Indieplattformen Westside Music Sweden om coronaåret 2020

Det har varit ett annorlunda år på många sätt i allmänhet och i musikvärlden i synnerhet. Politiker har skapat tuffa restriktioner och musikvärlden har svarat med att göra sitt bästa för att motsvara förväntningarna, vilket man lyckats med otroligt väl i mina ögon – även om det säkert på sina håll har kostat hur mycket som helst i form av ekonomiska förluster i boksluten.

Indieplattformen Westside Music Sweden är en av många aktörer som påverkats av denna pandemi, men i mörkret har olika möjligheter fötts. Jag träffar Mattias Tell och Gustav Påhlsson på Westside Music Swedens kontor i närheten av Redbergsplatsen i Göteborg.

Det finns dörrar som är lättare eller svårare att öppna och jag har väldigt lätt för att öppna dörren till detta kontor. Innanför dörren finns alltid en härlig värme som är fin att möta. Vi sätter oss i sofforna på ovanvåningen och inleder vårt samtal.

Hur har ni upplevt musikåret, rent generellt, utan att gå in på några detaljer?

– Det har släppts väldigt mycket bra musik, svarar Gustav snabbt, och det har funnits mycket jobb att göra framför datorn.

Mattias konstaterar att det varit året med de inställda planerna som har förvandlats till andra planer.

– Vi har haft massor att göra och lyckats ställa om från extremt livefokus. Idag arbetar vi lika mycket med exportsatsningar i mediaformat. Under året har vi haft 30-40 olika releaser både internationellt och inom landet. Det känns som att man har tagit tre steg framåt och gått tre kilometer. 

Våren var ju väldigt märklig och ni var tidigt ute med streaming av konserter. Jag noterade att ni alltid spelade in från olika konsertlokaler i Göteborg. Var det en tanke bakom det?

– Ja, redan innan vi gjorde det var tanken att vara en gång per ställe som är med under vår showcasefestival VIVA SOUNDS, svarar Mattias.

Jag fick vara med när Lisa Wanloo spelade in på Fyrens Ölkafé i maj. Det var en väldigt annorlunda konsertupplevelse, men en kväll jag förhoppningsvis aldrig kommer att glömma. Jag uppskattar verkligen tanken att inkludera alla ställen och tycker att det är en av flera saker som belyser Westside Music Sweden på ett strålande sätt.

Under sommaren hjälpte ni tre band att nå ut till en bred kinesisk publik via en streaming och vi träffades inför det. Hur gick det sedan?


”Under The Swedish Night var det som mest, vid samma tidpunkt, över 49000 tittare”

– Det var en rolig grej, säger Gustav spontant (Gustav ingår i detta sammanhang även i bandet Bottlecap som var ett av banden som var med)

– Sändningen påminde lite om Youtube och folk verkade göra ”likes” i form av hamstrar. Ibland täckte hamstern halva bilden, fortsätter Gustav med ett leende.

– Under The Swedish Night var det som mest, vid samma tidpunkt, över 49000 tittare, konstaterar Mattias, och det är klart att vi är nöjda med det utfallet.

– Dagen innan var det även en mingelstund på The Danish Culture Center (DCC) i Beijing där ett trettiotal personer, med anknytning till den kinesiska musikbranschen, deltog.    

VIVA SOUNDS är en strålande showcasefestival som ni arrangerat i Göteborg i början av december de senaste åren, men nyligen ställdes den in. Hur hade ni tänkt att arrangera festivalen i år, med tanke på Corona?

– I mars tänkte jag att detta löser sig innan december, svarar Mattias, och även i augusti/september kändes det positivt, men när vi kom till slutet av oktober kändes det omöjligt. Vi hade tänkt att arrangera huvuddelen på Pustervik och använda båda scenerna och tidigt på kvällen även på Holy Moly. Det var en besvikelse att ställa in men det gick snabbt över med tanke på den svåra utvecklingen därefter.

”Det var en besvikelse att ställa in men det gick snabbt över med tanke på den svåra utvecklingen därefter”

Gustav instämmer att det var ett tråkigt, men nödvändigt, beslut.

Festival Marvin är en stor festival i Mexico där svenska artister som till exempel ANNELIE och Bottlecap har uppträtt genom åren och i år är det en stor streamingfestival i slutet av november. Hur är er relation till festivalen historiskt?

