Enmansprojektet N E R I K E – ett alias för Kalle Kovács – skapar musik för kammaren, vilket ger lyssnaren möjligheten att reflektera och kontemplera. Ljudbilden är mjuk, elektronisk och drömsk. Kalle skriver texter som berör och det är uppenbart att N E R I K E drivs av passion och en vilja att ta beskriva vardagen och det mellanmänskliga. Hur bemöter vi varandra?
Kalle berättar:
– Bland det finaste man kan göra i livet, tycker jag, är att ge varandra beröm. Att hjälpa sina medmänniskor att bli ännu bättre versioner av sig själva. På andra sidan det här spektrat, det vill säga bland det fulaste man kan göra i livet, är att ge beröm för sakens skull. Att bygga band på falska bekräftelser.
– “När ingen ser på” handlar om hur svårt det är att leva ett normalt liv när alla spelar med i leken att hylla varandra. Hur lätt man tappar bort sig i kommentarer om hur bra man är, hur fin man är eller vilka framgångar man nått. Framförallt är det en låt om hur svår kritiken blir när den väl dyker upp och den självupptagenhet som skapas hos oss människor där vi vill framstå snälla – men bara inför andra. “När ingen ser på, då finns bara ‘jag’.
LYSSNA NEDAN!
“När ingen ser på” är skriven, inspelad och mixad av upphovsmannen och mastrad av Frida Claeson Johansson på Svenska Grammofonstudion.
