Author & Punisher – Krüller

Killen som spolar rören stannar på fika. Han visar bilder på de nya jordbruksmaskinerna. Han var bonde innan han fick barn. Han ska bli det snart igen. Med de nya maskinerna behöver man inte ens gödsla själv – de tar emot en signal från en satellit som berättar hur det har växt. Man behöver inte ens sitta i. Man behöver inte ens vara med.

Det finns någonstans dit alla traktorer går för att dö. Men det är fullt nu.

Jag skrattade en gång åt någon på Twitter som var upprörd över hur någon Marvelfilm behandlade sina robotar. Jag skulle vilja höra av mig till henne nu. Hon och jag skulle kunna lyssna på Krüller ihop.

Kanske inte egentligen för att vi skulle ha så mycket att säga om Krüller. ”Det här låter som en Nine Inch Nails– skiva från början av milleniet. Jag har alltid tänkt att Author & Punisher skulle låta som Whitehouse. Eller åtminstone Pharmakon. Men det här låter som en Nine Inch Nails-skiva från börjar av millenniet”, skulle jag säga. Hon skulle be om toaletten. Jag skulle sitta kvar och lyssna vidare. Jo, det låter verkligen som en Nine Inch Nails-skiva från början av milleniet.

Den största skillnaden mellan honom och Whitehouse är att Whitehouse ville straffa maskinerna för våra synder. Author & Punisher gör sitt bästa för att vagga dem till sömns.

Men jag har sett Author & Punisher smyga omkring på den där kyrkogården och viska saker till traktorerna. Han bygger alla sina instrument själv av delar han hittat. Det är sant. Det låter som en gimmick. Det är inte sant. Det är ett sätt att leva och verka och ett helt annat sätt att förhålla sig till det som inte längre behövs. Krüller är en vaggvisa för reservdelar.

När jag är för gammal och går för att dö men upptäcker att det är fullt därinne så hoppas jag att någon vänlig själv kommer och plockar upp mig och bygger om mig till någonting annat, och sedan använder mig för att göra musik som låter som en Nine Inch Nails-skiva från början på millenniet, men som känns som om någon vaggar alla gamla oanvändbara ben till sömns.

[Relapse Records, 11 februari]

6