Hallå där… Koala Bar!

Foto: Saga Olsén

Den 30 september släppte Malmöbandet Koala Bar singeln ”Danger” – första från det kommande albumet Ingest ≈ Digest. HYMN tog ett snack med kvartettens två originalmedlemmar Jonatan Duregård och Axel Ploman.

Jonatan och Axel, som grundande bandet 2015, beskriver konstellationen Koala Bar som “fyra ålderskrisande killar med diverse problem med att få ihop vardagen”.

Hur känns det med ett kommande album, trots kris och vardagsproblem?

– I och med att detta är vårt första släpp som kvartett så känns det extra laddat. Vi tycker själva att musiken nått en ny nivå med Ollis Olof Yassins fantasifulla trumarrangemang och Sneakys (Petter Göransson) lekfulla basgångar.

Är det indie det handlar om i er musik?

– Numera är det enkelt, vi har slutat uppfinna genrer såsom “dröm-garage-indie pop/rock med inslag av folk och americana”, som vi gjorde förr. Vi har väl landat i att vi är indierock helt enkelt, more or less.

“Vi har väl landat i att vi är indierock helt enkelt, more or less”

Ni släppte nyss “Danger” som första singeln inför ert kommande album Ingest ≈ Digest. Varför blev just “Danger” första singel?

– På ett sätt känns det symboliskt viktigt att släppa denna låten då den skiljer sig mycket från det vi tidigare gjort, både musikaliskt och textmässigt. Låten skiljer sig även mycket från det material som släpps på den kommande skivan. Inte minst känns det som en nystart med bandet.

Hur firar man en singelrelease bäst?

– Förmodligen med några riktigt ljumna 2,8:or från ett lokalt livs. Det har blivit något av en tradition i vår lilla kvartett. Rykten gör gällande att man även kör bättre efter en sådan enhet, men låt oss lämna det därhän. Sedan går kvällen vidare till någon av Malmös barer.

Ge oss Koala Bars tre bästa Malmöbarer!

– Utan inbördes ordning: Gallia vid Södervärn, obehagligt på de bästa av sätt. Broderstugan, generiskt och avstängt. Mässingshornet, den enda baren i Malmö som klarar av balansgången mellan att varken vara gentrifierad eller enbart alkad. Den rymmer båda. Skickligt orkestrerat av Andrej och Rade. Värme!