
Foto: Lovisa Beck
HYMN tittar in på paneldebatt med nya kulturborgarrådet Torun Boucher (V) och ett axplock företrädare för musikscenerna i Stockholm. (Arrangerat av Fylkingen och Musikcentrum Öst). Läs Lovisa Becks reflektioner.
Vad blir egentligen konsekvenserna i välfärden av en marginaliserad kulturpolitik? På kort och lång sikt? Och för den delen för Sveriges unika position vad gäller t ex svensk musikexport?
Och hur stor är egentligen potentialen att använda kulturen som strategiskt verktyg när vi utvecklar morgondagens hållbara städer? Hur långt ifrån är vi att kunna bli ett Sydkorea som satsar stort och strategiskt på kultur med positiva resultat?
Dessa större frågor hann panelen bara snudda vid när den nästan 90 år gamla avantgardistiska scenen Fylkingen och Musikcentrum Öst på fredagen bjöd in till paneldebatt utifrån frågan Var ska ljudalstrande verksamhet äga rum?
Att Fylkingens unika verksamhet med scen för experimentell musik och gränsöverskridanden konst blivit uppsagd på grund av störande ljud och “låg betalningsförmåga” är symptomatiskt för utvecklingen i Stockholm på senaste tiden då 1/3 av scenerna försvunnit. Men verkligen inte konstigt om man ser till den kommersiella hyresvärden kan få ut mer pengar av en annan typ av hyresgäst. Men skulle det kunna se annorlunda ut i Stockholm? Antalet scener i både Malmö och Göteborg är ju fler.
Och det handlar ju om pengar såklart. Ett livskraftigt kulturliv bygger på ett stabilt stöd för den fria konsten. Även de kommersiella grenarna behöver denna kärna för återväxt och utveckling, konstaterar Torun Boucher.
I Stockholm har vi en situation där dels staden sålt ut mycket av de fastigheter man kunnat upplåta billigt till kulturen, dels har antalet hyresrätter gått från ca 70% till 30% till förmån för bostadsrätter där de boende på ett annat sätt driver sin rätt till ett bullerfritt boende. Men man kan ju inte lasta de boende, understryker Torun. Och hon har ju rätt i att det är politikerna som ska skapa förutsättningar och villkor för ett fungerande kulturliv.

Men hur rent praktiskt får man till det utifrån detta utgångsläge vi är i nu? Panelen hade många konkreta förslag:
- Bestäm er för att mötesplatser för kultur är viktiga för samhällsutvecklingen (Stallet)
- Sluta sälja ut era fastigheter och köp tillbaka fastigheter! (Kafé 44) Torun och panelen konstaterade vidare att det idag är goda tider för uppköp.
- Skapa fler skyddade centra. Gör t ex Kulturhuset till ett centrum för alternativ musik – nu konkurrerar de snarare med kommersiella aktörer (Fasching)
- Inför Londonmodellen, dvs kulturverksamheter ska vara skyddade mot att nyinflyttade kan komma och ställa krav på t ex ljud från befintliga scener och på så sätt tvinga bort dessa.
- Ta bort krav på avkastning och öka stöden till smal icke-kommersiell musik och kultur.
- Gör det markant enklare att driva små scener genom att ta bort kökstvånget för alkoholservering så de små barerna med de viktiga små scenerna kan få frodas.(Musikcentrum Öst)
Lite hoppfullt för Fylkingen ändå lät det när Torun Boucher började tala om möjligheter i stadens befintliga lokaler där offentlig verksamhet ska flyttas ut från innerstan (t ex utbildningsförvaltningen).
Diskussionstimman är över och snart ska lokalen fyllas av experimentmusikfestivalen Sound Of Stockholm 2022. Stockholms kulturpolitik blev för 60 minuter väldigt handfast och konkret och det tackar vi Fylkingen och Musikcentrum Öst för.
Men utan tydliga visioner blir det inte lätt att vända kulturskutan. Nationellt hoppas jag att de styrande på allvar får upp ögonen för den stora potentialen i kulturen för Sveriges profil och en innovativ hållbar samhällsutveckling. Här borde Sverige verkligen ligga i framkant. Konsekvenserna av nuvarande politik kan vi ju tydligt se i Stockholm och för Fylkingen.
Our partner : cotecnova, rotatosurvey