Hallå där… I’m Kingfisher!

Foto: Peter Eriksson

I fredags släppte I’m Kingfisher nya singeln ”The Pain of Happiness” och detta spår är en del av soundtracket till filmen Comedy Queen, som får sägas vara årets hittills mest hyllade och prisade svenska film. HYMNs Anders Nilsson passade på att ställa några frågor.

Hur kom det sig att du hamnade på soundtracket till Comedy Queen?

Irya Gmeyner och Martin Hederos, som jag beundrat så länge, står för musiken i hela filmen. I en scen sätter den ledsna pappan på en americanalåt, och det var där jag, Grums mesta sad dad band, kom in. (skratt) Jag fick göra text, sjunga och sätta akustisk gitarr.

”Hands down det bästa sammanhanget jag har varit med i”

Det är ju ganska imponerande namn inblandade här.

– Hands down det bästa sammanhanget jag har varit med i! Sanna Lenken regisserade, och hennes debutfilm Min lilla syster är så knäckande bra att jag köpte soundtracket på vinyl när det kom ut. Jenny Jägerfeld som skrev boken Comedy Queen är också en storfavorit, och det är sannerligen även Bebe Risenfors som litar kornett i instrumentalpartiet i låten! Han spelar en massa instrument på bland annat Tom Waits-skivorna Alice och Blood Money. Jag är väl något av en fripassagerare i ett dream team här, och det är en väldigt bra känsla måste jag säga. (skratt)

Hur var det att skriva text till någon annans musik?

– Överraskande befriat från prestationsångest. Nästan allt var redan inspelat när Irya ringde till mig. Så det var bara att försöka kränga och dra i materialet lite. Jag ville att låten skulle vara till för någon som saknar, så där som när man lyssnar på något som träffar en riktigt, att det är lite sadistiskt och fint samtidigt liksom. Sen satte väl höjden på uppdraget igång en del nerver, särskilt på gitarren. Men jag hade ett par veckor på mig att bli klar och sätta det, och jag levde med Jenny Jägerfelds bok under tiden. Jag turnerande vid tillfället för första gången på länge, och minns att jag satt en tidig morgon på perrongen i Trollhättan och fnissnyftade till slutet på boken. När det kommer till kritan är den processen för mig det mest magiska med att tänka låtar, att det är något i en som jobbar i det tysta. Man maler ner något i ena änden, som Jennys bok i det är fallet, och så kommer det ut något nästan tvångsmässigt i den andra.

Du håller på att färdigställa en ny I’m Kingfisher-platta – berätta! Blir det en rockig platta?

– Ja herregud, de är väl alltid rockiga i tanken? (skratt) Men för tusan, jag är ju nästan klar nu. Vi väntar bara in en sång och en pedal steel nu, sen så är det i hamn och färdigt för mix. Skivan passar bra med känslan i Comedy Queen också, eftersom den blir min gladaste och ledsnaste hittills. Carl Edlom producerar, för åttonde gången. Både Bebe Risenfors och Martin Hederos är med – mycket! De har det udda draget gemensamt att de är genier som gillar när det skaver en massa. Jag längtar verkligen efter att få dela med mig av det som vi spelat in!

I’m Kingfisher spelar före Johan Airijoki på Droskan i Umeå den 12 mars, och är huvudakt på Debaser Brooklyn Bar i Stockholm den 16 mars och på Plan B i Tranås den 19 mars.