Hallå där… No Suits In Miami!

Press

Idag släpper No Suits In Miami nya singeln ”Over and Over” och det är en melodisk och charmig indiepop-låt med blinkningar åt exempelvis Sarah Records och Creation. HYMNs Daniel Andersson kontaktade bandet för att ställa några frågor.

Berätta om nya singeln ”Over and Over”.

– Vi ville skriva en låt som var ganska snabb men kändes långsam. Så det var på den vägen vi började. Det blev typ en ganska luftig låt utan så mycket flashiga grejer utan med fokus på ett driv och en form som kändes go. I studion så började vi leka runt med olika gitarrer och att dubbla pukor och sånt, så att den blev lite roligare, både att spela och att lyssna på. 

Vad handlar texten om? 

– Texten grundar sig kanske mest i funderingen “tänk om man faktiskt skaffade sig ett växthus?”. Vad fan gör man med ett växthus när det blir kallt? Var köper man ens ett växthus? Du vet, såna tankar som håller en vaken om nätterna. Nä, men sedan funderar man lite på om det hade känts mer givande att gå och vattna blommor än att pyssla med vad man nu än pysslar med för tillfället. 

Vad betyder låttiteln?

– Vi sjunger ju det i refrängen. Innan dess hette den Vinterlåten, men det kunde den ju inte heta. För övrigt hade vi en låt som hette Synthlåten ganska länge (det var ingen synth i låten), så det är ytterligare ett bevis på att vi inte är sådär skitbra på det där med låttitlar. 

Vad kommer först – musiken eller texten?

– Det börjar nog ganska ofta med musiken ändå, men sedan kanske man har någon gammal textremsa skräpandes på skrivbordet. Då kan man ju passa på att använda den. Så det kan variera vad som skrivs först, men det brukar leda till ett evigt pusslande förr eller senare. 

– Annars tror vi generellt att ägget kommer före hönan.

Detta är sista singeln inför kommande albumet Nothing Ever Happens. Är ljudbilden talande för skivan i stort?

– Både ja och nej. Singeln är väl talade för albumet på det sättet att vi närmat oss singeln rätt likt hur vi närmat oss resten av låtarna på albumet. Men i en del låtar på skivan så stökar vi loss mer med distpedlarerna, som på “Buffy”, medan på andra, som denna, så chillar vi lite mer, så man hinner klämma en klunk folköl i verserna. I slutändan letar vi nog efter låtarna och idéerna som man blir taggad på, som man känner uttrycker något eget är ett uttryck för ens kreativa energi.

Har ni lyssnat på någon speciell musik vid inspelningen?

”När vi åker bil upp till Halmstad, där Studio Småstad ligger, brukar vi lyssna på riktigt dumma CD-skivor i Hasses trogna Volvo, även känd som Gammal-Bettan”

– Nä, men en hel del av det vanliga med mycket Sarah Records och så. Även Mort Garsons fantastiska skiva Mother Earth’s Plantasia gick varmt i lurarna, går det att höra? Det vet vi inte, men vi hoppas ändå på det. Även The Beths gick hem, som de alltid brukar. 

Hur gör ni för att komma i rätt stämning i studion?

– När vi åker bil upp till Halmstad, där Studio Småstad ligger, brukar vi lyssna på riktigt dumma CD-skivor i Hasses trogna Volvo, även känd som Gammel-Bettan. Det har under de senaste gångerna varit bland annat Green Days Uno-Dos-Tré-trilogi, KISS Greatest Hits och Markoolios Bäst Off-platta. Förutom det brukar vi grunda med MAX-mat, folköl och synthtrams. Man behöver inte göra så jättemycket för att komma i rätt stämning när man spelar in med Anton, som tur är. 

Vad händer framöver?

– Skivan släpps den 25 mars, och efter det ska vi ut och spela lite, bland annat i Köpenhamn, Stockholm och Malmö. Albumet kommer på vinyl också, när presseriet är klart och så. Sedan är det lite annat smått och gott som är lite halvklart, kanske händer det, kanske inte. Men vi ska framför allt ha det gött och satsa på att vara totalt chillade.