PLX dagsrapport 1 – en idyllisk festival i skärgården

Toi Let

I torsdags inleddes musikfestivalen PLX på Tjärö i Blekinges skärgård. Förra året blev festivalen till vår stora besvikelse inställd, men arrangörerna satt i samma båt som alla andra. 2021 anordnas festivalen återigen och HYMN har varit på plats för att uppleva dansens återtåg i våra hjärtan.

Personligen var det faktiskt med viss förvåning jag läste om PLX 2021 och planen att genomföra festivalen för ett mindre antal besökare. Precis som den närbesläktade festivalen Intonal i Malmö ville man hellre genomföra festivalen trots att restriktionerna satt käppar i hjulet. Nu har såklart PLX en bättre utgångspunkt än Intonal eftersom hela festivalen genomförs utomhus.

Istället har vi varit mer oroliga för hur vädret skulle bli efter en mestadels kall augusti. Men vädret och de lättade restriktionerna (som tillåter 500 personer på ett evenemang) har gått hand i hand för att skapa en utmärkt om än mindre festivalupplevelse för besökarna.

PLX har under tidigare år varit en festival som fokuserat mycket på elektronisk musik och att få hit både större och mindre namn från den internationella DJ-scenen. Det har också alltid funnits ett nära samarbete med svenska konstnärer, som gjort platsspecifika installationer åt festivalen.

I år har man satsat ännu mer än vanligt på att täcka ett brett musikaliskt spektrum, med fler gitarrbaserade akter. Möjligtvis har detta också varit en nödvändighet eftersom det fortfarande är svårt för artister från många länder att resa och turnera. De flesta artister som spelar i år är bosatta i Sverige och närliggande länder.

Spunsugar

På fredagseftermiddagen kunde man till exempel åtnjuta Malmöbanden Spunsugar och Toi Let – båda två med ett mer traditionellt låtskrivande. Spunsugar spelade ett set med shoegaze för en publik som långsamt trillade in efter torsdagens inledande fest. De höll sig på behörigt avstånd uppe på klippan som vätter ut mot scenen och havet. Scenen står bokstavligen på havsraden och det är svårt att tänka sig en vackrare inramning för en konsert

Toi Let spelade även de mitt på ljusan dag trots att det kändes som att de kanske hade placerats lite senare på en annan typ av festival. Dagen innan hade Stockholmstrion June Vide spelat på samma scen och det är kanske första gången en popgrupp uppträtt på festivalen. Anledningen till att det fungerar så bra är att de som kommit till PLX 2021 verkligen är die-hard-fans av festivalen – jämfört med andra år då det också kommit mycket folk från Blekingetrakten som mest har varit sugna på att festa. 

Årets besökare är här för musiken (och upplevelsen i stort naturligtvis). Det är också en fantastisk miljö att vara i när solen skiner (som den gjort i mångt och mycket). Att vandra runt ön en välkommen paus i festandet och det finns gott om natursköna omgivningar och kor. Man kan bada och basta precis bredvid scenen.

Framför allt är det också fritt att tälta var på ön man vill. Jag kan inte komma på någon annan festival där man sitter i sitt camp och det plötsligt kommer en grupp kor några meter bort bara. Kräver man lugn och ro kan man gå hela vägen upp öns norra spets. Själv bor jag i år på campingen närmast scenen. Scenen ja, i år är det bara en scen för aktiviteterna på dagtid. Klippan heter den och där sitter jag och tittar på solnedgången, som blir ackompanjerad av Sagor & Swings rustika orgelrock. Sagor & Swing är ett band som har funnits i minst 20 år men förra året släppte de äntligen ett nytt album.

Duon (som består av trummor och orgel) har liksom Trummor & Orgel hämtat mycket inspiration från 60-talsduon Hansson & Karlsson. Soundet av deras Hammond (en elektrisk tramporgel) får lyssnaren att direkt tänka på 60- och 70-talens psykedeliska rock. Senaste albumet gavs ut av Zeon Light och heter En musikalisk tolkning av Bröderna Lejonhjärta och bygger på Astrid Lindgrens roman.

Sagor & Swing

När mörket börjar falla på under fredagskvällen återgår PLX till sitt normala jag och Klippan fylls av dansare som eggas på av Nene H:s tunga DJ-set. Nene H heter egentligen Beste Aydin och är född i Istanbul. Numera är Nene H baserad i Berlin och Köpenhamn, vilket gjort ett besök på PLX möjligt. Tidigare i år kom debutalbum Ali ut på Incienso men även som DJ är Nene H het. Setet leker med olika genrer och blandar friskt mellan techno, hiphop och r´n´b.

Publiken dansar i det blå ljuset från scenen och det märks hur efterlängtad denna stund har varit för många. Många har nästan inte dansat tillsammans med vänner på två år. När Nene H avlöses av MC Yallah tillsammans Debmaster blir det ett tyngre och långsammare groove. Det är ett slags östafrikanskt svar på trap och grime och det märks att MC Yallah har hållit på med hiphop under decennier. Tillsammans släppte de albumet Kubali för två år sedan på ett skivbolag från Uganda och hur PLX lyckats få hit dem är för mig ett under.

MC Yallah

Som brukligt från tidigare upplagor av PLX avslutas kvällarna på Satelliten, en tältscen som placerats en kvarts promenad från campingområdet och byggts för att emulera en klubb. Den kombinerade baren och DJ-båset huseras i ett tält som hjälper oss att hålla värmen uppe under en kall och stjärnklar natt. En liten bit bort finns även en ny scen som heter Eken – helt enkelt för att den ligger under ett stort ekträd. 

På fredagkvällen (som fortsätter långt in på lördagens morgon) får Satelliten fint besök i form av Malmö-DJ:n Rumina (som kanske är välbekant från Retreat Radio) samt Souci från Serbien. Souci heter egentligen Nevena och är som många andra DJs numera bosatt i Tyskland. Medan Ruminas set är mer techno-centrerat rör sig Souci längre ut från välbekant mark och blandar influenser från breakbeat, footwork och trance. Som avslutning på kvällen tar Malmö-profilen Behrang Mohammadi över fram till kl 07.00. Jag ser redan fram emot lördagen.