Way Out West 2024: Wednesday – indierock med countrystänk

20240810, Göteborg. Wednesday spelar på Way Out West. Foto: Wai Kei Fung

North Carolina-bandet Wednesday slog igenom stort med förra årets albumet Rat Saw God och nu rider medlemmarna  på framgångsvågen och de tar verkligen fasta på möjligheterna. Höjden förvandlas emellanåt till ett stökigt grungeparty och att Karly Hartzman valt att knyta en sliten bandtröja runt överkroppen förstärker imagen som alternativband med rötterna i nämnda genre. 

Eftersom Wednesday kommer från den amerikanska södern har de countryn nära till hands och innan de spelar magnifika ”Chosen to Deserve” frågar Karly försiktigt om publiken gillar just country. Mottagande säger att så är fallet, men det gör väl i och för sig alla dessa dagar?! Hur som helst blir det mjuk lapsteel signerad Xandy Chelmis som på ett utmärkt sätt väver in Karlys trasiga berättelse om hur det är att leva i en småstad bortom glans och rikedom. Och dessa berättelser är ett genomgående tema i Wednesdays musik. 

Wednesday brinner av energi och låtar som ”Got Shocked”, ”Bath Country” och ”Quarry” låter minst lika bra live som på skiva. Undertecknad blir extra glad av sistnämnda spår som är en av mina favoritlåtar alla kategorier – textens vardagsrealism fångar det lilla, färgat av utanförskap och fattigdom, där droger flödar fritt. Magi!

Bandet avslutar storlaget med ”Bull Believer”, som kan liknas vid ett 8-minuter långt indieanthem, där Karly vrålar ut sin ilska och smärta. Låten tillägnas Free Palestine och påminner publiken om all skit som händer utanför grindarna på Way Out West. Wednesday själva blir en påminnelse om hur läkande och underbart det är att se ett riktigt bra liveband. Det är exempelvis oslagbart att se Chelmis headbanga samtidigt som han spelar lapsteel och gitarristen MJ Lenderman, vars solokarriär är ett kapitel i sig, skapar i sin tur den perfekta ljudkulissen. Nästa steg blir att se Wednesday på en riktig klubb.