vi vill boka två bra band varje gång, säger John.

Nu är det dock dags för comeback och den äger rum den 18 juni på Oceanen, i synthpopens tecken, tillsammans med Malmöbaserade EIR och göteborgska Eavesdrop.  

Det ska bli spännande att följa Almas och Johns Good Luck Club framöver och deras visioner med klubben samt fina syn på hjälpsamhet, generositet och tacksamhet förtjänar en självklar plats i Göteborgs klubbvärld. Upptäck framtida klubbkvällar här: https://www.facebook.com/goodluckclubgbg