INTERVJU + PREMIÄR: Harsh R – ”Syster Sol”

Foto: Willow Stockwell

För de HYMN-läsare som hängt med ett tag är amerikanske Avi Roig kanske mest känd som eldsjälen bakom It’s A Trap, den mycket ambitiösa nyhetssidan om skandinavisk musik. Med soloprojektet Harsh R gör han rå, punkig industrial. Idag har HYMN premiär för Harsh Rs cover på svenska Camouflages postpunk-klassiker ”Syster Sol”, i vilken Avi kombinerar båda dessa stora intressen. Och sjunger på svenska för första gången!

Mellan åren 2002 och 2012 var It’s A Trap en av nätets viktigaste informationsplattformar för ny, skandinavisk musik. Några år senare startade sidans Olympia-bosatte grundare Avi Roig det egna musikprojektet Harsh R, i vilket han gör starkt DIY-präglad industrial som för tankarna till namn som Youth Code, Spit Mask och Choke Chain.

Harsh Rs version av ”Syster Sol” är b-sida till singeln ”Devotional” som släpps imorgon den 25 maj och vilken kommer att följas senare i år av nya fullängdsalbumet Seek Comfort. Det är inte första gången som Harsh R tolkar svensk postpunk – men det är första gången som Avi sjunger på svenska. HYMNs Anton Lindskog passade på att ställa några frågor till Avi Roig.

Hur började egentligen din kärleksaffär med skandinavisk musik?

– Det korta svaret är att det var genom svensk dödsmetall. Någon gång i slutet av 90-talet fastnade jag för den melodiösa death metal-scenen som då främst representerades av Göteborg med band som At The Gates och In Flames. En rolig grej på den tiden var att banden tackade varandra i sina cd-booklets, vilket ledde vidare till nya upptäckter. Entombed förde mig vidare mot kontemporär rock ’n’ roll och garagerock där jag fastnade för bland annat The Hellacopters och The Hives innan jag, via Refused, kom in på svenska hardcorescenen och beställde skivor med Breach och Skitsystem.

– Så det var där någonstans det började och det var inte bara tyngre musik som gällde för mig. Till exempel blev jag helt tagen av Hedningarnas sound första gången jag hörde dem. Under en period var jag som besatt av skandinavisk musik och det faktum att det, på den tiden var svårt för oss amerikaner att hitta information om de här banden, var något som triggade mig ännu mer.

Många av banden du uppmärksammade på It’s A Trap var obskyra även hemma i Skandinavien. Hur hittade du allt egentligen?

– Internet var ju inte alls lika etablerat på den tiden så jag förlitade mig på de band- och bolagssiter som existerade då och jagade information där den fanns. Ibland fick jag översätta stora block med svensk text ord för ord utan att kunna språket, vilket låter helt galet idag. Jag måste verkligen haft mycket mer fritid på den tiden!

– Efter ett tag hade jag fått ihop en lista på totalt kanske 2000 olika siter som jag kollade dagligen (med hjälp av en bot) i jakt på nya tips. Längs vägen upptäckte jag att det fanns fler som delade mitt stora intresse och allt fler började skicka tips till mig. Sedan kom sociala medier och jag tillbringade mycket tid på Myspace medan jag browsade genom filer på p2p-apparna. Det är galet när man tänker tillbaka på hur mycket internet har förändrats under senaste tjugo åren. Mycket är enklare idag men nu slåss vi mot algoritmerna istället.


”Nu slåss vi mot algoritmerna istället”

It’s A Trap! var även en klubb för skandinavisk musik på Debaser i Malmö. Hur gick det till?

– Det var Jonas Appelqvist som bidrog mycket till It’s A Trap, som startade klubben. Han frågade om han kunde använda namnet och jag sa ja. Jag litade på att Jonas inte skulle boka något som jag skulle behöva skämmas över, haha! Tyvärr lyckades jag bara ta mig över till en klubbkväll på Debaser i Malmö. Det var väldigt kul men jag kan inte komma ihåg vilka band som spelade då.

Musiken du gör med Harsh R är djupt rotad i äldre industrial och EBM. Du har bokat många andra, yngre band i samma stil till dina klubbkvällar hemma i Olympia. Hur började din relation med industrial?

– Jag minns inte exakt hur det startade men jag lyssnade på alla de ”vanliga” stora namnen – Skinny Puppy, Ministry, Godflesh, Einstürzende Neubauten med flera – tidigt i tonåren. Förmodligen var det genom min storebror och hans vänner. Jag kom bort från det under en period omkring mitten av 90-talet då jag snöade in på punk istället. Men med tiden – och framför allt när det började komma igång på allvar igen med unga old school-revival-akter som Agent Side Grinder och //TENSE// – hittade jag tillbaka.

– Industrial-scenen har haft en helt otrolig renässans, vilket jag tror till en viss del beror på att det blivit lättare att få tag på billig hård- och mjukvara. Att boka och promota nya, yngre namn är en viktig del i att hålla det hela vid liv. Jag är DIY i hjärtat! Just nu kan jag dock inte boka några spelningar här i Olympia på grund av covid. Men vem vet vad framtiden för med sig?


”Industrial-scenen har haft en helt otroligt renässans”

Varför var det dags att sjunga på svenska?

– Jag lovade min vän Ludwig Franzén (från bland annat KVLR) att jag skulle försöka tolka en låt på svenska och valet föll på ”Syster Sol”, helt enkelt eftersom det är en så bra låt. Den där melodislingan är enkel att fastna för men det tog lång tid för mig att få till rätt känsla i min version. Jag började jobba på den för flera år sedan och gav upp men tog upp den igen i vintras och då var det som att allt föll på plats. Min svenska är fortfarande absolut skit men jag tror den har förbättrats en hel del av det här experimentet. Jag känner tre olika Johan som jag bett korrigera mitt uttal och de håller alla med.

Vad tycker du om den skandinaviska industrial-scenen?

– Givetvis är den fantastisk! Ni har hela arvet från Cold Meat Industry och ni har Progress Productions. Vid sidan av det så är det många andra bra akter i Sverige nu, som Majestoluxe, Alvar, Celldöd, Nuclear Sludge, A>M, Livmødr, Harlem och Meipr. Från Norge har vi Blitzkrieg Baby och Atropine och låt oss inte glömma Islands Eurovision-beprövade Hatari. Sedan är ju den skandinaviska synthpopscen minst lika bra med Kite bland annat.

– Ja, jag hade kunnat fortsätta ett tag…