Svenska Annika är bokare på danska VEGA: ”Musik försätter en i ett annat tillstånd”

Foto: Kristoffer Nilsson

VEGA är ett härligt musikhus i Köpenhamn. Om du är livemusikintresserad och bor i södra Sverige är det säkert en självklarhet att hålla koll på programmet på de tre scenerna och jag besöker i regel VEGA en handfull gånger per år. I huset arbetar Annika Jonsson med artistbokningar sedan flera år och jag var nyfiken på att höra hur hon hamnade där och lite annat. Vi träffas en tidig vårdag i slutet av februari på mysiga BEAT vid Enghave Plads, bara några stenkast från VEGA-huset. 

Varför musik, Annika?

– Musik försätter en i ett annat tillstånd, säger Annika spontant och tystnar sedan kort. Man kan träda in i en annan parallellvärld och förändra sinnesstämningen. Att hungra efter världen, musiken är inkörsporten till det, men musik är också historia. Det slutar aldrig och man kan alltid hitta mycket nytt. Musiken kan tränga in i alla delar och skapar samhörighet och gemenskap. Man är ofta på väg någonstans, men på en spelning är man just där.

”Man kan träda in i en annan parallellvärld och förändra sinnesstämningen”

Hur föddes ditt musikintresse?

– Vi sjöng Evert Taubes ”Änglamark” i skolan och jag fick gåshud och började nästan gråta, minns Annika med ett leende. Det är nog mitt första musikminne. Mina föräldrar är inte särskilt musikintresserade och spelar inga instrument. Min pappa skaffade kabel-TV och där satt jag och kollade alla musikvideor på MTV. Jag minns särskilt Prodigys”Firestarter”. Jag köpte massor med CD-singlar och hängde ofta på Mega store på Sergels torg. Jag bodde i Huddinge, ville alltid in till stan och samlade på flyers och posters. Vi hängde även en del på Kafé 44 och sedan blev jag hiphopare och lyssnade en del på punk. Jag lyssnade egentligen på allt möjligt. Mitt första musikrelaterade jobb var att sätta upp konsertaffischer i Stockholm, och det gjorde jag i Göteborg också, säger Annika och tittar ut över Enghave plads.

Just det, du studerade vid Kulturverkstan i Göteborg i början av 2010-talet. Vad minns du från den tiden?

– När jag var 25 år kom jag på att jag måste göra något. Jag flyttade till Göteborg första gången när jag var 19-20 år för de hade bättre svartklubbar, skrattar Annika. Jag började med att läsa musikvetenskap men det var lite för teoretiskt och då hittade jag Kulturverkstan. Jag kände folk som gått där. På Kulturverkstan var det mycket mer diskussioner och interaktion. Det var en otroligt bra utbildning. 

Hur hamnade du i Köpenhamn och på Vega?

– Jag var lite trött på Sverige, skulle söka praktik och då kom jag till VEGA. Jag hade nog bara varit i Köpenhamn två gånger innan dess och jag kunde ingen danska, säger Annika med ett leende. När det var dags för praktik igen frågade VEGA om jag ville komma tillbaka och på den vägen fortsatte det sedan. Jag har varit på VEGA sedan dess. Jag var mest produktionsassistent under praktiken och sedan blev jag en blandning av boknings- och produktionsassistent och stagemanager när jag började jobba. I början pendlade jag från Malmö, men det funkade bara några månader. Jag flyttade därför över permanent och blev därefter ganska snabbt bokare.

Det var nog aldrig någon självklarhet att Annika skulle arbeta med artistbokningar på VEGA en gång i tiden, men på något sätt känns vägen dit ändå utstakad via den nyfödda känslan i klassrummet när de sjöng ”Änglamark”, när hon började kolla på musikvideor, via skivaffärer och klubbar i Stockholm och senare utbildning i Göteborg. Då var saken klar och vägen över sundet var enkel trots språkliga hinder i inledningen. När Annika berättar om VEGA gör hon det med sådan glädje att det är tydligt att hon hamnat väldigt rätt i livet. Det gör mig glad att få sitta på stolen bredvid henne och lyssna

Du ansvarar bland annat för utländska bokningar på Ideal Bar. I min musikvärld låter det som ett drömjobb.

