VIVA SOUNDS 2019 – lördag

Arkivbild. Foto: Olle Enqvist/ROCKFOTO

Förmiddagssolen lyste vackert över Slottsskogen när mina steg gick i riktning mot Järntorget och Pustervik. Höstlöven låg vackert under träden i den vackra parken och utmed Linnégatan var det ganska lugnt tempo.

Konferensdelen av Viva Sounds hölls på Pustervik och det var flera intressanta rubriker och paneler under hela dagen. Jag lyssnade först på en panel som fokuserade på musik i ett radio- och streamingperspektiv. Sedan var det dags för en panel som fokuserade på rubriken ”Who’s happy in the live market?”. Det var flera intressanta aspekter som lyftes fram och med internationella gäster i panelen blev det tydligt att liknande möjligheter och problem förekommer på flera ställen i världen. Jag avslutade konferensdelen med att lyssna på den österrikiska delegationen som berättade om musikklimatet i framför allt Wien och hade även senare förmånen att få höra en fin redogörelse om hur festivalen Waves Vienna en gång startade för nästan tio år sedan. Det var särskilt fokus på Österrike under årets festival.

Malmöbandet Toi Let inledde min konsertlördagskväll på Holy Moly vid sjutiden. De inledde karriären med att släppa singeln ”Two Fathers” 2013 och debutalbumet The Essential Toilet kom 2017. De har spelat på främst garage- och psychklubbar runtom i landet.

Holy Moly var vackert utsmyckat med rödaktiga lampor som hängde från taket och de tre musikerna gav oss en fin inledning på festivalkvällen. Den tunga ljudbilden bröt sig fram genom den knökfulla lokalen och höjdpunkterna var framför allt ”One Son” och vackra ”Black Oil”.

Vid Stigbergstorget var det tämligen stilla. Sex Pistols-klassikern ”Bodies” hördes vid Oceanen och österrikiska Dives från Wien stod på tur. Det är en spännande indiepoptrio som släppte det lysande debutalbumet Teenage Years Are Over tidigare i år. Trion gick på scen strax efter åtta och inledde med ”Chico”. Ljudet var inte det bästa och framför allt sången hade svårt att komma fram, men det blev ändå en fin spelning med höjdpunkter som ”Waiting” och avslutande ”Tomorrow”. Det var bandets första spelning i Sverige och jag hoppas att de kommer tillbaka snart igen.

På Oceanen avslutades kvällen med Lightning Dust från Vancouver i Kanada. Detta var nog festivalens mest namnkunniga bokning. Duon består av den briljanta sångerskan Amber Webber och skickliga keyboardisten Joshua Wells. Denna kväll var det dock en kvartett som gick på scen vid halv elva och inledde med fina ”Devoted To”. Det lät strålande från början och vi bjöds sedan på en rad fina låtar, främst från nya albumet Spectre. ”Joanna” blev den sista låt jag upplevde och en vacker avslutning innan jag gav mig iväg i riktning mot Pustervik.

På Pusterviks scen stod två göteborgska stjärnor i form av Johan Melin och Jesper Jarold i Fontän. Det är ett favoritband som jag har sett flera gånger och denna kväll var Fontän en trio. Pustervik gungade och dansade ordentligt när de snygga ljudmattorna avlöste varandra. Det är svårt att prata om höjdpunkter när allt är så otroligt bra, men om jag väljer ut en låt som stack ut särskilt blir det grymma ”Neon Snakes”.

Även utanför Pustervik festades det ordentligt och massor av glada människor rörde sig över Järntorget och Andra långgatan när jag långsamt promenerade utmed trottoarerna. Lördagsnatten levde på bästa sätt, men för min del närmade den sig slutet.

Sammanfattningsvis var denna festival otroligt lyckad. Den var full av fin musik och en mycket bra konferensdel. De göteborgska spelställena öppnade med utsträckta och välkomnande armar och den stora publiken svarade med glädje och härliga leenden. Det är sällan jag har upplevt så många leenden i Göteborg samtidigt och ett bättre betyg är nog svårt att få.