VIDEOPREMIÄR: Mollgan feat. Paul Bäcklin – “Miljonärer”

Foto: Nadim Elazzeh

Imorgon släpper Göteborgs-rapparen Mollgan – till vardags Oskar Schwartz – nya singeln “Miljonärer” tillsammans med indieartisten Paul Bäcklin och detta spår har fått en video signerad Bim och Max Galax (låten är hämtad från Mollgans kommande debutalbum). “Miljonärer” är en bombastisk berättelse om vänskap i trasiga tider och att känna sig rik – även när pengar är en bristvara. Musikvideon spelades in på gatufester och hustak på en av Göteborgs mest ökända gator.

Rapparen och poeten Mollgan har länge varit en doldis i Sverige, en artist som turnerat land och rike runt i många år men som ändå aldrig synts i några TV-rutor eller prisgalor. 2024 vann han P4 Nästa Stjärna i Göteborg med låten “Angelica” som blandade hiphop med indiepop och rannsakade hemstaden, och plötsligt fick artisten mer ögon på sig. Sedan dess har han spelat på Trästockfestivalen, Öland Roots, West Pride, Kulturkalaset, som förband till Medina och Mange Schmidt och gästat Sveriges Radio ett flertal gånger. 

2026 ser ut att kunna bli ett stort år för Mollgan och förhoppningsvis kommer fler att få upp ögonen för hans musik. Och det med hjälp av nämnde Paul Bäcklin.

Mollgan säger:

– Trots att jag och Paul Bäcklin delat scenkanter, loger, efterfester, slagsmål, försoningar och äventyr ihop så har vi aldrig skapat musik tillsammans förrän nu! Det känns väldigt passande då med en låt om vänskap med höga toppar och djupa dalar. Nästan som lite gemensam terapi i studion.

TITTA NEDAN!

4 mars – Releasefest och konsert på Crippas, Göteborg.

19 mars – Releasefest och konsert på Pet Sounds Bar, Stockholm.