
Fireside firar vinylalbumrelease på Vassa Eggen. Ja nya skivan Bin Juice släpps än så länge bara på vinyl (förutom första singeln “Jungle Knuckle” som släpptes tidigare i höst) på ständiga Startracks.
Första skivan på 19 år och halva bandet är nya medlemmar i skepnad av Kate Breineder (som annars spelar i braiga Soviac) på bas och kör och Jacob Douglas på trummor. Av gamla styrkan är Pelle Gunnerfeldt (gitarr, antagligen meste låtskrivare, ljudskruvning, producent etc) och Kristofer Åström (sång, text, gitarr, antagligen mycket låtskrivare) kvar.
De öppnar med “Monsoon” från sin i mitt tycke bästa skiva.
Av peppen från Vassa Eggens nya lilla scen att döma är det ju inte som att det är en dålig idé att de gjort en ny skiva och förhoppningsvis tänker göra fler spelningar och vara ett band igen.
Nya skivan är kanske som en blandning av 1995 års Do Not Tailgate och 1997 års Uomini D’onore fast pekar även åt lite andra håll vilket låter ganska självklart med tanke på den tid som gått eller som stått still beroende på vilka öron en använder.
Jag har väl hunnit lyssna igenom vinylen kanske fem gånger sen jag hittade den på hallgolvet för någon dag sen. Bra låtar, fulsnygga gitarrer som skevar ur och ja överlag låter det som Fireside. För den som kan sin Elite (2000) finns en slinga från en av alla ljudsnuttar mellan låtarna på den skivan här i just singeln “Jungle Knuckle”. Fint att höra att det blev en låt av den ett tag senare. För det är ju ett tag senare nu men frågan är om det spelar någon roll? Det spelar ingen roll för det är ett (jag kan till och med tänka mig att skriva) typ fräscht band som stökar på någon meter framför våra nyllen på inte innerstads-töntgrannar-som-klagar-på-ljudnivå-volym utan faktiskt ganska rimlig volym, dvs tillräckligt högt.
Det är säkert minst samma tryck överlag som de otaliga spelningar jag såg från mitten av 90- talet och åren fram till de först försvann. Inte ljudvolymen då, det var högre (bättre) förr, men jag menar trycket i framförandet. Det är eventuellt kanske möjligtvis så att skivan inte ens bör släppas digitalt för allt behöver väl inte alltid vara så tillrättalagt hela tiden? Jag menar gillar du böcker har du väl böcker hemma? Varför inte ha skivor om du gillar skivor?