Vinyl Love med Alice Alebo Nelson: “Vinylskivan sätter ett värde på musiken”

I videoserien Vinyl Love får vi träffa tre av landets mest dedikerade vinylsamlare. I andra avsnittet bekantar vi oss närmare med Alice Alebo Nelson som jobbar på Skivesset i Malmö.

Alice samlar på LP-skivor sedan tolv år tillbaka. Vid sidan av jobbet i den, i Malmöområdet välkända, skivaffären gör hon gärna DJ-gigs på fritiden (även om hon föredrar att använda termen selecter). Hon har också en stor kärlek till hundar.

Vinyl Love är ett samarbete med Marshall, där vi hyllar kärleken till musik. Vi vill ge lite extra uppmärksamhet åt de passionerade människor som fortsätter att hålla det fantastiska formatet vinyl vid liv. Tillsammans firar vi den unika upplevelsen av att lyssna på musik på vinyl och de gemenskaper som skapats runt denna tidlösa konstform.

Kan du berätta om ett tidigt minne kopplat till en vinylskiva?

– När jag var 11 eller 12 år gammal upptäckte jag Jimi Hendrix. Jag minns när jag hörde Axis: Bold as Love, det andra albumet med The Jimi Hendrix Experience från 1967 – vilken stor grej det var för mig! Innan dess hade jag, som barn, mest lyssnat på Britney Spears och Michael Jackson så det var verkligen en helt ny värld som öppnade sig.

– Efter det var det som en dominoeffekt och jag började upptäcka massor av musik som var ny för mig. Bland annat mycket 70-tals- och sen 60-talsmusik.

Vad är det du gillar med ljudet på vinylskivor?

– Att det är levande på ett helt annat sätt. Det är väldigt intressant det här med att om det är väldigt tysta skivor, som jazzplattor kan vara ibland, så blir det en unik upplevelse varje gång man lyssnar. Jag vet inte om ljudet egentligen är bättre men det känns mer organiskt. Som att de spelar i ditt vardagsrum – det är en härlig känsla!

Vad tror du ligger bakom formatets uppsving på senare år?

– Vi har sett att en yngre generation har börjat samla på skivor. De har kanske vuxit upp med att endast lyssna på musik digitalt. För dem tror jag det handlar om att vinylskivan sätter ett värde på musiken på ett helt annat sätt. Kanske är det också för att de börjat intressera sig för att lyssna på hela album istället för endast spellistor. Det är nog en motreaktion mot vårt digitala samhälle.

Kan du tipsa om en skiva som alla borde höra?

U.F.O. med Jim Sullivan. Den spelades in 1969, tror jag, men släpptes 1970. Det är ett album som var väldigt okänt när det kom. Sedan har det släppts en massa återutgåvor och det har blivit mer populärt på senare dagar. Det är verkligen ett album som är bra rakt igenom.

Kan du berätta om ditt alias Hallis Placebo?

– Ja, för kanske tio år sedan hade jag en grej med att jag endast köpte väldigt udda skivor som de flesta inte hade hört talas om. Då upptäckte jag ett album från 1973 av en belgisk jazzgrupp som heter Placebo. Jag gillade den så mycket att jag till slut bytte Facebook-namn från mitt riktiga efternamn Alebo till Placebo. Sedan dess blir jag fortfarande kallad Hallis Placebo.

I samarbete med Marshall Headphones