
Den 11 december är det dags för Dark at Heart, en endagsfestival med fokus på darkwave och postpunk. Evenemanget äger rum på Inkonst i Malmö och på scen står Abu Nein, aux animaux, Tobias Bernstrup och Then Comes Silence. HYMN tog ett snack med två av initiativtagarna: Erica Li Lundqvist från Abu Nein och Christoffer Gunnarsson från Klubb Kalabalik.
Erica är sångerska i Abu Nein som släppte debutalbumet Secular Psalms ifjol. De lokala synth- och goth-hjältarna har på kort tid blivit ett av de hetaste nya namnen i den europeiska darkwavescenen. Christoffer står med Klubb Kalabalik bakom årliga, ansedda comtemporary wave-festivalen Kalabalik på Tyrolen, som passerade imponerande tionde upplagan på småländska landsbygden i somras.
Tillsammans arrangerar de Dark at Heart, vars premiärupplaga tar plats på Inkonst och gästas av fyra akter som alla har avancerat på senare år inom den svenska, så vitala svenska scenen för mörk wave, synth och postpunk. Evenemanget saknar självklar headliner då syftet snarare är att presentera en helhetsupplevelse med ett tema som täcker in varje aspekt av kvällen. Ett upplägg som påminner starkt om Kalabalik på Tyrolen (i något mer gotisk tappning). Jag träffar Erica och Christoffer över en öl nära Möllevångstorget och låter dem berätta mer.

– Egentligen är det en gammal idé som ligger bakom Dark at Heart, berättar Erica. Nu har det börjat kännas mer angeläget, då Abu Nein fortfarande inte haft någon riktigt releasefest. Det kom ju som bekant en pandemi emellan…
– Vi hade några förbandsspelningar innan det började men under pandemin har vi slagit igenom och blivit kompisar med andra artister. Alla som spelar på Dark at Heart är kompisar till oss. Vi har tidigare samarbetat med Gözde (aux animaux) och så har jag och Tobias vårt egna projekt O+her. Sedan har faktiskt ingen av akterna, förutom Abu Nein, spelat i Malmö tidigare, vilket känns lite extra speciellt.
– Jag pitchade idéen och upplägget till Inkonst, som gillade det. Min ursprungliga idé var att vi skulle köra till halloween men av olika anledningar blev det den 11 december istället.
Vad har de fyra akterna som spelar på Dark at Heart gemensamt?
Christoffer: – Alla är väldigt samtida. Det är fyra akter som hör till den tid, där vi befinner oss just nu och som är på väg någonstans. Jag föredrar att jobba med nutida artister för jag tycker inte att det är så intressant med det man upplevt många gånger tidigare.
”Det är fyra akter som hör till den tid, där vi befinner oss just nu och som är på väg någonstans”
Erica: – Tobias Bernstrup har ju i och för sig hållit på i 20 år men han slog igenom i Mexiko först med Hi NRG-scenen. Lite så även för Then Comes Silence som hållit på ett tag nu, men blivit betydligt större i Tyskland.
Hur knyter de an till temat?
Erica: – Det är fyra akter som alla har olika relationer till mörkret. Kanske är det mest handgripligt hos aux animaux men även hos Then Comes Silence, vad gäller musik och teman.
– Då är det jämförelsevis mer komplext hos Tobias som har ett mycket italo-inspirerat sound, vilket kanske kan uppfattas som ”glättigt”. Men i uttrycket och texterna finns något djupare. Han bejakar ett queer mörker. Det är en del i hans dubbelnatur och de kontraster som gör honom till en så otroligt intressant artist. Motsatsförhållandet i att han har ett vanligt namn som Tobias Bernstrup och samtidigt en väldigt extravagant scenpersonlighet. Att hans musik är ”blipp-bloppig” och djup på samma gång.
– När det gäller Abu Nein handlar det mer om människans fördolda. Det är väldigt värdsligt men jag har svårt för att beskriva det. Vad som spelar någon roll i slutändan är hur lyssnaren uppfattar det. Jag kanske har en viss intention med något jag skriver men sen kan ju till exempel Christoffer uppfatta det helt annorlunda.
Christoffer: – Ja, det gäller alla konstformer och det är ju kul att det är så. Jag tycker definitivt det finns en poäng i att man inte berättar för mycket utan behåller en del av mystiken

Kommer det bli fler upplagor av Dark at Heart?
Erica: – Om jag får bestämma så blir det fler. Den här typen av temakvällar är något som jag själv har saknat. Jag tänker till exempel på den årliga maskeraden som The Ark ordnade i Malmö när jag var yngre, omkring millennieskiftet.
Christoffer: – Jag ser inga hinder från att vi kör fler upplagor. Vi får kanske se hur det går innan vi säger för mycket
Christoffer har sedan 2011, med Klubb Kalabalik ochfestivalen Kalabalik på Tyrolen, fört nya akter från hela världen till det gamla danspalatset Tyrolen i Blädinge kyrkby utanför Alvesta. Vid sidan av den mycket speciella inramningen, utmärks festivalen av det kompromisslöst framåtblickande och nostalgibefriade programmet. Intresset för festivalen har vuxit lite för varje år och idag är Kalabaliken institution inom alternativ elektronisk musik (läs mer om festivalens historia i vårt reportage från 2019).
Klubb Kalabalik hör även hemma bland de ytterst få festivalaktörer som har lyckats förbli aktiva genom båda pandemisomrarna. Under 2020 hölls ett litet, avskalat evenemang med tre akter på scen inför 50 sittande gäster. I år tog en fullskalig tvådagarsfestival (med begränsat besökarantal) plats under sensommaren. Abu Nein spelade på Tyrolen båda somrarna.
Hur har det varit att hålla liv i Kalabalik under pandemin?
Christoffer: – Det har varit mycket upp och ner. Såklart var det väldigt knepigt när allt började och man inte visste hur det skulle fortskrida. Vi trodde ju alla att det skulle bli en relativt kortlivad grej när det här började… När det sedan stod klart att det inte var så blev det knepigt att planera.
”I år var det lite som att ligga i ide fram till att det väl stod klart att vi kunde köra vår festival i slutet av augusti”
– I år var det lite som att ligga i ide fram till att det väl stod klart att vi kunde köra vår festival i slutet av augusti. Sedan hände allting väldigt snabbt. Under de sista åtta veckorna var det extremt stressigt att ta kontakt med banden igen för att se vilka som fortfarande kunde komma, och ordna med allting annat. Det blev väldigt många mail om dagen om man säger så…
– Jag var jätteorolig inför sommarens festival. Hur vi skulle kunna hålla koll på allting och att folk inte skulle bli sjuka. Men det gick ju väldigt bra!
Har du börjat fundera på nästa årsupplaga ännu?
Christoffer: – Jodå, man har alltid idéer man bär med sig och det finns alltid artister man vill jobba med. Men jag kan inte avslöja vad riktigt än.

Utöver de fyra akter som spelar på Dark at Heart, gästas kvällen även av en namnkunnig DJ. Forne Yvonne– och Strip Music-sångaren, tillika indie- och gothikonen Henric de la Cour är, i egenskap av DJ, kanske mest känd från Stockholmsklubben Stay Shoreline och kommer enligt uppgift addera mer goth till kvällens tema.
I våras gästade han Abu Nein på singeln ”Black Light”. Henric dök även upp som överraskningsgäst under deras spelning på Kabalik i somras. Erica avslöjar att något liknande är att vänta på Dark at Heart.
Hur lärde ni känna varandra?
Erica: – Jag frågade Henric ifall han ville sjunga en duett med mig och han svarade inom några minuter. Det var verkligen en match made in hell – i positiv bemärkelse, haha. Han fick fritt utrymme och skrev själv texten till sitt parti i ”Black Light”. Det blev ett fantastiskt samarbete och vi har blivit jättegoda vänner efter det.
Christoffer: – Henric de la Cour spelade på Kalabalik 2012 och jag har jobbat med honom även senare. Bland annat bokade jag en spelning med honom i Växjö efter hans senaste skiva 2019. Det är alltid väldigt enkelt och trevligt att jobba med Henric. Han är en ödmjuk person som bidrar med mycket.
Dark at Heart tar plats den 11 december på Inkonst. Lyssna på de fyra akterna i vår playlist nedan och läs mer om evenemanget här.