– Första året vi var med var 2017, minns Mattias. Då var vi där med The Bongo Club. Men allt började nog egentligen med att jag blev presenterad för Marvindeltagarna på Monkey Week-festivalen i Sevilla 2015. Marvin var även gäster på VIVA SOUNDS 2018 och då hade vi ANNELIE och Linn Koch-Emery i Mexico. I fjol var det Bottlecap som spelade på Festival Marvin.

Apropå det, Gustav, hur var det att spela på Festival Marvin?

– Det var roligt och det var en väldigt ”välarrad” festival. Hela grejen med att vakna i Göteborg och sedan vara i Mexico City en stund senare var svår att ta in. Vi spelade på en vanlig rockklubb och trots att det fanns språkbarriärer var det lätt att kommunicera med ljudkillarna. Vi körde långsam engelska och vissa ord på spanska. Efter festivalen gjorde vi en miniturné i Mexico och när vi kom utanför Mexico City och berättade att vi spelat på Festival Marvin förstod vi snabbt att festivalen har ett gott rykte i Mexico. Mexikanska artister vi träffade hade gärna spelat där. 

Hur är Westside Music Sweden involverade i den festivalen i år?

– I år fyller Festival Marvin tio år och gör en stor livestreamingfestival. Årets festival kommer att involvera olika ställen i världen nu när vi inte kan resa dit och Göteborg är en av städerna. Övriga städer är Monterrey, Mexico City, Buenos Aires, Sevilla och Madrid. Vi har med tre band (Beverly Kills, Black River Delta och SUNHILL) och det kommer att inkludera programledare och intervjuer. Det blir lite som en TV-show.

Detta märkliga musikår går mot sitt slut. Med vilka förväntningar möter ni nästa år?

Gustav inleder med att konstatera att förväntningarna på verksamheten är hög och framför allt att fortsätta utveckla mediadelen. Just nu känns det som att livedelen för vänta ett tag till.

Mattias håller med och betonar att det är tråkigt att livedelen är borta just nu.

– Men vi har varit snabba på att adaptera oss. Det kan stärka oss ytterligare på sikt att vi har hittat nya vägar att gå. När livescenerna kommer tillbaka är vi redo direkt. Media har blivit en stor del i år och ju fler ben vi skapar desto mer kompletterar vi bolaget på sikt. Alla konsumerar fortfarande musik och kan vi komma på flera teman som till exempel ”Story of the Song” blir det väldigt bra.

– Vi har även inlett releasesupport till skivbolag. Det är på många sätt lika viktigt att promota en platta i Europa som en liveturné. Under året har vi även haft VIVA TALKS på Pustervik som haft en ganska branschig inriktning och den borde vi kunna göra mer riktad även till allmänt musikintresserade framöver. Vi hann med en live på Pustervik i februari och därefter har det blivit ytterligare tio digitala samtal under året som släppts online.

Ja, ”Story of the Song” är väldigt fint och ett samarbete med oss på HYMN. Hur kom ni på idén till det?

– Jag minns när jag hörde om idén, säger Gustav. Mattias kom in på kontoret på morgonen utan att säga hej, som han alltid gör annars: ”Jag har en idé här. Man får höra om artistens tankar bakom låten och vi kan filma i till exempel min bil eller en i en båt på Mjörn. Det ska heta Ass of the week.” Jag minns att jag tyckte att det var en bra idé, men inget bra namn.

– Först gjorde jag det själv och nu är vi några till runt produktionen, säger Gustav.

”Jag minns att jag tyckte att det var en bra idé, men inget bra namn”

Mattias minns att det började med en kamera i två olika vinklar, men nu är det två kameror. 

Jag börjar småskratta när jag hör ursprungsnamnet, men får snart klart för mig att Ass är en förkortning av Amazing Special Song och det känns plötsligt på något sätt så självklart. Westside Music Sweden är en av de mest kreativa omgivningar jag rört mig i, någonsin! Utgångspunkten att en idé föds och att den sedan testas är självklar. Det är exakt som Mattias sa tidigare: Det känns som att man tar tre steg framåt och så går man tre kliometer. Då passerar man snabbt Kina, Göteborg och Mexico även ett år som detta.