
Det är fantastiskt med musik. Musik finns överallt på olika sätt och fredagseftermiddagspromenaden i Göteborg kan vara ett spontant exempel på det. När jag passerade Kungsportshuset stod några män och sjöng Soundgardens ”Black Hole Sun” från en balkong och i Saluhallen sjöng Paperwing bland annat fina ”Blackbirds” och ”Himalaya” innan jag fortsatte min promenad genom Göteborg.
Jag såg Poppets första gången på Henriksberg för kanske 15 år sedan. De spelade samma kväll som Mark Sultan och därefter har jag sett dem åtskilliga gånger. Duon inledde kvällen på Oceanen strax före halv tio och jag älskar deras direkta punk/garagerock. Ljuset lyste rött över scenen och röken fyllde stundtals den delen av rummet på ett sätt som gjorde att jag nästan trodde att jag var på en Sisters of Mercy-spelning. Vi bjöds på en härlig stund med distade gitarrer och toppar som ”Sure About You” och ”Steal It Like a Thief” i ungefär en halvtimme.
Tapeworms kommer från Lille i Frankrike och de släppte debutalbumet Funtastic 2020. Därefter har det kommit några singlar och detta var deras första besök i Sverige. Trion, med sångerskan Margot Magnière i spetsen, gick på scen strax efter tio och inledde med en elektronisk del som gjorde mig lite konfunderad. Det jag har hört av dem tidigare påminner mer om god shoegaze och efter några minuter plockades gitarr och bas fram, som komplement till trummorna, och det kändes som att vi snabbt förflyttades till en mörk källarlokal i London på 1990-talet.

Efter den lite tveksamma inledningen växte konserten och vi fick en rejäl dos modern shoegaze. Margot Magnière stod till höger på scenen och sången låg ofta en bit bak i ljudbilden vilket passade bra. Höjdpunkter som ”Safety Crash” i rött sken och avslutande ”Magic Pierrot” passerade på bästa sätt.
Det tog slut vid elvatiden men delar av publiken skrek ”encore” så kraftigt att musikerna inte riktigt kunde lämna scenen och det var uppenbart att de inte hade räknat med extranummer. Trion var dock generösa och spelade senaste singeln ”IRL” en gång till. Det ska bli intressant att följa Tapeworms framöver.
Jag lämnade Oceanen men stannade upp, nästan som förstenad, när jag hamnade på utsidan och hörde The Shadows ”Man of Mystery” ur högtalarna. Hank B Marvins underbara toner från den röda Fender Stratocastern, som spelades in för drygt 60 år sedan, gav mig uppenbarligen fortfarande gåshud. Det är fantastiskt med musik.