
Vi lärde först känna Fredrik Norlindh som sångare och låtskrivare i indiepopbandet Comfort Addict och sedan som soloartisten som backades av hela Stockholm Studio Orchestra på sin svenskspråkiga debut-EP. Nu är han tillbaka med första soloalbumet Contrasting Notes där alla hans musikaliska intressen får samsas med en passion för modern musikproduktionsteknik. Vi tog ett snack med Fredrik.
Contrasting Notes är inspelad i Soundtrade Studios med producenthjälp från Behshad Ashnai. Enligt upphovsmannen var visionen att skapa ett album som om det vore gjort av hans eget drömlåtarskrivarteam: Stråkarrangemang av John Williams, synthslingor av Martin L. Gore, refränger av Max Martin, beats av Timbaland med mera.
– Jag har varit låtskrivare i Comfort Addict väldigt länge och där har vi ”indiepop” som genre, förklarar Fredrik. När jag gjorde min svenskspråkiga EP häromåret slog det mig att det även kan fungera att blanda olika stilar. Jag berättade om min idé för Behshad och han gillade det. Efter det gick jag loss och gjorde orkester-, rock- och elektroniska versioner av alla demos som jag skickade till honom. Det kändes skönt att få utlopp för alla mina idéer och inte behöva begränsa sig.
”Det får musiken att hålla längre. Att man kan lyssna massor av gånger och fortsätta upptäcka nya detaljer”
– Allt jag nämner i presstexten är sådant som jag själv verkligen älskar och, även om det kanske är namn med tydligare genretillhörigheter, så gör de flesta av dem ändå stora produktioner. Om man till exempel lyssnar på ledmotivet som John Williams gjorde till Star Wars så är det väldigt mycket som händer. Samma sak med Depeche Modes ”Enjoy The Silence”. En enkel melodi men om man lyssnar så är det fullt med grejer i bakgrunden.
– Jag tycker det får musiken att hålla längre. Att man kan lyssna massor av gånger och fortsätta upptäcka nya detaljer. Och jag hoppas att min egen musik också ska fungera så.
Fredrik Norlindh var bara sex år gammal när han började sin musikaliska resa. Från allra första början var det trummor som gällde.
– Min storebror tog trumlektioner och jag fick följa med dit, minns Fredrik. På något vis slutade det med att jag också fick ta lektioner fast jag egentligen var för liten.
– Något som gjorde verkligt stor skillnad för mig var när jag var i 12-årsåldern och fick mitt första egna trumset. Innan dess kunde jag bara spela i skolan men nu gick det plötsligt att dra på stereon jättehögt hemma och spela trummor till Metallica. Det var då, när jag äntligen fick spela det jag själv gillar, som det verkligen lossnade och jag förstod att jag vill hålla på med musik.
Sedan ett och halvt decennium tillbaka är Fredrik sångare och låtskrivare i Comfort Addict. Häromåret kom första solo-EP:n Förstå, Först Då som är inspelad med en symfoniorkester. Första singeln från Contrasting Notes kom redan förra sommaren och markerade då ytterligare en ny riktning för Fredrik Norlindh. ”HeadRoll/Liberty” blev första utflykten inom dansvänlig, modern popmusik.
– Den låten kom till av att jag följer NBA-basket, förklarar Fredrik. På de matcherna brukar ”Humble” med Kendrick Lamar gå rätt ofta. Jag började fundera på hur det skulle vara att göra en låt på samma sätt och bygga på en enkel tretonspianoslinga.
– Eftersom jag inte kunde släppa tanken på det gick jag in i studion och blev kvar nästan två dygn i streck. Först visste jag inte riktigt vilken riktning jag skulle gå musikaliskt. Om det skulle bli något mer åt hip hop-hållet eller mot elektronisk dansmusik. Sedan plötsligt föll allt på plats och ”HeadRoll/Liberty” kom ut.
– Först tog jag med låten till Comfort Addict. De andra i bandet gillade den men tyckte inte den passade vår stil riktigt. Jag spelade upp den för min sambo som älskade den och sedan hamnade den till slut hos Behshad. Därefter gjorde jag ”Objectified” och de två låtarna blev lite som startskottet till skivan. Det var efter det som Behshad frågade om jag inte hade fler låtar som vi kunde jobba tillsammans med.
De elva låtarna på Contrasting Notes skrevs under en femårsperiod. Det var under samma period som Comfort Addict jobbade på sitt debutalbum Really Really! som släpptes 2022.
– Comfort Addict-skivan innehåller bara tio spår men vi jobbade väldigt länge med varje låt. Och jag hann skriva massor av nya låtar under tiden. Till slut satt jag på, kanske hundra nya låtidéer som jag gav Behshad fria händer att välja bland och ge feedback på. För mig var det en befrielse att inte behöva begränsa mig till indiepop.
