Christian Gabel släpper novermberalbum nummer två

Foto: Anna Ledin Wirén

Christian Gabel – som bland annat känns igen från hyllade audiovisuella 1900 – har under november månad haft två albumsläpp inplanerade. För två veckor sedan kom kassettbands-baserade synthalbumet Mikrofilm och idag är det dags för ambient-plattan Koda att släppas. HYMN blev nyfikna.

Du släpper de båda albumen på eget skivbolag. Kan du säga något om Gabel Elektronik och varför du valde att starta etiketten samt ge ut din musik på egen hand?

– Jag har drivit skivbolag tidigare men det var ett ganska fladdrigt projekt där katalogen var en blandning av egna konstellationer/projekt och lite andra band jag gillade. Gabel Elektronik är tänkt att vara en kanal för min egen musik, där startsträckan kan vara lite kortare från att jag gör musik tills att den finns tillgänglig att lyssna på. Jag har inte dåliga erfarenheter av att samarbeta med skivbolag men när det bara är jag som är avsändare som kompositör, så tänkte jag att jag lika gärna kunde ge ut musiken själv också.

”Hade inte den globala förkylningen som vi befinner oss i slagit till, så hade jag nog inte hunnit färdigställa två album”

Hur kommer det sig att du valde att släppa de båda skivorna så tätt inpå? Någon strategisk tanke bakom?

– Ingen strategi men möjligtvis en programförklaring. Jag har bara släppt ett album under eget namn tidigare och det var åtta år sen. Genom att släppa två helt olika, eller i alla fall ganska olika, album i stort sett samtidigt, vill jag signalera att mitt eget namn kan var en plattform för olika typer av musik. Inte bara 80-talsinfluerad synth.

– Men hade inte den globala förkylningen som vi befinner oss i slagit till, så hade jag nog inte hunnit färdigställa två album. Så det är mycket på grund av det som det blev dubbelt släpp nu.

Foto: Anna Ledin Wirén

Om du skulle beskriva Koda för lyssnarna i en mening, hur skulle du då beskriva den?

– Sorgsen, mörk och sakral ambient med närvaro av röster.

”Det gäller mest att hitta en titel som leder in i musiken, inte ställer sig i vägen för den”

Låttitlarna på Koda är väldigt vackra, hur döper man instrumentala låtar egentligen?

– Jag har gjort mycket instrumental musik tidigare och jag märker att det brukar bli tydligt att det oftast finns någon sorts handling, scenario eller specifikt inringad känsla som ligger i grunden för musiken, även om det inte finns en text. Det gäller att försöka plocka upp den och vad man får för bilder och ord i huvudet när man lyssnar på musiken. Ibland är det uppenbart direkt, ibland tar det tid. Det gäller mest att hitta en titel som leder in i musiken, inte ställer sig i vägen för den.

Har du några fler album på lager eller vad händer annars framöver?

– Det finns inga fler album på lager just nu. Jag kommer börja jobba med lite musik till en radioteater, möjligtvis också musik till en dokumentär. Tänkte även försöka hitta något sätt att få ut albumen i fysisk form om det går, det vore kul att kunna få till, men det får bli under nästa år.

Lyssna på Koda nedan: