Dina Ögon – Oas

Efter ett lyckat debutalbum spänner kvartetten Dina Ögon sin båge och tar sikte mot något nytt, spännande och helt fantastiskt. Första låten kastar mig direkt in i en tid som jag själv aldrig upplevt. En tid med Ted Gärdestad, små lätta moln och ett kluckande mot segelbåtens sida en solig sommardag. Ted hade kanske inte den lirkande gitarren som på ett jazzigt sätt pryder albumet och den otroligt närvarande basen, men han lever vidare genom Oas.

Musikerna i bandet kan lyssnaren känna igen från flera andra svenska rock-, jazz-, soul-och popprojekt. Dina Ögon är en riktig supergrupp och består av Anna Ahnlund, Christopher Cantillo, Daniel Ögren och Love Örsan. Ahnlund använder sin röst som ett instrument som på ett unikt sätt utvecklas och sätter tonen mellan alla låtar. Från att ta mörka vemodiga toner i början av låten “Vi smälter” till att i samma låt förvandla tonerna till hoppfulla med framtidstro är något som står ut på skivan.

Titellåten “Oas” är den spontana favoriten från skivan. Samtidigt som jag skriver det så måste jag poängtera att albumet har flera potentiella favoriter. Låtar som under året kommer komma och gå för att sedan komma tillbaka igen. Låtarna känns med andra ord tidlösa och kommer antagligen göra mig sällskap under hela året.

En bit in i albumet möter vi den instrumentala låten “Mellan slagen” som med en kaxig basgång får mig att stanna upp och reflektera över dagens musikscen. Musik som låter så här är en raritet på den svenska marknaden men även i den internationella stundtals. Fokuset riktas till albumet igen som har gått vidare med låten “Docka” som för oss vidare på den där lugna segelbåten, som beskrevs i början av recensionen, mot öppet hav. Texten i låten tolkas av mig som en självutvecklande resa, fastän du tagit båten ut på öppet och osäkert hav så är det du som bestämmer över ditt egna öde. Docka varje hamn, bli full av upplevelser och bli hel.

“Docka ikväll” är låten som kommer därpå och som på ett sätt får lyssnaren att tänka “är det fortfarande Oas som jag lyssnar på?”. Samtidigt som låten passar perfekt in på skivan så står den ut. Musiken förknippar jag med mitt senaste inköp, en Madlib-platta som innehåller sampling från olika kulturer med ett hiphop-inspirerat beat.

Dina Ögon bänder på genre-gränserna utan att bli spretiga och skapar ett verk som inspirerats av det bästa från den svarta musikscenen. Tillsammans får soul, jazz och influenser från hiphopen ett hem som är varmt, svängigt och nära det bästa som kommit från den svenska musikscenen.

[Playground, 3 februari]

9