
På lördag har CHIVVY releasefest för sitt självbetitlade debutalbum på Kronhuset i Göteborg. Skivan släpptes i maj, men nu är det äntligen dags att fira dess tillkomst med en härlig fest. På scen hittas även MANX och HELH. Daniel Andersson tog ett snack med bandet.
Berätta om debutalbumet. Finns det någon röd tråd som lyssnarna bör känna till?
– Vi lagt mycket tid på att låtarna ska passa bra i låtordningen, vi tycker själva om när det är genomtänkt från början till slut. Detta albumet har ingen tydlig röd tråd när det kommer till tema eller så utan det är en samling av både politisk frustration, självpepp och relationer.
Skivan släpptes i maj, men det är releasefest först nu. Hur har det varit att vänta på detta ögonblick?
– Ja äntligen!! Jo, vi har försökt sysselsätta oss med massa annat som att spela in ny musik och planera runt det. Sedan har vi repat ihop oss både tillsammans och med andra inför releasen etc. Nu är vi så taggade!
“En kan förvänta sig en kväll som är fylld med alla typer av konstformer”
Vad kan vi förvänta oss?
– En kan förvänta sig en kväll som är fylld med alla typer av konstformer. Vi har velat blanda in olika uttryck för att förstärka musiken. Främsta fokuset kommer såklart hamna på musik, utöver oss spelar de fantastiska artisterna MANX och HELH.
Blir det några överraskningar?
– Ja, som vi nämnde tidigare så har vi samarbetat med massa grymma folk både på och utanför scen. Vi ser extra mycket framemot att spela vår låt “Red Water”.
Har ni några förebilder när det kommer till att spela live?
– Massive Attack! Vi var alla helt blown away när vi såg dem live, både musikaliskt men också hur de förmedlar budskap på scen. Warpaint har alltid varit en förebild för oss också.
Vilken av skivans låtar är svårast att få till live? Och vilken känns mest naturlig?
– ”Smile” är nog svårast då det krävs mer än oss tre för att få den så bra som möjligt. Vilken som känns mest naturlig är nog alla andra, vissa av låtarna har vi spelat live när vi hette The Tape, så de är naturliga. Men ”Deeper Blue” som är först i albumordningen är nog satt där av en anledning, den är skön att öppna med!
Vad händer framöver?
– Nu är vi lite påväg i en ny fas, vår älskade trummis Amorina kommer tyvärr sluta i bandet och fortsätta växa som journalist, så CHIVVY blir nu en duo. Så det senaste året har vi (Ester och Alexandra) förberett oss på det och spelat in massa nytt material etc och bygga planer som duo. Så framöver kommer vi forsätta att spela in och förhoppningsvis släppa nytt snart!