Boy With Apple: ”Vi fortsatte för att vi älskar musik”

Press

Ikväll spelar shoegazebandet Boy With Apple på Hängmattan i Göteborg och denna spelning är en del av klubbfestivalen Viva Sounds. Konserten arrangeras tillsammans med HYMN och för att höja temperaturen har Daniel Andersson passat på att intervjua bandet. Det blir ett samtal om inspelningsteknik, drömmar och samarbetspartners.

Det är lunchtid, men ändå relativt lugnt. Järntorget utgör mötesplats och utan att behöva anstränga mig särskilt mycket kan jag urskilja en av bandets medlemmar – gitarristen Tim Hedlund. Vi har aldrig setts tidigare, men hans smarta shoegaze-framtoning avslöjar honom. Och faktumet att han liknar en av personerna på pressbilderna.

Vi inväntar Saga Fransson – bandets basist och sångerska – vars ankomst hamnar i intervallet godkänd (fashionable) försening. Gruppen består även av Zara Henriksson och Valle Hedlund, men enligt Tim är två det perfekta intervjuantalet. Valle är ett nygammalt tillskott; han spelade nämligen gitarr i bandet som ligger till grund för Boy With Apple, det vill säga No Kiss.

Tim: – Vi har avverkat många rytmgitarrister och det är kul att Valle är tillbaka.

Saga: – Vi har tjatat på honom!

Nämnda No Kiss, där samtliga medlemmar har ett förflutet, rönte relativt stora framgångar kring 2018. Deras svenskspråkiga och jangliga shoegazepop gav dem ett flertal spelningar runtomkring i Göteborg.

Sedan 2019 är allt fokus på Boy With Apple och denna gång har språket skiftat till engelska. Detta har bland annat resultat i gruppens första utlandsspelning i Wien och nästa år bär det av till New York. Det går med andra ord bra för Boy With Apple.

Tim: – Det är en så rolig upplevelse att vara utomlands med sina kompisar. Typ, larva sig. Det ger en speciell känsla.

Tim får medhåll av Saga, som även lyfter fram chansen att skapa kontakter. Både Wien och den kommande USA-spelningen har skett med hjälp av Westside, som även arrangerar Viva Sounds. Och de kan inte tacka nog för stödet, men uppbackningen är endast ett av många bevis för att Boy With Apple är ett band att räkna med.

Ni får allt mer uppmärksamhet. Hur mycket tid ägnar ni åt bandet?

Saga: – Det är väldigt olika från period till period.

”Vi försöker repa en dag i veckan”

Tim: – Vi försöker repa en dag i veckan. No Kiss var lite mer hardcore …då var det typ tre dagar i veckan.

No Kiss var aktiva när medlemmarna gick på gymnasiet och bandet splittrades på grund av personliga skäl.

Tim: – No Kiss sket sig lite för att Zara och Pontus gjorde slut och Valle tappade intresset för musik helt. Och Zara får för sig att göra lite andra saker ibland. Då var det bara jag och Saga kvar. Vi fortsatte för att vi älskar musik.

Sista meningen levereras med glimten i ögat och Saga är snabb med att berätta att Zara kom med i ett tidigt stadie.

Press


En av de största skillnaderna gentemot förra bandet är att Boy With Apple är utan trummis. Nu är det trummaskinen som gäller och denna detalj går att spåra till Zara.

Saga: – Jag och Zara bodde ihop. Jag brukade visa upp repdemos på nya låtar som jag och Tim hade skrivit och till slut sa hon: ”ni behöver ju en synth till det här och min trummaskin skulle ju vara ganska bra”.

Tim: – Zara var även med när vi bestämde bandnamn och så …det var ju tidigt.

Tim förklarar att det har varit svårt att hitta rätt gitarrist, men att desto fler frågat om att mixa deras musik. Både Tim och Saga vet inte riktigt hur de ska tolka dessa förfrågningar. Denna process vill de nämligen hålla inom bandet.

Saga: – Det är ganska kul för vi föredrar verkligen att mixa själva. Eller Zara och Tim är väldigt duktiga på det.

Tim: – Främst för att det är jäkligt kul, det är jätteskoj. Vi är ju typ lite av ett soundband, det är inte så mycket ackord och så, utan vi försöker hitta en slags helhet.

”Vet inte om det är en förolämpning att så många vill mixa musiken”

Saga: – Det är ganska skönt med kontroll. Vet inte om det är en förolämpning att så många vill mixa musiken.

Tim: – Det var ju inte det från början, men sen när det bara blev fler och fler förfrågningar börjar man undra [skratt].

De tror båda på att göra mycket själva och de nämner bland annat DIIV som en inspirationskälla. En grupp som gör det mesta inom bandet. Andra förebilder som kommer på tal är Cocteau Twins och Sweet Trip.

Tim: – Vissa som har lärt sig mycket om mixning är rädda för att ha exempelvis 20 sekunders delay. Jag vill helst undvika en massa industriregler. Och i grunden är det bara roligt att experimentera, det kan bli lite smalt om man jobbar med någon som är duktig för de kan ju mycket bättre på något sätt.

De har dock inget emot att samarbeta och deras musik har bland annat mastrats av Hans Olsson och de tre senaste singlarna ”Brighter Than The Sun”, ”Linger On” och Strawberry Boy” producerads av Gustav Andersson från Westkust och Makthaverskan, samt soloprojektet Guggi Data.

