Puce Marys ljudkonst imponerar på Otherwordly

Foto: Louise Rydin

Under tre dagar har hybridfestivalen Otherwordly bjudit på elektronisk musik på UKK i Uppsala, och den sista dagen stängdes igen av danska akten Puce Mary. HYMNs skribent Martin Sandström var på plats och har recenserat spelningen.

Det är väldigt lätt att göra dålig experimentell musik/ ljudkonst eller noisemusik. Jag vet inte hur många gånger jag stått och suckat eller nästan skrattat, oftast åt någon kille med en laptop och några pedaler som tror att den gör något unikt eller bra, fast det bara är lite höftad style over substance.

Det går ju ofta inte att kritisera heller utan att någon viktigpetter ska säga att en inte ’förstår’ eller så. Du förstår. Så är det när musik närmar sig finkultur eller ’konstvärlden’. Det blir ofta skitnödigt, och ja tråkigt.

Så är det inte med Puce Mary som gör fantastiska grejer på scenen, framför tyvärr alltför få lyssnare som den avslutande akten på ambitiösa Otherwordly på UKK i Uppsala. Substans.

Någon slags drone blandas med industriella noiseattacker, och mot mitten eller början på slutet superfina stråksamplingar mot en orolig men lugn basgång. Det är extremt gripande. Och tyckte någon inte det så undrar jag om den personen faktiskt har ett hjärta. Jag ville aldrig att det skulle ta slut.

Som tur är musik och konst ingen tävling (det får tillhöra den trista sportvärlden). Men hade det varit det så hade Puce Mary vunnit över alla andra i att göra stark experimentell arty ljudkonst själv på en scen, utan att det ens för en stund blir tråkigt, generiskt eller ointressant.

Jag ville aldrig att det skulle ta slut.