Miriam Bryant: “Jag tror att man skriver det man behöver skriva”

Foto: Olle Kirchmeier

 Med den nya skivan Okej att dö har Miriam Bryant sökt olika uttryck för att kunna spegla och utveckla sin självkännedom. Ämnen som lycka, död, sorg, mod och acceptans har präglat Bryant och satt spår i albumet. Miriam Bryant berättar för HYMN om processen.

– Allting började med att jag kände mig otroligt dramatrött, och skrev till min producent Elias Kapari att det var dags för ett glatt album. Vi åkte till en vingård i Frankrike och hyrde en liten studio. Den första låten vi skrev var ”Nothing 4-ever”, vilket inte riktigt är den gladaste av låtar. I slutändan blev det inte heller ett jätteglatt album, men tanken var i alla fall god.

Använde du dig av en ny strategi?

– Jag ville för första gången ha en strategi, men insåg allt eftersom att det var onödigt och ohållbart. Jag tror att man skriver det man behöver skriva och det går inte att styra.

Miriam Bryant albumdebuterade 2013 med Raised in rain, och har därefter släppt två album och tre EP:s. Den senaste, PS Jag hatar dig kom 2021 och var hennes första på svenska. Hittills har albumen har resulterat i grammisar och rockbjörnar i plural, och när vi talas vid är Bryant nominerad i kategorin Årets låtcitat på P3 Guld. Vilket hon också visar sig vinna.

“Alltid på väg någon annanstans, en flyttfågel ur balans” kommer från Regnblöta skor.

– Den handlar om en period i livet när jag var tillsammans med en jättefin person och kanske inte var den bästa flickvännen. Jag försökte väl mitt bästa men ibland är det inte menat. Det kan vara svårt att förstå i realtid. Låten är något slags erkännande att “det här ju inte blev så bra.”

”Jag ville skriva om de sidor hos mig som jag kanske inte är jättestolt över”

Skiljer det sig att skriva på svenska jämfört med engelska?

– Jag tycker det är svårare att skriva på engelska. Ibland finns det roligare vägar att ta på engelska, man kan vara mer suggestiv utan att hamna i en för smal musikkategori. Svenska är ett språk jag äger, vilket gör att jag känner mig friare och inte behöver förhålla mig till några regler.

Okej att dö är resultatet av två års arbete, vilket är hälften av tiden som det senaste albumet krävde. Albumet har, för Bryant, varit ett sätt att söka djupare i sig själv och utöka sin självkännedom.  Resultatet blev fyra olika underteman som tydligt präglar albumet: Ängeln, Djävulen, Femininitet och Autenticitet.

– Jag har tidigare kunnat känna mig spretig – visuellt, musikaliskt och inte minst emotionellt. Det har reflekterats i musiken och de visuella projekt jag jobbat med. Den här gången har jag bara velat embracea multituden, vilket har resulterat i ett tema. Jag ville skriva om de sidor hos mig som jag kanske inte är jättestolt över. Det finns oändligt många situationer och känslor som man känner att man inte bottnar i. Karaktärerna som vuxit fram under skapandet har blivit ett förkroppsligande av alla känslor.

I samband med releasen spelar du på ett antal mindre scener runt om i Norden. Kommer temat att märkas visuellt live?

–Det kommer det absolut göra. Scenen, som vi byggt till klubbturnén, är helt fantastiskt fin. Jag har aldrig varit mer nöjd med något.

Miriam Bryants Okej att dö släpps idag, den 31 januari. I samband med albumsläppet åker hon ut på en kortare turné i Norden och uppträder nu närmast i Karlstad, Huskvarna och Stockholm.