Schack Matt – dags för Frida Mirage att debutera!

Foto: Hugo Aldén

Efter att ha varit frontkvinna i Londonbaserade indiepop-bandet Ruby Hive har Frida Mirage satt soloprojektet i främsta rummet och flyttat hem till Sverige och Malmö. Idag släpps första singeln ”Quick Game Of Chess On My Chest”. HYMN blev nyfikna på denna poppiga jazzkatt.

Kan du berätta lite om din musikaliska bakgrund och om hur du hamnade där du är idag?

– Jag att tror min resa började första gången jag såg Aristocats som 4-åring, drömmande om att en dag få spela i ett stort band som en rivig jazzkatt. Fram till tidiga tonår skrev jag bara halvfärdiga trudelutter. Men när jag var 12 år skrev jag klart min allra första riktiga låt, vilket, kul nog, är en låt jag kör med bandet än idag!

– Under mina år i London så skrev jag trallvänlig, gladlynt indiepop och trivdes med det. Men när jag väl flyttade till Malmö upptäckte jag också ett djup jag vill förmedla. Jag insåg att jag inte behöver vara antingen eller; högt eller lågt, ljus eller mörker, utan båda samtidigt! Jag är svag för kontraster helt enkelt, vilket präglar min musik. Mina låtar går idag från litet och skört till stort och ösigt – som en rivig jazzkatt.

Sist vi hördes kallade du dig Pivot Plateau, hur kommer det sig att du bytt namn och varför valde du det nya namnet?

”Mina låtar går idag från litet och skört till stort och ösigt – som en rivig jazzkatt”

– Precis! Projektet har egentligen alltid varit ett soloprojekt, men jag har liksom ”känt mig trygg i baksätet och aldrig vågat köra bilen själv”. Pivot Plateau låter ju mer som ett bandnamn och det var ok för mig. Men efter att mitt gulliga band uttryckt att jag borde köra min solo-grej, med dem i ryggen, så vågade jag äntligen byta namn. Jag visste att jag ville använda mitt förnamn och letade länge efter ett tillräckligt starkt ord som ’Frida’ kunde vägas mot. Jag valde till slut det engelska ordet för hägring; eftersom att jag ville fånga känslan av kontraster; extrem värme och svalka. Men också känslan av en hägring som en illusion och en dröm. Det blev; ’Frida Mirage’.

Varför valde du att släppa just ”Quick Game Of Chess On My Chest” som första singel?

– Det var den första låten som jag skrev när jag precis flyttat till Malmö och för detta projekt. Det kändes därför rätt och värdigt att släppa den först. Jag kom ner till Malmö för kärlekens skull, men det slutade med att jag fick mitt hjärta krossat och det bästa jag fick ut av den relationen var denna låt. ”Quick Game of Chess on My Chest” handlar om att övervinna obesvarad kärlek, som om det vore ett schackspel.

Foto: Hugo Aldén

Jag blev nyfiken, berätta mer om den samplade rösten i början och slutet och låten.

– Ja, vad roligt! Det är min bästa vän Anna Tolstoy som är skådis i London som hjälpt mig spela in. Jag fick en rolig idé om en kommentator som pratar väldigt snabbt och hetsigt på en schackturnering, som fördomsfullt går väldigt långsamt. Återigen… ironiska kontraster! Jag skickade över ett manus till Anna som jag skrev ihop efter att ha googlat runt på schack-slang. Två timmar senare hade Anna skickat en sjukt proffsig inspelning. Anna har fullt upp annars och håller för närvarande på att spela in en TV-serie för Peacock och Channel 4. Något av det bästa jag vet är när olika konstformer möts och magin som uppstår då, särskilt när man får skapa ihop med sina bästa polare.

Jag får lite Amy Winehouse-vibbar av sin sång, vilka sångare har du inspirerats av?

”Amy är definitivt en stor influens, med hennes råa, kompromisslösa, kaxiga och ändå sårbara leverans”

– Åh vilken fin komplimang! Amy är definitivt en stor influens, med hennes råa, kompromisslösa, kaxiga och ändå sårbara leverans. Förutom det tar jag inspiration från lite överallt, främst äldre musik men också samtida. För att nämna några skulle jag säga Duffy, Jeff Buckley, Florence + The Machine, Håkan Hellström och Dolly Parton. Jag har också alltid lyssnat mycket på Regina Spektor och gillar hennes sätt att pendla i det lekfulla och allvarliga med hennes otroliga melodier och storytelling.

När jag såg dig live hade du fullt band och ett par körsångerskor på scen, är det i en liknande sättning du tänker dig dina gigs framöver, eller vad är planen?

– Precis, mitt band har blivit några av mina närmsta vänner i Malmö vilket är en sådan lyx! Med mig har jag elektroniska soul/pop-artisten Delphi Glenn på kör. Otroliga trummisen Oscar Ribell Ruiz, straight from Barcelona. En av de enda Malmöiterna jag känner i Malmö; fina Krister Bladh på bas. Two-in-one ryhthm & sologitarristen Ruben Sonesson och senaste tillskottet Max Sandström på sax, älskar att säga det; Max på sax! Så det blir helt klart ösigt och en riktigt festlig vibe när vi lirar, mixat med hjärtekross-ballader… som sedan också levlar upp till fest! Högt och lågt helt enkelt!

Och när vi pratar om spelningar, var kan man se dig inom det närmsta?

– Min releasespelning är (chocker!) samma dag som släppet, alltså den 15 november på Brogatan i Malmö. Dagen efter lirar vi på The Tivoli i Helsingborg; då är det semifinal för dansk-svenska tävlingen Popkorn Nordic. Den 15 december spelar vi på Grand i Malmö och kör förhoppningsvis också musikvideo-premiär för ”Quick Game of Chess on My Chest” där och då! Efter det tar vi lite julledighet och sedan är det på’t igen med släpp och spelningar i vår för att maxa inför en festivalsommar. Välkomna!

Lyssna på ”Quick Game Of Chess On My Chest” nedan: