Månadens PS: september

Olivia Rodrigo. Foto: Larissa Hofmann

Det har blivit dags att summera september. Och som vid de flesta andra månadsskiften har HYMN snabbrecenserat ett gäng album som kommit ut den här månaden.

Olivia Rodrigo – GUTS

POP På den ”svåra” uppföljaren till debuten SOUR (2021) bevisar Olivia Rodrigo än en gång att hon är värd sin status som en av världens mest spännande popstjärnor. Som en hybrid av Taylor Swift och Alanis Morrissette är hon lika delar sockersöt och tonårs-emo. Klockrena pophits bryts av med grungegitarrer och hjärtsnörpande folkballader. GUTS levererar musik som tar dig igenom den värsta ångesten, vare sig du är 14 eller 41. 7/10

Slaveriet Ett småskaligt krig

PUNK Mariestadspunkarna Slaveriets andra album Ett småskaligt krig är ett rejält knytnävsslag rakt i bröstet. Dystopisk ångestdrypande trallpunk med allsångsrefränger, lekfulla gitarrer och ett furiöst ös. En orubblig motståndstrupp med medlemmar från Frost, Deny och Asta Kask. Längst fram i fronten rusar den rasande Angelica ”Loppan” Gustavsson och vevar besinningslöst mot foliehattar, skenheliga predikanter och all världens dekadens. Allra starkast blir det när ångesten och oron dras till sin spets i de mer grubblande ”Vi stupar”, ”Samma slut” och den Kardborrebandet -doftande ”Vem fan är jag?”. 8/10

Axel Sondén & Flyttfåglarna Kleva

VISPOP För Axel Sondén & Flyttfåglarna är ingenting för litet eller för stort att berättas om och tredje albumetKleva är fullt av besynnerliga berättelser där tankarna frigjorts i drömmar. Vackra vaggvisor, socialrealistiska barndomshistorier, framtidshopp, epos till hemstaden Göteborg och utomjordiska resereportage från Borås. På tyken göteborgska skildras det där som ingen annan bryr sig om. Mjältar, lyckliga morgnar och sakerna som ligger i diket vid E20 i utkanten av Örebro. Allt förklätt till deppmuntra visor kryddat med svala saxofoner, romantiska fioler, pianoklink, dragspel, munspel, kontrabas och vimsigt gitarrplock. 7/10

Margo Cilker – Valley Of Heart’s Delight

FOLK Oregonbaserade Margo Cilkers sångstämma osar country, den har det där lite gnälliga som frammanar bilder av vidsträckta landskap och cowboyhattar i skymningen (sorry för väldigt föråldrad fantasi). Men lyckligtvis har hon även en fantastisk talang att skriva låtar med en storartad förmåga att krypa in under huden. På hennes andra album Valley Of Heart’s Delight är det främst just låtskrivandet som tar ett steg framåt – något som gör den här skivan till en av årets bästa i genren. 8/10

SIERRA – A Story Of Anger

ELECTRO På sin första fullängdare presenterar Paris-baserade SIERRA ett mörkt, hårt, dansant och mycket eget sound som färgat, till lika delar av EBM och darkwave som av modern dansmusik och synthwave. En mycket intressant nykomling i den alternativa elektroniska sfären. I vinter väntar Sverigebesök på FutureRetro Weekender i Stockholm och electriXmas i Malmö. 7/10

Kristian von Svensson press

Kristian von Svensson Som vanligt helt okej

VISA Efter diverse konceptalbum om demokratins historia, Möllevången, kärlek och August Palm kretsar årets andra Kristian von Svensson-album kring lite om mycket och inget om allt. Visor, jazzlunk, teatervalser och folkrave, ofta i en avskalad intimitet där akustiska gitarrer kryddas med baklängespianon, synthar, pizzicatostråkar och bastubor. Syrlig samhällssatir, filosofiska funderingar, socialrealistiska porträtt och hyllningar till politiska pionjärer som Nelly Thüring och Elma Danielsson. ”På Bistros altan” kunde hämtats från vårens album Sångerna om kärlek medan dansbandspastischen ”Luften är fri” kunde skrivits åt Allianz. Som vanligt helt okej och kanske (trots känslan av spretig outtakessamling) Kristians jämnaste album på länge. 7/10

Borta På Vinden Tonkraft, Sveriges Radio P3, 1982

POWERPOP Det brokiga arbogakollektivet Borta På Vinden fortsätter gräva i arkivet och har den här gången plockat fram en över fyrtio år gammal radiosänd konsert. En knapp halvtimme proggig powerpop fylld av krämiga gitarrer, skadoftande saxofoner och en stor dos lekfullhet. Bruset-doftande Bruce Springsteen-gliringar, psykofilosofiska Gyllene Tider-kommentarer, regnpiskade eposballader, djungelvrål och ryskklingande Ola & the Janglers-covers. Slut ögonen och förflytta dig till Medborgarhuset i Arboga en svettig kväll i februari 1982. 8/10

