Beyoncé – Cowboy Carter

En del artister är sådana som helt enkelt är för stora för sig själva.

En av dessa megadivor är Beyoncé. Jag kan egentligen inte så mycket om hennes musik mer än att hon var en av sångerskorna i Destiny’s Child och att hon är gift med Jay-Z. Och att hon är på varje omslag av alla tidningar i världen och är en av de vackraste kvinnorna i musikvärlden. Men, att hon kunde sjunga så här bra och våga nya saker var jag inte säker på.

Som medlem i massa countrymusik-grupper på Facebook fick jag varningar att undvika skivan Cowboy Carter: säkert för titeln provocerade flera hardcore-country-fans och på grund av omslaget där hon rider en stilig vacker vit häst medan hon vevar den amerikanska flaggan. Epitet som det vita Amerika försökt göra till sitt har stulits av denna supertalangfulla svarta kvinna. Klart det stör rednecks! Och bra – det behövs!

Cowboy Carter är ett superbra album som definitivt visar att Beyoncé ÄR en megadiva. Men också att hon förtjänar att vara det. Hon har en stenhård attityd som står över genrer. Här finns till och med countryns superstars Willie Nelson och Dolly Parton med: om även i korta [skits] – men de medverkar för att ge en push till Beyoncé att vara soulmusikens väg in i countryn.

Post Malone och Miley Cyrus är också med för att göra denna disco-soul-hiphop-country-skiva till en modern klassiker. Om inte annat för att hon vågar provocera den amerikanska westernpubliken med sin utmanande skiva. Jag älskar det!

Lyssna på ”Tyrant”, ”II Most Wanted”, ”Daughter” och den grymma låten ”Bodyguard” så känner du vajben av denna fina skiva. För att inte tala om versionen av Dolly Partons ”Jolene” – den är fantastisk!

[Parkwood Entertainment LLC, 29 mars]

8