Mitt instrument: Elbas – Kim Åberg (Skuldpadda, End of Fun mfl)

Foto: Kristoffer Nilsson

Det är dags att skaka liv i intervjuserien MITT INSTRUMENT här på HYMN. Kristoffer Nilsson har träffat Kim Åberg från bland andra SKULDPADDA och End Of Fun för att prata om instrumentet elbas.

Det är en behaglig höstdag när jag promenerar utmed Göta älv i Göteborg, som jag gjort så många gånger förr, i riktning mot Stigbergstorget. Jag ska träffa basisten Kim Åberg och prata musik och försöka sätta elbasen i fokus. Vi ses på Fyrens Ölkafé och inleder ett trevligt samtal.

Varför musik, Kim?

– Alltså, jag började spela trummor på musikskolan när jag var åtta år. Jag skulle egentligen ha spelat blockflöjt men bytte med en kompis som inte ville spela trummor så han fick min flöjtplats. Det är jag rätt glad för i efterhand, säger Kim med ett leende. Sedan har jag alltid gillat musik. När jag blev tonåring började jag spela med andra. Jag kände mig dragen till det och jag lyssnade på hårdare musik, metal först och sedan punk.

Men hur föddes ditt musikintresse?

– Från mina föräldrar, svarar Kim snabbt. De lyssnade mycket på musik när jag var liten och det var nästan alltid musik på hemma. Jag har lyssnat på musik så länge jag kan minnas. De introducerade mig även till konserter när jag var väldigt liten.

När bestämde du dig för att spela mer på riktigt?

– Det var långt senare, när jag var i 25-årsåldern. Innan dess var det bara små spelningar och inte så seriöst. Det började bli seriöst med SKULDPADDA, cirka 2015, minns Kim. Då började det bli på allvar och vår första platta gick väldigt bra. Vi fick många spelningar.

Foto: Kristoffer Nilsson

Varför blev det bas?

– Jag tog två baslektioner när jag var 18 år och ville spela något som var lite mer melodiskt än trummor. Men jag tog det inte på allvar då. När det blev SKULDPADDA blev basen mer konkret. Om de andra var lugna med att jag lärde mig så kunde jag spela bas och så blev det. Många var nya på instrumenten då och vi formade det tillsammans. Det fanns utrymme att få göra fel. Det var något nytt med det melodiska, men rytmen hade jag med mig från trummorna. Det tog lång tid innan jag fattade hur skalor fungerar, säger Kim med ett skratt. Jag läste på internet och det var en engelsk instruktion som hela tiden nämnde ”major och minor” så i början hängde jag inte med på dur och moll när de andra pratade om det i replokalen.

”Det tog lång tid innan jag fattade hur skalor fungerar”

Kim spelade bas i SKULDPADDA och därefter har han fortsatt som basist i End of Fun och tillsammans med Michaela Åberg. Han berättar om sin relation till basen med stor entusiasm och, framför allt, stor kärlek.

Basen sticker sällan ut i ljudbilden så varför är basen så viktig?

– Det finns många saker. Det mest basala är att den fyller ut de ljudfrekvenser som saknas i gitarren. En duktig basist gifter det rytmiska från melodin med de andra instrumenten. Du förstärker där det behöver förstärkas i ljudbilden. Basen förstärker andra melodiska grejer, ofta vid ackordsbyten och mellan verser och refränger. Det blir även mer dansant med en bas än utan. Rytmen känns mer.

Det är inte sällan basisten har en lite undanskymd plats på scenen, hur ser du på det påståendet?

– Jag håller med. Det är nog en tradition i en lyssnares ögon. Vad förväntas publiken titta på? Vad är viktigast i deras ögon? Som basist är det lättare att kommunicera med trummisen om man är nära varandra.

Foto: Kristoffer Nilsson

Jag börjar rabbla några väldigt kända basister i olika band som till exempel Paul McCartney, Sting och Lemmy i Motörhead. Det är ju verkligen omöjligt att påstå att de inte har, eller har haft, framträdade roller på scenerna de spelat på. Kim lyfter omgående fram sången som förklaring.

– Det är sången och inte basen som gett dem den framträdande platsen.

Avslutningsvis, vad skulle du ge för tips till någon som vill börja spela bas?

– Det viktigaste är att spela mycket och hitta ett sätt som gör att du tycker att det är kul att träna. Lyssna mycket på musik och ställ frågan när du spelar: ”Vad hade varit bra här?”. Att det blir helt rätt utifrån tabulatur är inte det viktigaste. Att spela mycket är det viktigaste. Ett tips kan vara att starta en låt och spela till den om du redan har spelat ett tag, så klart.