Sommarens PS – punk edition

Lastkaj 14 pressbild

Vare sig du föredrar råpunk framför trallpunk, eller tvärtom, så har du hittat rätt. Rick Titrö sammanfattar den svenska punksommaren genom att snabbrecensera ett gäng släpp från de senaste månaderna.

Hyrda Knektar/Strikt Stockholm brinner

PUNK På varsin sida av Stockholms gator står Hyrda Knektar och Strikt. Ett sjumannakollektivmed sin brinnande Springsteen-punk inpyrd i saxofoner och elorglar versus stökig huliganpunk med rötterna i 6-10 Redløs, Stockholms Negrer och brittiskt åttiotal. När de möts på varsin sida av ett minialbum blir det tydligt att det fortfarande är samma gata, de ger sig till och med på varandras låtar. Starkast blir det dock när Hyrda Knektar sneglar bort mot Sveavägen 68 där de visionslösa Socialdemokraterna glömt bort allt de någonsin stått för. 7/10

Hata Som Lejon/Menudå Mörkret i ljuset/En billig dos av besvikelse

TRALLPUNK Med ett ben i svensk trall och det andra i amerikansk skate samsas Hata Som Lejon från Söderhamn med helsingborgska Menudå på ett album uppfött på kommunala budgetproblem, tysta fabriker och en daglig kombo av Dundee och Alvedon. Ändå är de mil ifrån varandra. Hata Som Lejon som med färgstarka melodier och brinnande körer nästan liknar ett svärmande indieband. Menudå med sitt råa klaustrofobiska stök på benig nordvästskånska och ett inhopp från hardcorescenen i form av Mörbultad-Nille. Starkast är det när Hata Som Lejon tacklar psykisk ohälsa, tystnadskultur och giftig manlighet i öldrickarvisan ”24 psykologer”. 8/10

Rövsvett En kväll på Liseberg

RÅPUNK Efter fyrtio år av stök, spex och oväsen blev de gamla råpunkstofilerna Rövsvett från Tranås en åkattraktion på Liseberg förra sommaren. Vildare, bråkigare och mer omtumlande än Helix, Atmosfear och Valkyria tillsammans. Ändå är det mest lite trams om kaffe, kanoter, falska kakaoinspektörer och den lokale jordgubben Lennart Hyland. Bara rock’n’roll med raka rör, ett överjordiskt muller och avgrundsvrål utan mycket till melodier, finess och änglakörer. Jävlas inte med Småland! 5/10

Krigsstigen Samling i särklass

TRALLPUNK På dagen ett år efter att stockholmska Krigsstigen släppte sin debut-EP Vi kan bättre utgör den stommen till fullängdsdebuten. En samling i särklass sprängfylld till bristningsgränsen av envetna schlagermelodier, tonartshöjningar och befogade sparkar mot efterhängsna snubbar, flanellskjortor, ärkeknölar, riktiga klippor och den inre panelen av dömande röster. Glad och livlig trallpunk som med Jesse Leroys märgfulla röst i spetsen ofta drar mot den moderna visan i form av Sanna Carlstedt, Elona Planman och Caroline af Ugglas möte med Mimikry. Kanske allra tydligast i det Maud Lindström-doftande dejtingdramat ”Gilla mig mer”. 8/10

Lastkaj 14 Trallkrucifixet

TRALLPUNK Det finns ett före och ett efter Lastkaj 14s hardcoreutflykt på fjolårskassetten Står stött. Tillbaka till sin sedvanliga vemodstrall är det med en annan ingång. Nyfiket och lekfullt. Electric Lava-duetten ”Du är inte här” kunde skrivits till Kapten Grås soloplattor, ”Dubbelt så mycket, hälften så bra” rymmer folktoner och ”Krigsfördriv” är en cirkusdoftande kabarévisa som hämtad från Galenskaparna & After Shave-filmen Leif där bandets forne multiinstrumentalist Staffan ”Saffran” Winroth (Döda Havet, Besvärjelsen) får gå fullständigt bananas. När det väntas ytterligare ett album senare i år är det uppenbart varför Lastkaj 14 leder trallsvenskan. 9/10

Tatuerade Snutkukar Complete Noise 1982-1986… In Gothenburg Everybody Can Hear You Scream

RÅPUNK Med låtar som ”Slakta Assars nassar”, ”Krossade pungkulor” och ”Gynna freden, köp en pistol” härjade några struliga tonårspojkar runt på Göteborgs gator i mitten av 80-talet tills de skrek till sig grövre pungbråck. Fyra decennier senare samlas allt som finns bevarat med Tatuerade Snutkukar på en liten box på 56 knappt lyssningsbara spår, främst från repan och de skandalomsusade konserterna. Ett kolossalt tidsdokument som tonas ut i några sekunder av en gammal snapsvisasom otippat pekar vidare mot framtiden. Den forne gitarristen Ebbotbildar Soundtrack of Our Lives, basisten Ägget satsar på skivbolaget och sångaren Sörenviger hela sitt liv åt den svenska visan. 5/10

Kurt Olvars Rebeller/Factums Punkorkester K.O.R/Factum

PUNK Ifjol förvandlades den småländska punkfestivalen Hugo Fjäderben-kalaset till ett bröllop. I år släppte den nygifte festivalgeneralen Johan ”Voven” Anderssons band Kurt Olvars Rebeller en split med Factums Punkorkester. Bägge med hemvävt punkstök med vrålande allsångsrefränger, stolt arbetarkamp och gubbgriniga omvärldsanalyser. Kurt Olvars rasande duettpunk ekar av Headons, Planet Trash och tidiga Asta Kask medan Factums skeptiska antiallianspunk sammanbinder nittiotalets trallpunkvåg med gamla knegarvisor på ett vis som doftar Gubbjävlar. Den powerpoppiga tidögängskängan ”Blått & brunt” är förövrigt det starkaste Kurt Olvars Rebeller fått ur sig sedan starten 1987. 6/10

Kardborrebandet Kravaller och skoskav

PUNK Även om Falköpings-punkarna Kardborrebandets femte album är allvarligare än någonsin är det lika god stämning, positiv energi och catchiga schlagermelodier som fäster sig på skallen likt kardborrar. En ihärdig workout på löpbandet med Krigsstigen och Världen Brinner i lurarna. Samtidigt som sångerskan Nanna förtvivlat slår sig fram genom kravaller, motgångar, polariserade debatter och våld i nära relationer. Lite mer sammanhållet än tidigare, bortsett från när ”Dårar och galenskap” varvar electro, ska och LOK-influenser i en salig röra. Ändå är det när allt bryts av i den smäktande gråtballaden ”Jag lär mig aldrig” det först brinner till på allvar. 7/10

Kjells Bänk The Miserable Youth Of Our Time

PUNK När Kjells Bänk från Skellefteå debuterade med minialbumet YIH8TW (2023) gick hälften fortfarande i högstadiet. Ett och ett halvt år senare har de mognat rejält, plockat in influenser från Jam, Social Distortion och nittiotalets britpop och kanaliserat det hela i en konceptualism inte långt från My Chemical Romance och Kinks. Fullängdsdebuten är helt enkelt en nihilistisk punkmusikal om den eländiga ungdomen av idag och det samhälle den tvingas att växa upp i. Klätt i bombastiska gitarrer, elaka elorglar och omedelbara melodier. Ett Klotter för den internationella marknaden. 9/10