Hur var det att jobba med Gustav?

Tim: – De var ju lite idoler.

Saga: – Innan vi lärde känna dem [SKRATT]

Tim: – Vi ville främst jobba med Gustav för vi såg upp till dem som band väldigt mycket. Allt gick jättebra och personligen klickade vi på direkten, vilket jag tror är viktigt. Att man har en chill och vänskaplig stämning i studion.

Saga: – Annars kan det nog bli en jobbig och laddad stämning. Allt är lite nervöst och så. Man kan vara lite självkritisk när det inte funkar och i dessa stunder var Gustav väldigt bra på att peppa och heja på. Om någon tappade modet så fick han oss på bra humör.

Tim: – Och vi kan lita på att han har bra smak. Vi vet att han har koll på shoegaze. Han vet vad soundet är och han hade väldigt bra idéer som inte jag tänkte på. Det är alltid kul när någon kommer med extra idéer som funkar. Ett annat perspektiv.

Har ni något drömsamarbete? Om ni måste ta in någon för att mixa.

Saga: – Jag brukar ju säga om det ska vara någon annan än vi ska mixa musiken så ska det vara antingen Max Martin eller någon från den gamla Dennis Pop-studion Cheiron. Det hade varit svinkul! Typ E-type. Jag hade verkligen älskat att få en studiosession med E-type, det hade varit så himla roligt. Han verkar så mysig och jag älskar eurodisco.

Tim: – Vi har helt enkelt höga krav.

Om en lyssnar på ett spår som ”Brighter Than The Sun” blir det snabbt tydligt att medlemmarna har utvecklats en hel del sedan starten. Musiken präglas av ett större djup och användandet av backing track, där flera lager av ljud staplas på varandra ger mer rymd.

Er ljudbild har blivit mer varierad de senaste åren?

Tim: – När vi var en trio under en period, så började vi ha den andra gitarren på backing track även när vi spelade live och då tyckte vi att Zaras trummaskin kunde vara inspelad också. När vi har allt på backing track så öppnar det upp fler möjligheter, då behöver vi nämligen inte använda trummaskinen utan då kan vi använda oss av break beats eller lägga till konstiga bakgrundseffekter. Vår tid som trio öppnade således upp för ganska mycket nya grejer.

Saga: – Det är mycket små diskreta saker som vi har i backing tracket, saker som inte publiken märker så mycket av.

Det har pratats om ett album. Hur ser planerna ut just nu?

Saga: – Jag tror fortfarande att det är en ambition, åtminstone från min sida. Och jag tror inte att vi är jättemånga låtar ifrån att släppa en skiva …om man tar med singlarna.

”Vi har skrivit en massa nytt material det här året, men inte lika mycket som vi siktade på”

Tim: – Vi har skrivit en massa nytt material det här året, men inte lika mycket som vi siktade på. Vi skulle kunna göra ett minialbum, med cirka sju låtar.

Är det nödvändigt att släppa album dessa dagar?

Saga: – Det är ju väldigt kul att ha många låtar om man ska släppa på exempelvis vinyl eller CD. Då blir ju ett album helt klart roligare. Annars tycker jag att det är lite sak samma, att det nästan är bättre att hålla det lite rullande, så att det inte blir så långa uppehåll mellan släppen.

Vad tror ni det gör med musiken, att det är fullt möjligt att ha en karriär baserad helt på singlar?

Saga: – Jag tror att det gör så att man inte fastnar, snöar in på smådetaljer i låtar. Om man sitter och pillar med ett spår längre, så kanske man kommer på något som skulle passa bättre, man utvecklas i sitt musicerande under tiden. Sen tror jag inte att det nödvändigtvis är bra att snöa in, men ibland kan det vara det. Men i det stora hela tror jag inte att det spelar så stor roll.

Tim: – Jag tror att det finns två vägar att gå. Å ena sidan kan man köra singelvägen, det ger mycket plays och så, lätt att hamna på spellistor. Men jag tror att kvalitetslyssnare fortfarande gillar album. När vi träffar folk på våra spelningar så frågar de ofta om album. Det är ju en fråga om vad vi vill göra – vill vi nå en stor ansiktslös publik på Spotify eller vill vi fokusera på den mindre skaran som faktiskt bryr sig mycket om musiken.

Saga: – Jag tror att det är lättare att få nya lyssnare med singlar.

Tim: – Ja, precis. Vi siktar nog på någon slags blandning. Nu har vi fått en hel del lyssnare …så nu kanske det passar med ett album.

Avslutningsvis. Det bär som sagt av till New York i mars. Vad händer innan dess?

Saga: – Vi borde kanske få ut något innan dess.

Tim: – Vi kan ju inte släppa mer singlar.

Saga: – Det kan vi visst!

Tim: – Men då blir det inget kvar till albumet.

Saga ger med sig och det som såg ut att vara början till ett bandbråk klingar av.

”Vi har lite momentum nu”

Tim: – Hur som helst så kommer det att bli roligt. Det känns väldigt officiellt, det känns som man är en rockstar [skratt]. Vi har lite momentum nu.

Saga: – Det är en stor tonårsdröm.

Boy With Apple är ett av Göteborgs bästa indieband och ikväll har ni chansen att se dem på Hängmattan. Missa inte denna möjlighet.