Djo – DECIDE

“Ground control to major Tom.” Farkosten har förlorat täckning med Houston och flyter nu i rymdens tidlösa vakuum. De utomjordiska ljuden från Djos nya synthpop-platta DECIDE får oss att finna lugn i situationen.

Musikern bakom projektet Djo är Joe Keery som kanske är mest känd under namnet Steve Harrington efter sin medverkan i samtliga säsonger av serien Stranger Things. När Joe Keery turnerar med Djo bär han en utklädnad som består av en peruk med pottfrilla, solglasögon, mustasch och mörka kläder, kanske just för att komma från sin karriär som skådespelare.

Albumet DECIDE är en värdig efterföljare på artistens fantastiska debut Twenty Twenty. Debutplattan kom ut 2019 och låtarna letar sig fortfarande in i min lyssnings-rotation, men det nya albumet når tyvärr inte riktigt samma höjd.

Joe Keery spelade tidigare med det psykedeliska Chicago-rockbandet Post Animal och den progressiva rocken visar sina spår i musiken han gör i Djo.

DECIDE startar med en grym A-sida som verkligen verkar tidlöst där elektroniska toner möter Joe Keerys mjuka men robotiserade röst. Trots att duon Daft Punk har hängt upp hjälmarna på hyllan så kommer deras sound för evigt leva kvar i generationerna som kommer efter, något som blir evident med denna skiva. Det utomjordiska ljudet som jag beskrev skivan med består av en mängd av instrument som bildar ett rockigt ljud som kan associeras med genren Chicago House som växte fram på 80-talet. Psykedeliska gitarrer med maxad reverb och delay blir tillsammans med synth och elektroniska trummor soundet för albumet som vi antagligen inte kommer få höra på mainstream-radio.

Den första låten “Runner” är en lugn start på skivan som hela tiden växlar upp och når ett typiskt Tame Impala-sound i refrängen. Flera instrument kommer in desto längre vi lyssnar och precis när man funnit sig i låtens uppbyggnad börjar nästa låt “Gloom” med en tryckande gitarr i ett helt nytt sound. Låten behåller synthpop-ljudet, men använder det på ett mycket punkigare sätt. I mitten av “Gloom” blir det väldigt intressant då tempot på trumman ökar och Joe Keery kastar iväg sin autotune. Resultatet blir ett otroligt punkigt ljud som får pulsen att höjas.

En bit in i albumet hittar vi “On and On”  som representerar det ändlösa scrollandet på sociala medier och hur algoritmerna håller oss kvar. Är vi fortfarande människor och kan göra något med vår samtid, kan vi ens ta oss ur vår digitaliserade värld? Det som står ut i låten är den djupa vibrerande basen samt tempohöjningarna med piano och stråkinstrument som skapar en postapokalyptisk känsla.

När vi kommit till B-sidan så upplever jag att skivan tappar den konsekvens som den tidigare haft med undantag för låtarna “Change” och “Figure You Out”. DECIDE är helt klart ett album värt att lyssna på för den som vill upptäcka något nytt. Skivan ska lyssnas på i sin helhet med uppmärksamhet på de längre låtarna som ger plats för att utforska de olika svängarna Djos ljud tar. De flesta tänker på Joe Keery som skådespelaren men efter dessa två album han producerat så är han definitivt Joe Keery: Artisten.

[Djo Music/AWAL, 16 september]

6