Statiqbloom: ”Jag försöker tangera någon sorts utomjordisk atmosfär”

Foto: Stanislav Glazov

Bakom Statiqbloom står amerikanskfödda Fade Kainer. Sedan 2013 har han skapat råa ljudbilder där industri möter drivande elektronisk musik och aggressiva EBM-beats. Statiqbloom är också en av de hundratals akter som ingår i årets lineup på Wave-Gotik-Treffen, festivalen som varje år hålls i Leipzig, Tyskland. HYMN var på plats på festivalen och passade på att göra en intervju med den Berlin-baserade industri- och EBM-akten.

De musikaliska rötterna finns till stor del i metalscenen, men listan på de musikaliska projekt som Fade Kainer haft genom åren kan göras lång; doom-metalbandet Batillus, drone/metalbandet Inswarm, industri- och power-electronics- projektet Theologian, experimentella black metal/postpunk-bandet Tombs, samt så har han turnérat med före detta Swans-medlemmen Jarboe. Oberoende av vilken genre, så har musiken alltid burit på mörka atmosfärer.

– Men kärnan i musiken handlar inte bara om att det ska vara mörkt, säger Fade. Jag försöker tangera någon sorts utomjordisk atmosfär, som kan öppna en portal till något annat. Jag tror att det är det gemensamma elementet i all musik jag gör, oavsett om det är ett elektroniskt projekt eller ett metalprojekt.

Fade är i grunden trummis, och började som ung att spela i olika band där trummorna var det första instrumentet han lärde sig. Senare övergick han till det mer elektroniska och började använda modularsynthar, samplers och sequencers. I Statiqbloom använder han både hårdvara och mjukvara, och att behålla de riktiga instrumenten är fortfarande viktigt.

– Jag är en väldigt taktil person. Jag började ju som trummis, och jag behöver känna mig fysiskt sammankopplad med musiken. Att göra musik bara på en dator känns väldigt kallt, och då känner jag mig inte lika integrerad med musiken på samma sätt. Även om det går att göra bra musik på en dator, så känner jag att jag måste känna den där fysiska kopplingen till skapandet.

Sedan debuten har Statiqbloom hunnit med att släppa sex album och ett remixalbum. Titeln på det sjätte albumet, Kain, refererar till den bibliska berättelsen om Kain och Abel.  

– Kain är även en ordlek med mitt efternamn, jag heter Kainer i efternamn. Men det finns vissa likheter i mitt liv med Kain och Abel-historien. Och då menar jag inte när det handlar om bestraffning och att bli förvisad till att ta sig an världen utan ett hem, säger han och fortsätter:

– Men jag har alltid varit väldigt nomadisk. Ända sedan jag var liten så har jag rest runt med min mamma överallt. Och särskilt de senaste åren har jag förflyttat mig mycket. Så ja, det finns beröringspunkter mellan den storyn och mitt liv, även om det inte är på ett bibliskt sätt.

Foto: Petr Vones

Inspirationen till att skapa musik hämtar Fade främst från poesi och visuell konst, snarare än att lyssna på andras musik.

-Självklart så kan jag bli inspiererad av andras musik också, men jag hittar mestadels inspiration från visuell artwork med bild och text. Han fortsätter:

-För mig är det så att jag “ser” musiken, det är väldigt visuellt för mig. Med texter, färger och former. Det är en stor inspirationskälla när det kommer till att skapa ljud.

Statiqbloom startade som ett soloprojekt för elva år sedan, och under en tid var det en duo då Denman C Anderson var en del av projektet. Sedan några år tillbaka har Statiqbloom återgått till sin ursprungliga form som ett enmansprojekt. Fade som växte upp i Florida, USA, är sedan två år tillbaka baserad i Berlin.

– Jag hade bott i New York den större delen av mitt vuxna liv, och jag kände att jag hade kramat ur så mycket av New York, att jag ville uppleva att bo i andra länder och uppleva andra musikscener. Och ja Berlin är ju meckat för elektronisk musik. Och det är många av de musikerna jag beundrar som bor där. Så det var en bra plats för mig att komma till för att få inspiration av nya upplevelser och nya människor.  

När vi pratar om livescenen och den känslan han vill förmedla till publiken så förklarar han att det måste vara en kroppslig upplevelse.

-Jag vill att folk ska känna musiken. Det är därför jag gillar att spela på technoklubbar, för dom har ofta bra ljudsystem där du kan känna de låga frekvenserna. Jag vill att folk ska bli integrerade med musiken och känna det i sina kroppar. Men också att det ska vara en form av transcendental upplevelse. Han tillägger:

– De gångerna när jag spelar då det är ett riktigt bra framträdande så känner jag att jag har en utomkroppslig upplevelse. Jag är närvarande i det jag gör, men jag är inte i mitt alldagliga tillstånd.

När jag ett par timmar senare ser honom spela på Täubchenthal, så är det tillsynes flera i publiken som ser ut att vara integrerade med den post-apokalyptiska industri-klubbmusiken – flera omkring mig dansar med till de hårda EBM-och technodoftande beatsen. Som starkast blir det i den mer industridränkta låten ”Thin Hidden Hand”, med långsammare, tyngre beats, som förstärks av den metalinfluerade skriksången.

Fade Kainers fokus den närmsta tiden blir att fortsätta att turnéra och göra fler spelningar.

– Det blir en hel del turnérande. Jag åker till USA i nästa vecka för att spela. Och sedan kommer jag tillbaka till Europa och ska spela i bland annat i Dresden, Bryssel och på Malta.