Du har hunnit släppa en väldigt stor del av albumet som singlar. Var det en medveten intention att varje låt ska fungera som singel?
– Ja, faktiskt! Jag tänkte tillbaka på en intervju som jag läste med Kent från omkring Vapen & Ammunition (2002). Målet när de gjorde den skivan var att allt skulle fungera som singlar. De tänkte inte albumkoncept utan att varje låt skulle vara så optimerad som möjligt för att klara sig på egen hand.
– Så har jag också tänkt kring de låtar som hamnat på Contrasting Notes. Men jag tror det finns en röd tråd genom albumet också. Vi har pusslat en del med övergångar som inte finns med på singlarna för att knyta ihop det. Sedan har Mattias Petterson, som gör mina omslag, också satt ett tema för alla singlarna så att man ser att de hänger ihop. Kanske med undantag för ”HeadRoll/Liberty” och ”Objectified” då, eftersom de kom lite tidigare.

När Fredrik skriver låtar till Comfort Addict är de alltid på engelska. Som soloartist växlar han mellan svenska och engelska. Oftast är det slumpen som avgör vilket språk det blir.
– Nio av tio gånger kommer jag på någon textrad samtidigt som grundidén. Då blir det den första raden, som ofta kommer tillsammans med melodin, som avgör om det blir på svenska eller engelska. Om det blir något som låter bra fonetiskt får det inte sällan hänga kvar oförändrat. Så var det till exempel med ”Can’t You See Me”.
– När jag är hemma själv går jag alltid runt och sjunger det jag tänker. Ibland tänker jag på svenska, ibland på engelska. Och jag har alltid diktafonen nära till hands så den åker fram när det kommer något jag tycker låter bra.
Påverkar språket inriktningen på låten?
– Hmm, jag har faktiskt inte tänkt på det. På svenska blir det ju lite mer personligt och utelämnande. Min första EP är helt organisk. Efter det instrumentala ”Minnesverket” visade jag orkesterledaren Erik min mest personliga låt med svensk text, ”Lugn”, som jag inte kunnat göra utan riktig orkester. När han gillade den blev det naturligt att resten av EP:n också blev på svenska. Jag hade gärna gjort något mer organiskt med orkester på engelska också.

Fredriks debut-EP Förstå, Först Då är, med mer än hundra medverkande musiker, en av de mest omfattande produktionerna någonsin av en osignad svensk artist. Fredrik skrev det inledande instrumentala numret ”Minnesverket” på natten efter sin mammas bortgång och fick senare chansen att spela in tillsammans med Stockholm Studio Orchestra i Benny Anderssons studio. Hemma i Sverige har stycket använts på begravningar och bröllop och i augusti belönades ”Minnesverket” med priset Best Contemporary Instrumental vid Intercontinental Music Awards 2025 i Los Angeles.
– Det var någon som tipsade mig om den där galan och att jag borde skicka in ”Minnesverket”. Jag åkte aldrig över till Los Angeles utan satt hemma och såg direktsändningen. Klockan hade nog hunnit bli två på natten när jag höll på att somna och då ropade de plötsligt upp mitt namn. Nu väntar jag på att pokalen ska dyka upp med posten.
Din producent Behshad Ashnai verkar ha haft stor betydelse för Contrasting Notes. Hur kom ni i kontakt med varandra?
– För några år sedan gick jag en producentutbildning på SAE i Solna. Utbildningen hölls i Soundtrade-studion och jag hade Behshad som lärare. Som examensuppgift tog jag med mig ”Why Don’t You Tell Me” som vi sedan släppte med Comfort Addict. Så det blev som så att min lärare producerade min inlämningsuppgift som jag sedan tog med till mitt band.
”Det blir mycket intressantare när det tar lite vändningar”
– Jag har aldrig jobbat med någon som hör och fattar musik så snabbt som Behshad gör. Han lyssnar jättenoga, ger allt en chans och kommer alltid med konstruktiv feedback.
– Behshad vet direkt vad som fungerar. Jag är mer osäker på vad som får plats i ljudbilden eftersom det sällan finns utrymme för allt som jag föreslår. Behshad har dock otroligt koll på vad som får plats och hur man hittar plats i ljudbilden.
Varför heter skivan Contrasting Notes?
– Jag funderade länge på om den skulle heta ”contrasting quotes” efter ett citat ur andra låten ”No One Will Avenge Us”. När jag skriver texter gillar jag att få med olika synvinklar i olika verser. Ungefär som om du tänker dig en TV-serie där man först får följa händelseförloppet från en persons perspektiv och sedan visas samma saker ur någon annans synvinkel. Det blir mycket intressantare när det tar lite vändningar och man får se olika aspekter på det. Jag vill att musiken ska fungera likadant, därav att det blev Contrasting Notes.
– Det är också mitt försvarstal om någon anklagar skivan för att vara spretig. Liksom: Den heter Contrasting Notes – vad hade du väntat dig?
