
På Boston-bördiga Ella Williams tredje fullängdare som Squirrel Flower gästas hon av musiker som Matt McCaughan (Bon Iver), Seth Kauffman (Angel Olsen), MJ Lenderman och Dave Hartley (The War on Drugs). Resultatet är ett mer högljutt sound än tidigare. I väntan på albumet Tomorrow’s Fire som släpps den 13 oktober är det idag dags för singeln ”Intheskatepark” att se dagens ljus. HYMNs Madeleine Bergquist passade på att ställa några frågor till Ella inför släppet.
Vad är egentligen historien bakom namnet Squirrel Flower?
– Det har sitt ursprung från det alter-ego jag hade som fyraåring. När jag sen skulle bestämma namn för mitt musikaliska alias – 2015 då jag gav ut min första EP – kom jag att tänka på att jag kallat mig Squirrel Flower. Jag tyckte det var sött och jag ville inte använda mitt riktiga namn för det kändes begränsande, så då kom Squirrel Flower till.
Jag gillade verkligen ditt förra album Planet (i) – vilken skulle du säga är den största skillnaden mellan den skivan och den kommande?
– Det är den höga volymen på den nya skivan, jag har gjort ett rockalbum. Redan i demo-processen kände jag att låtarna behövde vara högljudda, expansiva och rockiga. Jag hade verkligen en önskan om att arbeta stort gällande det soniska och inte hålla tillbaka alls.
”Redan i demo-processen kände jag att låtarna behövde vara högljudda, expansiva och rockiga”
Hur tycker du att du har utvecklats som artist och musiker under skapandet av Tomorrow’s Fire?
– Jag skulle säga att jag får mer insikt och bättre självförtroende för varje album jag gör. Skriv- och inspelningsprocessen känns ofta viktigare för mig än släppfasen. Den här gången lärde jag mig att vara obeveklig i min strävan att göra musik, att lita på mina instinkter och att satsa helhjärtat på det.

Du har arbetat med några riktigt prominenta musiker på den här skivan – vad har de adderat till ditt sound?
– De adderade väldigt mycket och det mest speciella tillfället var när vi spelade in singeln ”When A Plant is Dying”. Det var den enda låten vi spelade in live i studion, med alla i samma rum. Det kändes helt galet och fantastiskt att spela live med musiker av den kalibern och jag tror att den energin märks av på inspelningen.
Jag älskar att du är signad med Polyvinyl. När jag var i tjugoårsåldern, innan jag började ladda ner musik, brukade jag beställa skivor från dem, ofta med band jag knappt hört. Jag minns att jag alltid fick roligt amerikanskt godis och fina klistermärken med ordnarna. Hade du någon relation till dem innan ni skrev kontrakt, eller hur hamnade du där?
– Jag älskar också att jag är signad av Polyvinyl! De är ett sånt legendariskt skivbolag, jag gillar att de är från mellanvästern och att deras huvudkontor fortfarande håller till i en liten stad där [Champaign, Illinois, red.anm]. Jag älskade alla deras band och artister innan jag signade med dem.
”Hon mejlade mig ett par dagar senare och berättade att varenda person på Polyvinyl ville skriva kontrakt”
– Storyn bakom att jag hamnade där är att en av personerna som jobbade för dem var ett fan av min musik och vi dm:ade lite på Instagram 2019. Jag hade ett färdigt album då så jag skickade det till henne för att se vad som hände. Hon mejlade mig ett par dagar senare och berättade att varenda person på Polyvinyl ville skriva kontrakt med mig. Det kändes rätt overkligt!
Om du fick välja tre musiker eller band som har påverkat ditt val gällande att bli artist, vilka skulle du välja och varför?
– Det här var en intressant fråga, hrm… musiker som har påverkat mitt val att bli artist… Jag måste nog säga att alla tre skulle vara musiker i min familj. Att växa upp med musiker runt omkring mig, att se hur de kämpade men framför hur mycket glädje musiken förde med sig – det fick mig att själv vilja bli artist.
Vad gillar du att göra när du inte spelar musik?
– Jag har försökt att hitta tillbaka till min praktik inom visuell konst, måleri och teckning. När det är varmt gillar jag att cykla, hänga vid vattnet, bada och chilla hela dagarna med vänner. Jag tycker om att läsa i solskenet. Jag lagar också mat och bakar när jag har tid. Och på sistone har jag varit helt besatt av att lägga patiens.
Du ska snart turnera i Europa, men tyvärr är det inga skandinaviska städer i turnéplanen. Ska du inte komma hit och spela någon gång?
– Jag hoppas verkligen på att få komma dit en dag och spela. Jag hade älskat det, och helst på sommaren så att jag kan få uppleva det långa dagsljuset.

’Tomorrow’s Fire’ släpps den 13 oktober via Full Time Hobby och Polyvinyl (i Nordamerika)