– Jag tycker att det är roligt att arbeta med mer okända band, men jag bokar även på de större scenerna. Det är ett större filter på de större scenerna. Där finns i regel en lokal promotor och de vet vad de vill ha. Ideal Bar var en ny scen när jag började här och vi hade lite svårt att definiera profilen i början. Men nu har det satt sig och det är en bra introduktionsscen. Det är även bra för oss att den är i gatuplan, den är tillgänglig. Vi är tre bokare nuförtiden och jag ansvarar bland annat för ”Vegas Udvalgte” och ”Verden Venter” som är kvällar som fokuserar på nyare danska artister. Jag tycker att det är intressant att gå på konserter och se vad det är för typ av människor i publiken. SPOT-festivalen (en showcasefestival i Aarhus, min anm.), till exempel, ger en bra uppfattning om vilken potential artisten har och ger en bra bild av artistens publik.

”Jag tycker att det är roligt att arbeta med mer okända band, men jag bokar även på de större scenerna”

Jag har haft förmånen att se många fina konserter på VEGA och inte minst i Ideal Bar. Det är en lokal jag hade lite svårt att finna mig tillrätta i från början, men den övertygade mig i längden. Det är VEGA-husets minsta scen med en kapacitet på drygt 200 personer och den ligger på hörnet utmed Enghavevej. Från början var byggnaden Folkets hus och Lille VEGA, den näst största scenen, har en kapacitet på cirka 500 personer medan Store VEGA kan ta in 1500.

Det är kanske en känslig fråga, men vilka skillnader ser du mellan Sveriges och Danmarks konsertlandskap?

– Två stora skillnader är åldersgränserna och alkoholreglerna. Vi behöver inte sälja mat utan kan fokusera helt på kärnverksamheten. Det som slog mig när jag flyttade hit var att det finns en större öppenhet för nordisk kultur här. Jag visste inte så mycket om dansk musik då, men det finns massor av bra dansk musik. Danmark får inte samma uppmärksamhet i Sverige som Sverige och Norge får i Danmark. Förköp är stort här och många är intresserade av mindre akter.

Du har så klart ett hav av vackra minnen från VEGA under drygt tio års tid, men om du bara väljer några, vilka blir det då?

– Med praktiken har jag varit på VEGA i tolv år nu. Första gången jag bokade Sean Paul tog vi en chansning och jag minns att jag var på ett tåg när telefonen ringde och fick höra att alla biljetter sålts på en minut. Sedan var det nästa bara unga på konserten vilket var otippat. Jag var besatt av Real Lies från England runt 2014 och jag skrev till dem på instagram och bokade. Pandemin gjorde dock att den spelningen inte blev av förrän 2022. Bonobo var min första bokning på Store VEGA och min första bokning någonsin var Daniel Norgren på Lille Vega. Ibland är det svårt att veta om svenska akter drar danskar eller om en svensk publik åker över. Dina Ögon på Lille VEGA för ett år sedan var en sådan spelning som visade sig öppna dörren för dem i Danmark. Jag bokade Dua Lipa till Lille VEGA och det var en fantastisk konsert med en enastående artist. Där visste man hur det skulle gå. 

Avslutningsvis, vad händer framöver?

– Jag tror att utvecklingen håller i sig positivt för konserter. Folk kommer även att diskutera hur man kan turnera mer miljövänligt. Professionalismen inom musikbranschen växer. Fankulturen kommer att utvecklas olika med hjälp av internet och subkulturen kommer att leva kvar även om man numera är lite mer individuell för att sätta sig i ett fack. Folk i publiken kommer att dricka mindre alkohol och ljudet och det visuella, helhetsupplevelsen, kommer att utvecklas mer, både av artisterna och ställena. 

Det blir slutorden, men vi sitter kvar och pratar en stund. På uteserveringen, utanför fönstret, sitter kolleger och kompisar till Annika. Det är tydligt att hon är omtyckt och hon är numera en mästare på danska. Under hela samtalet var en röd tråd i många av Annikas resonemang uppbyggda kring nyfikenhet, ödmjukhet och tacksamhet och, trots att det blivit lite kallare, är jag alldeles varm i kroppen när vi en stund senare går åt olika håll utanför VEGA.   

Foto: Morlin Rye Adomat