
Våren 2021 gjorde jag en mejlintervju med ryska bandet SUPERNOVA 1006. De hade då släpp nytt album, History of Supernova 1006, med ett synthpunkigt industrial-sound som jag jämförde med Cabaret Voltaire. Det var då det. Den 2 oktober släpptes deras nya platta, Chains, och visar upp en nästan helt ny sida, mer beat-orienterad med lutning åt darkwave.
Det visar sig att mycket har hänt för SUPERNOVA 1006 på ett par år, när jag får kontakt med dem igen. Då var de duon Andrej Juchovitj och Liza Dolgitj men de har gått skilda vägar. Ur brytningen har nya supernovan bildats och pulserar kanske starkare än någonsin, med Sonya Merkulova som ny ljuskraft.
Jag tycker att de utvecklats mycket och har ett rikare, mer beat-orienterat sound och undrar hur de själva ser på sin utveckling.
Andrej: – Chains föddes ur en lång period av depression och mentala irrfärder. På tre år har mitt liv förändrats mycket, vilket har påverkat mig som person. Många har sagt mig att vårt sound ändras konstant men nu har vi nått en ändpunkt. Vi har funnit vår nisch och kommer röra oss inom den. Vi jobbar nu redan med nytt material som kommer släppas tidigt 2024.
Jag berättar att jag tycker produktionen känns mycket tätare än förut och undrar om det är någon ny producent som ligger bakom eller deras eget verk.
”Chains föddes ur en lång period av depression och mentala irrfärder”
Andrej: – Haha, tack. Jag personligen hade hand om ljudet och jobbade med albumet i nästan två år. Under den tiden korrigerade jag gamla misstag och försökte göra soundet så rikt och flytande som möjligt utan att förlora i dynamik. Jag tog med mig det som folk gillade med gamla SUPERNOVA 1006 och broderade ut det och gav det tillbaka till dem. Det här är vad jag älskade och älskar för tillfället.
När jag pratade med bandet för drygt två år sedan sa Andrej att han försökte få deras då nya album att ”låta som något från det förflutna” (70-talet), men det är en idé de verkar ha övergett helt och jag undrar varför.
Andrej: – På History of Supernova 1006 tog vi med idéer och utvecklingar som fanns även före bandet fanns. Vi bara dekorerade dem och adderade en 70-talsstil. Det blev väldigt coolt, tycker jag.
Andrej berättade förra gången att ett nytt album skulle släppas tidigt 2022. Jag antar att det måste vara den nu släppta plattan som försenats och undrar om han kan berätta lite om processen.
– Jo, det gjordes ett album som spelades in redan 2021 och skulle ha blivit en uppföljare till Technical Support. Den blev helt klar men ligger i någon avlägsen hylla, outgiven. Sedan spelade jag in en EP som jag inte heller visade för någon. År 2022 skapade jag projektet Kelly Perry (shoegaze, noise, punk) och LVIN (witch house) och jobbade mer med dem. Chains spelade jag in på en vecka och återvände till den med jämna mellanrum och gjorde justeringar. Jag övergav VST-instrument nästan helt och skrev allt ”live”, skaffade ny utrustning och fick mycket erfarenhet att jobba med den.

Vad ligger bakom albumtiteln Chains?
Andrej: – Kedjor är något som präglat mitt liv under tre års kamp med depression. Du är fastbunden och har väldigt små möjligheter till förändring. Du tappar kontrollen över din hjärna. Den börjar förråda dig. Det är en enda röra i huvudet som någon måste reda ut. Så varför inte du själv? Det här albumet är en kamp för att få lugn och balans. En kamp för tystnad inom dig själv och att finna en plats i livet. Under den kreativa processen använde jag samma sättning: gitarr, bas, trummaskin, synthesizers. Chains är mitt bästa verk så här långt.
Jag är tvungen att fråga hur det är att vara ett ryskt band i dagens läge.
Hur går det att nå ut utanför Ryssland? Ni sjunger ju på engelska så ambitionen finns väl där?
Andrej: – Jag har studerat engelska sedan jag var barn och älskar det som ett modersmål. Jag gillar dess klangfullhet, harmoni, och musikalitet. Det är en njutning att spela in. Vi skrev kontrakt med Negative Gain Productions som finns i USA. Vi hoppas verkligen att kunna turnéra i Europa och Amerika snart.
Andrejs lyrik handlade tidigare mycket om att kämpa för sin framtid och jag undrar hur han ser på framtiden idag.
”Nu har våra verk blivit mer jordnära, utan globala tankar, idéer eller framställningar”
– Nu har våra verk blivit mer jordnära, utan globala tankar, idéer eller framställningar. Det här är min personliga dagbok som berättar om mina personliga tragedier och irrfärder. Framtiden är ett väldigt vagt koncept just nu.
Jag frågar ändå om de närmsta framtidsplanerna och Andrej bekräftar att han fortfarande skulle vilja komma till Sverige. Gärna på en gång.
Jag vill också gärna höra hur de ser på politiken idag. Tidigare var de väldigt Putin-kritiska och jag är nyfiken på om det går att vara lika kritiska nu, men får till svar att han inte gärna vill prata om det just nu. Jag envisas med att fråga om vad han tänker om attacken mot Ukraina.
Andrej: – Jag kan inte riktigt svara på det nu. Mer än hälften av mina släktingar är ukrainare. Det får mig att må illa och är smärtsamt att ens prata om detta med alla.
Jag kände själv ett motstånd mot att intervjua ett ryskt band i dagens läge men ändrade mig. Kanske är det kulturella band som måste knytas för att få till förändring? Inte minst för dem som verkar och lever i Ryssland och behöver andhål i tillvaron. Nya SUPERNOVA 1006 är verkligen värda ett sådant. Lyssna på Chains och håll utkik i konsert-kalendern.