
Chanel Beads abstrakta popmusik är flytande och flyktig. Konserten på Ideal Bar i Köpenhamn avslöjar att musiken är mer bunden till sin form än vad man kunnat tro. Samtidigt kvarstår lekfullheten.
Chanel Beads gör popmusik, även om det inte verkar så. Musiken låter ofta som resultatet av en slumpmässig, spontan reaktion. Det finns något organiskt i den – som att den bara kan uppstå under särskilda omständigheter, utan målmedveten strävan. Låtarna är ofta abstrakta i sin uppbyggnad. Här finns sällan tydligt urskiljbara refränger eller verser, ibland strävar de mot ett klimax som kommer alldeles i slutet av låten, ibland finns ingen dynamik alls. Samtidigt är många av låtarna catchy. Publiken på Ideal Bar i Köpenhamn sjunger med.
I en intervju med Crack berättar Shane Lavers – mannen bakom aliaset – att hans musik ofta inspireras av den flyktiga känslan när saker och ting plötsligt faller på plats. En känsla som, säger han, aldrig varar särskilt länge. “Confusion is an awesome space to work in; it’s an active way of interacting with any kind of art”, fortsätter han. Musiken leker med instabilitet.
I det ljuset är det förvånande hur igenkännbart allt är när Chanel Beads spelar på Ideal Bar. Låtar som har tett sig som ett resultat av tillfälliga omständigheter visar sig vara möjliga att återskapa; de låter likadant som på skivan. Med hjälp av en laptop, en trummaskin, en märkligt formad akustisk gitarr och ett ännu konstigare melodicaliknande blåsinstrument (den som var där och vet vad det var får gärna berätta) spelar de musik som låter lös, svävande – men som tydligen är bunden till sin form.
Lekfullheten i musiken – känslan av att den kan ta vägen lite vart som helst – förblir dock. Shane Lavers – som förutom i ett par låtar med det konstiga blåsinstrumentet håller sig till att sjunga – förstärker den känslan: han skuttar runt på scenen som ett upphetsat barn, petar på bandmedlemmen Maya Mcgorys gitarr och springer då och då fram till en förlägen kille längst fram i publiken och ruskar om honom. Musiken är seriös men inte alltid allvarsam, ibland aggressiv men aldrig hotfull. Chanel Beads gör popmusik utan popens självbekräftande övertydlighet.