Frida Johansson om musiken till Bortbytingen: ”Blinkningar åt black metal”

Foto: Lisa Love Bäckman

Frilansmusikern Frida Johansson känns igen från bland annat Barnet, Kraja och Säkert! Nu har hon skrivit musiken till Sara Bergmark Elfgrens pjäs Bortbytingen som spelas på Dramaten och idag släpps soundtracket. HYMNs Madeleine Bergquist blev nyfiken.

Hade du någon relation till Sara Bergmark Elfgrens böcker och berättelser sedan innan?

– Jag hade läst Cirkeln och Norra Latin sedan innan och lyssnat på hennes sommarprat. Jag tycker att hon bygger upp fantastiskt magiska och samtidigt relaterbara världar i sina berättelser, så det var såklart en stor ära att hon hörde av sig och frågade mig om detta projekt! Hon gillade musiken jag varit med och gjort till TV-spelet Unravel samt teatermusiken jag skrev till pjäsen Hålet på Orionteatern.

– Innan vi gjorde Bortbytingen ihop så fick jag även skriva musiken till kortfilmen Vi finns kvar där Sara skrev manus. Hon är en underbar person att jobba med, så engagerad, ärlig och respektfull.

Har det skiljt sig åt rent arbetsmässigt att skriva teatermusik jämfört med hur du annars brukar jobba när du gör musik? Kan du berätta lite om hur processen gick till?

– Det mest speciella med att skriva till teater, eller film/tv-spel, är ju att musiken är ett komplement till en visuell bild och en redan existerande berättelse. När jag annars skriver musik i albumformat så brukar jag börja med att måla upp en mental bild och berättelse framför mig innan jag skriver musiken runtomkring denna bild. I teatermusik finns redan det materialet och därför är på sätt och vis en stor del av jobbet redan gjort.

”Sara var noga med att betona att jag inte skulle vara rädd för att spegla det mörka och vemodiga i pjäsen”

– När jag skrev musiken till Bortbytingen så började jag med att läsa både manuset och Selma Lagerlöfs originalnovell med samma namn som pjäsen bygger på. Så fort jag kände något och fick små melodiidéer så spelade jag snabbt in dem på mobilen. Jag skickade skisser fram och tillbaka till både Sara och regissören Tobias Theroell och de kom med feedback. Sara var noga med att betona att jag inte skulle vara rädd för att spegla det mörka och vemodiga i pjäsen, vilket jag tyckte var ganska skönt att höra, hehe.

– Efter att jag spelat in musik i min studio i några månader så bodde jag även i Elverkets taklägenhet och deltog i repetitionerna för att kunna synka mina idéer med verkligheten.

– Det mest utmanade med att skriva teatermusik är att få den att klaffa med helheten och att hinna göra ändringar, både i uttryck och format, ända in i det sista. Eftersom verket till stor del blir till i processen så är det viktigt med ett nära samarbete som flyter på bra med regissören, vilket det verkligen gjorde med Tobias Theorell . Det enormt lyxiga med teater är att få se hur musiken samspelar med andra stora konstformer som ljus- och ljuddesign, scenografi, kostym, skådespeleri och så vidare. Jag slogs verkligen av vilken stor helhetsupplevelse det kan bli när proffsiga personer inom olika fält får samarbeta.

Foto: Anthony Tian

Det är ett helt gäng musiker som du fått med dig på skutan, hur gick det urvalet till?

– Ja, det var verkligen fint att få samarbeta med alla dessa personer. Jag visste att jag ville skapa en ambient och mystisk sagovärld som skulle kännas organisk och ganska rå, men samtidigt inte daterad. Så det var värdefullt att få använda sig av till exempel finska Maija Pokelas kantelespel som gav en speciell och sagoaktig atmosfär. Även Per Nordmarks synthar, slagverk och growlande gav en viktig karaktär till soundtracket tycker jag.

– Jag valde helt enkelt ut folk som passade in i min vision, och sedan blev det i slutändan dessutom en ganska fräsch könsfördelning med tio kvinnor, två icke-binära och fyra män som bidrog till att skapa musiken.

”Jag valde helt enkelt ut folk som passade in i min vision, och sedan blev det i slutändan dessutom en ganska fräsch könsfördelning”

Hur skulle du beskriva musiken rent ljud och genremässigt? Vem borde lyssna?

– Genremässigt så skulle jag säga att musiken rör sig mellan film- och folkmusik med en vemodig grundton och med vissa blinkningar åt black metal. Även om musiken innehåller ganska starka känslor så är det ändå generellt ett ganska mjukt och behagligt soundtrack som jag tänker att folk kan lyssna på när de exempelvis pluggar eller bara vill försvinna in i en mystisk värld en stund. Jag tycker själv att det är härligt att lyssna på soundtrack eftersom det ofta går att höra i musiken vilken stor värld den har sitt ursprung i.

Bild: Johan Egerkrans

Är soundtrack något du vill fortsätta att göra i framtiden?

– Jag fortsätter gärna att jobba med detta och jag har flera, lite hemliga, projekt och samarbeten på gång inför framtiden. Jag har jobbat ganska mycket med teater hittills men det vore kul att även få göra mer musik till film, alla är välkomna att höra av sig!

Lyssna på musiken till Bortbytingen nedan: