På besök i Studio Lyckholmia

Foto: Kristoffer Nilsson

Det är en solig vårdag i Göteborg när jag går utmed Första långgatan i Göteborg. Det ligger ofta något i orden ”vårvindar friska” i landets näst största stad och denna dag är inget undantag.

Jag går med solen i ögonen och ska träffa Niels Nankler och London Rönneklev. Båda är välbekanta ansikten på och runt musikscener i Sverige och för några år sedan bestämde de att de skulle starta en studio tillsammans. Det är studion jag har tänkt att vi ska fokusera vårt samtal kring när jag går uppför trappan till dit.

London sitter vid pianot och Niels fixar en god kopp kaffe.     

Hur föddes idén till Studio Lyckholmia?

– Jo, London satt i Welfare och jag satt i Lyckholms för tio år sedan. Det var en central för banden Roenik och Me And My Army som jag höll på med då, inleder Niels. Vi letade efter något gemensamt. Lyckholms skulle rivas och jag flyttade hit efter rivningen. Jag saknade en studio och drog till landet och högg ved. Därefter frågade jag London om vi skulle bygga studio här och på den vägen är det. 

London nickar och konstaterar att det var för litet för honom på ovanvåningen hos Welfare och läget här, ett stenkast från Masthuggstorget, är strålande.  

När började allt?

”Jag saknade en studio och drog till landet och högg ved”

– Det var 2015, tror London. Vi började renovera och skapade lite efter hand. Det blir som ett evighetsprojekt och det är det fina, att man kan utveckla.

– Det var mycket större vid Lyckholms och vi var tvungna att titta på storleken på till exempel högtalare och förstärkare för att allt skulle få plats på ett bra sätt här, berättar Niels.

Jag älskar namnet. Vad kan ni berätta om det?

– Jag bodde i Lyckholms i elva år, inleder Niels.

London fortsätter snabbt att konstatera att det var en hyllning till den tiden och den delen av stadens liv under tidigt 2000-tal.

– Alla fick flytta därifrån och nu händer samma sak här vid Masthugget. Kultur frodas i de delar av staden som är lite bortglömda, menar Niels. Var kan jag få vara utan att behöva flytta igen?

Niels och London berättar att de fått besked att huset de har studion i ska rivas. Vi pratar lite om den stora förändring som just nu sker i området mellan Masthuggstorget och Järntorget. Väldigt mycket högre hus reser sig mot himlen och hela området är som en stor byggarbetsplats. Det är alltid svårt att veta vilken väg man kan ta sig fram på.

Hur går det till innan ni börjar en inspelning? Är det vanligt att artister kontaktar er eller tar ni kontakt med artister ni vill spela in?

– Det är nästan uteslutande artisterna som kontaktar oss, inleder Niels.

– Det var mer naturligt att saker föll på plats tidigare, berättar London, med en passning till den utdragna perioden med pandemirestriktioner. Under pandemin har det varit helt annorlunda. Vi har arbetat mer med poddar och liknande.

Niels fyller i att han har arbetat mer med reklammusik än tidigare.

– När pandemin slog till kom det in färre och färre jobb till studion, men nu börjar det vända igen.   

Vem var den första artist ni spelade in här och vad minns ni från den gången?

London och Niels börjar diskutera om det var Mascara Snakes eller Weaver och enas om att det var Mascara Snakes.

– Det var roligt. De var här en helg och Axel Sjöberg var deras manager, minns London. Det var ganska fritt och det var bra stämning. Vi hittade en ”hockeykör” på Holy Moly som vi avslutade inspelningen med.

– Holy är vår ”go to”, konstaterar Niels med ett leende.

Hur har det sedan fortsatt med produktioner?

– I början var det ganska mycket fullbandsinspelningar, berättar Niels. Vi startade därefter en Youtubekanal som heter Lyckholmia Live. Där hörde vi av oss till artister på ett annat sätt och många fler var involverade med videoproduktionerna. Det har kommit hit soloartister som vill göra fullbandsplatta och då kan vi hjälpa till med instrumentpålägg om det behövs. Vi vill hjälpa artisterna så mycket som möjligt.

– Den senaste vi har spelat in är Jesper Jarold som ska släppa solomaterial, berättar London, men det har varit massor däremellan under åren.

Vilka olika roller har ni?

– Jag har varit assistenten i många år, säger Niels med ett leende. Jag har gått bredvid London, läst böcker och sett alla Youtube-klipp som finns, fortsätter han med ett skratt. När London skulle iväg på turné med Graveyard 2019 fick jag ”steppa in” på ett helt annat sätt och på den vägen är det. 

– Jag har inte kommit igång efter pandemin, konstaterar London, men när rätt projekt kommer förbi kör vi igen.

– Det är det bästa med att vara två, konstaterat båda. Det är bra att kunna komplettera varandra och vi är ett oljat maskineri.

London konstaterar att det även var mer spela musik för Niels innan de skapade Studio Lyckholmia. Idag har han mer en producentroll.  


”Det är bra att kunna komplettera varandra och vi är ett oljat maskineri”

Kan ni nämna någon särskild händelse som ni upplever som viktig för studion?

Det blir tyst och båda funderar.

– När vi har gjort Lyckholmia Live, inleder London. Det har blivit så mycket mer än musikinspelning med alla olika roller.

Niels lyfter snabbt fram hur de tog sig an pandemin. Det var en svår period för dem och de kunde inte göra Lyckholmia Live på grund av att det skulle involvera flera människor än vad som var tillåtet enligt restriktionerna.

– Vi skapade Lyckholmia Live DJ-sessions (LLDJS) istället och det var viktigt för moralen i stunden. Vi skapade en situation och det hade varit risk att det hade självdött annars. Nu höll vi ändå igång.

Niels och London utstrålar en känsla att ”det löser sig”. Även under de svåraste förhållanden som rådde under pandemin hittade de vägar framåt. De hyser en enorm kärlek till musik och kanske framför allt genom att skapa det oväntade. När det kommer till magiska stunder i studion verkar det finnas hur många som helst.  

Har ni något tips till någon som funderar att skapa en studio?

Niels inleder med att konstatera att om allt blev som det låtit i huvudet hade det inte varit kul att lyssna på. Man måste lära sig att arbeta med misstagen, även det som inte alls var menat. 

London lyfter fram att rätt lokal är viktig. Idag kan man även göra mycket i dator som man inte kunde göra förr. 

De är båda överens om att man aldrig ska underskatta en känsla för service. Alla kan skruva på en knapp, men det viktiga är att välkomna artisterna och få dem att trivas. 

– Det är detsamma som live, avslutar London. Det behöver skapas allvar för nu har vi en situation där det ska levereras.   

Foto: Kristoffer Nilsson


Vad händer framöver?

– Det känns väldigt hoppfullt och det är härligt att London är tillbaka mer, säger Niels. Vi har alltid varit bra på att ha folk omkring oss och att skapa fester. Det ska vi fortsätta med. Jag har även köpt en ny kompressor i förra veckan och det ska bli kul att leka med den framöver.

– Det är bra att trivas i variationen. Jag funkar bäst när jag får göra olika saker, berättar London.

Avslutningsvis, ni ingår båda i bandet ELD och jag kan inte låta bli att fråga vad ni har på gång där?

– Vi ses en gång i veckan och det har visat sig att vi har många låtar, konstaterar London. Nu ska vi se vad vi kan göra med dem. Det är lite spretigt på ett bra sätt och det handlar om alltifrån stenhård techno till poppigare ballader.

– Vi har nog aldrig varit mer i startgroparna, säger Niels. Vi håller på att mixa och ska släppa ett album på sikt.

– ELD och Lyckholmia har smällt ihop. ELD är dotterbolaget, skrattar London.

Det blir slutorden och Niels visar den nya kompressorn innan jag måste rusa iväg för att ta mig hem. Jag kommer ned på trottoaren nedanför studion och då står Niels och London på balkongen. Mina tankar svävar snabbt iväg till ett debutalbum där fyra killar från Liverpool stod på en balkong och sedan skapade ett stort stycke musikhistoria. Det är något särskilt med balkonger. London och Niels står på balkongen i kvällssolen och jag tar några bilder innan jag snabbt promenerar ut på Första långgatan som förvandlats till ännu en byggarbetsplats i Göteborg.   

Foto: Kristoffer Nilsson