Det var en regntung och kulen lördagskväll i Göteborg när jag promenerade förbi Grönsakstorget på väg till Pustervik och kvällens konsert. Bergslagsdiagonalen släppte den lysande debutsingeln “40 grader i februari” i höstas och i fredags var det dags för debutalbumet De fyra årstiderna (Welfare Sounds & Records). I centrum står låtskrivaren och sångaren Aron Westholm och skivsläppet firades på Pustervik.
Det var härlig stämning, som alltid, när jag kom till Woody Wests lördagsklubb vid halv elva. En stund senare gick de sex musikerna på scen och publiken jublade. Det inleddes med att Aron Westholm berättade att skivan handlar om livet i den äldre och yngre medelåldern och det var nog många som kände igen sig på något sätt när låttexterna passerade under kvällen.
Den första låten, tillika inledningslåt på albumet, “Vecka 44” drog igång kalaset och det lät bra från början. Självklart handlade mycket om låtar från albumet med höjdpunkter som “Gator fria från grus” och den snyggt nakna “Fars dag”, där Aron sjöng tillsammans med pianotoner signerade Gittan Kock (Tomma Intet, Gittanz mm) som var en av kvällens gäster på scenen.
Den andra gästen, Johanna Hellqvist (Tyred Eyes, Hunt mm), var med på slutet och sjöng bland annat duett med Aron under avslutningslåten “När du går” vilket hon även gör på albumet. Det var en grymt snygg avslutning.
Publiken jublade och ville ha mer. Aron och Johanna lämnade scenen, men de andra var kvar och kort därefter inleddes ett längre och härligt intro till “40 grader i februari”. Aron kom tillbaka och det där fantastiska med livemusik blev jag kort därefter återigen vackert påmind om. Det ska bli mycket spännande att följa Bergslagsdiagonalen framöver.
Jag lämnade Pustervik när tonerna till “Det var så jag kom till Malmö” försvann någonstans i publikens applåder och jubel. Utanför dörren hade kvällens regn upphört och spårvagnarna rullade åt flera håll vid Järntorget. Min spårvagn rullade mot Centralen och en stund senare satt jag på en buss genom Bohuslän.
