
Cat Rapes Dog är svenska pionjärer inom både EBM och electropunk. Nu är de tillbaka på livescenerna igen och snart spelar de i Helsingborg. Anton Lindskog ställde några frågor till bandet som Fredrik Strage en gång beskrev som Ljungbys svar på både Skinny Puppy och Asta Kask.
Egentligen har det funnits två olika upplagor av Cat Rapes Dog. EBM-duon Cat Rapes Dog, bestående av Joel Rydström på (bröl-)sång och Magnus Fransson på maskiner (och metallskrot), bildades 1984. Efter Joels avhopp i mitten av 90-talet hade de evolverat till electropunkbandet Cat Rapes Dog med sångaren John Lindqwister (Machinista, Lisa G Head), gitarristen Jonas Awertoft – och inte minst Anneli Bertilsson som har bidragit med en utmärkande melodiös ådra till det råa Cat Rapes Dog-soundet. Men ironin genomsyrar allt de har gjort och gör dem till kanske det närmsta Sverige har haft ett svar på Revolting Cocks (det ökända knasbollsprojektet där löst folk från Ministry, Front 242 m.m. fick utlopp för sina mest skruvade idéer).
De var en av landets största akter inom den alternativa elektroniska scenen under 80- och 90-talen. Aktiviteten har varit mer sporadisk men 2019 började de spela live igen, efter ett tioårigt uppehåll som liveband.
Nästa spelning blir på Charles Dickens Bar & Scen i Helsingborg den 1 april. Puben på Södergatan har på senare år byggt upp ett nytt metropol inom svensk alternativ elektronisk musik och har gästats av bland andra S.P.O.C.K,, Mobile Homes, Covenant, Priest och många fler.
Under kvällen den 1 april spelar även danska EBM-flaggskeppet Leæther Strip (albumaktuell med mycket starka Last Station och just nu på USA-turné) och stockholmska ”hauntwave”-akten aux animaux. En helkväll för den som gillar såväl tunga och ironiska, som mörka elektroniska tongångar. Vi ställde några frågor till Cat Rapes Dog inför besöket.

Spelningen på Wave-Gotik-Treffen 2019 var er första på tio år. Varför var det rätt tid att återvända till livescenerna?
– Vi träffades i Göteborg under sensommaren 2018 och blev väldigt glada över att se varandra igen. Samtidigt började vi få panik över hur gamla vi hunnit bli. Där föddes idéen att vi nog skulle klara av en spelning till innan vi måste börja turnera med rullatorer.
– Nu när det ska filmas och dokumenteras överallt har vi dessutom blivit tvungna att lära oss spela någorlunda bra. Förr i tiden kunde vi spela på oljefat liksom.
Finns det tankar på att släppa ny musik med Cat Rapes Dog?
– Jodå, vi ska bara få fingrarna ut ur… Vi försöker men det är svårt när man måste samarbeta med idioter.
”Att sätta Magnus bakom ”riktiga” trummor hade varit som att släppa in en apa på Cervera”
Ni var ju mer inne på punk när ni startade (och har till och med släppt en Charta 77-cover). Varför blev Cat Rapes Dog ett elektroniskt baserat band?
– Det var nog mest på grund av vår bristande kunskap om hur man spelar på instrument utan inbyggd sequencer. Att sätta Magnus bakom ”riktiga” trummor hade varit som att släppa in en apa på Cervera.
Det sägs att ni har åkt på alla motorvägar i Tyskland. Vad beror det på att så stor del av publiken finns där?
– Ja, vi har ju spelat utälgkortet rätt friskt genom åren.
Hur är relationen idag mellan Cat Rapes Dog och förra sångaren Joel Rydström?
– Den är helt okej. Men vi måste alla sova med ett öga öppet då han kan slå till när som helst.
Vad kan vi förvänta oss av spelningen på Charles Dickens i Helsingborg?
– Oftast handlar det om spelställets atmosfär. Vem vet? Ett jävla drag och att vi förhoppningsvis håller takt och ton.
Cat Rapes Dog spelar på Charles Dickens Bar & Scen i Helsingborg tillsammans med Leæther Strip och aux animaux den 1 april. Läs mer om evenemanget här.