
I lördags spelade Kas Product och Paradox Obscur på Bar Brooklyn i Stockholm. Martin Sandström har recenserat.
Paradox Obscur har precis börjat spela på Bar Brooklyn när jag kommer in på denna ännu en högkvalitativ Klubb Död-kväll. Den Berlin-baserade grekiska duon spelar i mina öron en slags minimalistisk elektronisk wave med tydliga influenser från syntheziserns 80-tal.
Kriistal Ann rör sig och/eller dansar försiktigt runt på scenen medan hon sjunger dramatiskt, och Toxic Razor sköter elektroniken bakom musiken. Konserten igenom har band och publik en tät kontakt och jag tror att bägge redan halvvägs in är nöjda med deras första Sverigebesök.
Deras bästa låt ”A Different Hum” skulle i en bättre värld vara en hit inom den mer kommersiella musikvärlden. Det är mystiskt, mörkt och sorgligt och liksom angeläget på ett lågmält vis. Perfekt höstmusik.
Franska Kas Product kliver upp på scenen och trampar igång sin kalla wave och experimentella punkiga synth, numera som en trio. Bandet bildades redan 1980 av Mona Soyoc och Spatsz (Daniel Favre) och har sedan varit aktivt från och till genom åren. Spatsz gick bort 2019 så det är Mona Soyoc med två andra musiker vi ser och hör nu.
Mona Soyocs röst kan ganska lätt föra tankarna till betydligt mer välkända Siouxsie Sioux, men en sådan jämförelse är också orättvis då Soyoc har en rätt egen energisk och stundtals desperat sångstil. Att hon är glad över att spela för oss är tydligt från början och den glädjen smittar av sig i lokalen. Basisten Pierre Corneaus spel är fullt av snygga ackord och slingor och värmer upp lite i den kyliga elektroniken.
Mona spelar gitarr emellanåt, oftast i de mer punkiga låtarna. Jag tycker det händer något extra i låtar som ”So Young But So Cold”, och att låten är över 40 år gammal och ändå känns fräsch skulle kunna vittna lite om hur den här grejen som bandet gör har överlevt tiden rätt bra.