The Mobile Homes – Tristesse

SYNTHPOP 40-årsjubilerande The Mobile Homes åttonde fullängdare är en vacker, mycket vemodig betraktelse över tidens gång. Att halva Kent, i form av Sami Sirviö och Markus Mustonen, numera ingår i bandet märks.Tristesse innehåller bland annat gästspel från Nitzer Ebbs Bon Harris. 7/10

Stiko Per Larsson Kantbollar och ufon

VISPOP Efter otaliga vandringsturnéer har Stiko Per Larsson slagit sig till ro för att på åttonde albumet blicka tillbaka på det som gått ur tiden men som alltid kommer finnas kvar inuti. Tonårsklottret på fritidsgården, rågbrödsröken över Leksand, de dubbla hyrorna i Stockholm, backstagetimmarna på Peace & Love, nära och kära. Tonen är dämpad, melodierna vemodiga och Olle ”Bagarn” Brandins eldiga fioler har ersatts av ödsliga synthar. Stiko Per Larsson har gått och blivit vuxen. Med allt vad det innebär. Men säg den som kan hålla tillbaka tårarna i den nakna begravningshymnen ”Elysium”. 8/10

Klotter Och om du inte vet, så är du dum

INDIEPOP Linköpingsbördiga Klotter släppte sitt debutalbum digitalt redan i maj men det är på anilinröd vinyl det gör sig allra bäst. En nihilistisk generationsroman om ungdomlig destruktivitet och apatin i en mellanstor svensk stad där drömmarna försvunnit i hembränt, grönt och tramadol. Skramlig smutspop fyllt av giftiga gitarrer, knivskarpa melodier, eggande psychslingor, nittiotalsindie, shoegazefuzz och trasiga punknerver någonstans i gränslandet mellan Riddarna, Hardy Nilsson och Nina Rochelle. Allra starkast är det söta bonuspåret ”TNE” fyllt av såväl avskalat jazzlunk som kraftig bakfylleångest. 8/10

Jan Rippe, Per Fritzell och Den Ofattbara Orkestern Gott & Blandat

HUMOR I dagarna släpptes Kalle Linds och Henrik Jutbrings bok Ogräset i den svenska underhållningsrabatten om Galenskaparna och After Shave. Samtidigt är Jan Rippe och Per Fritzell ute på vägarna med föreställningen Gott & Blandat där historier från en snart femtioårig vänskap varvas med tokiga upptåg, gamla klassiker och nyskrivet material. På den tillhörande EPn samsas en programförklarande tjofadderittankuplett med en dansbandstrallig Per Gessle-pastisch och en Ulf Lundell-parodi med träsmak. Utan Claes Erikssons underfundiga ordlekar och samhällskommentarer känns det dock som att de saknar andra ambitioner än att vara två goa gubbar. Å andra sidan är det trevligare än att slå sig med en hammare. 6/10

Introspektivet Att få flyga bort

POSTPUNK På den umeåbaserade postpunkduon Introspektivets tredje album är det västerbottniska mörkret kompaktare än någonsin. Ett mörkrets letargi där tiden tiger stilla, dunklet svarar flyktigt, dova klockor ringer och änglarna har fallit ner. Men framför den feberdrömska dimman av tung Thåström-doftande industriell europablues ligger en lockande sfär. Ett lugn och en värme i stormens öga bland dunkel undergångspoesi, massiva synthmattor, trasiga pianon, skärande elgitarrer och släpiga maskiner. Ett sista hjärta till den som orkar lyssna klart. En hjälp för själen att få flyga bort. 8/10

Wheeler Walker Jr – Ram

COUNTRY Wheeler Walker Jr är countrymusikern som låter seriös om man inte lyssnar på texten, som snarare påminner om en ocensurerad version av 2 Live Crew. Ram är den senaste i en rad porriga countryskivor, men här är det ett rockigare sound än tidigare. Hade det inte varit för alla ”p*ssy” och ”f*ck” skulle man tro det var ZZ Top. Det är rått och väldigt snuskigt men fortfarande extremt bra, speciellt ”Fingerblast”! 7/10

Three Headed Monster – Rampage

HIPHOP Supertrion i genren horrorrap jobbar fort! Bara tre månader efter senaste albumet kommer uppföljaren. Esham, Violent J och Quija Macc släpper en grym skiva med repetitiv hiphop, meditativa beats och galna texter. Låten ”Bulldozer” är en av årets bästa hiphoplåtar. 6/10