Viktoria Ottosson solodebuterar med singeln ”sos candy”

Foto: Pierre Poll

Göteborgsbaserade Viktoria Ottosson – bekant från indiebandet Lesley – har precis släppt sin första sololåt ”sos candy”. Fram till dagens datum har musiken varit svenskspråkig, men denna gång är det engelskan som står i fokus. HYMNs Daniel Andersson kontaktade Viktoria för en kort intervju.

Hur kommer det sig att du börjat skriva låtar på engelska? 

– Jag har alltid tyckt att det har varit svårt att skriva på engelska. Orden har känts för mjuka och glider ur munnen – jag vill gärna ha friktion att bygga rytmiken runt. Men de senaste åren har jag ändå experimenterat med engelskan, det går att vara kaxig på ett lite annat sätt än på svenska. I det här projektet kommer jag dock att blanda hejvilt mellan svenska och engelska. På den kommande EP:n Comfort Food är två låtar på svenska och två låtar på engelska. 

”En förebild i det svengelska låtskrivandet är ju såklart Jens Lekman och hans fantastiska sätt att skriva låtar”

Vilka är fördelarna med att skriva på sitt modersmål? 

– När jag skriver på svenska har jag full kontroll över den poetiska potentialen och möjliga dubbla betydelser av ord, jag vet hur olika musikaliska betoningar påverkar meningen hos en viss fras på ett intuitivt sätt.

Och fördelarna med engelskan?

– I engelskan är allt det där mer abstrakt, jag låtsas att jag kan det men egentligen gissar jag bara. Vilket är roligt och befriande! Resultatet tycker jag hittills har en naiv charm. Jag har också släppt alla pretentioner att försöka låta som att engelska är mitt modersmål, det svengelska finns med i både artikulationer och grammatik. En förebild i det svengelska låtskrivandet är ju såklart Jens Lekman och hans fantastiska sätt att skriva låtar.

Berätta om nya solosingeln ”sos candy”?

– ”sos candy” är kanske en av de gulligaste låtarna jag har skrivit. Låten kretsar kring alla de små internskämten och lekarna man bygger upp i en romantisk relation. Titeln är namnet på en godisaffär jag och ett ex brukade gå till. Vi kom alltid dit fem minuter innan de skulle stänga och köpte lösgodis och jag tror de anställda blev ganska trötta på oss. Låten är nostalgisk och jag vill att man skulle känna längtan tillbaka till något man inte längre kan få, det vackra i det sorgliga att något har tagit slut.

– Producenten Anders Hjälmås, som jag samarbetade med under den här EP:n, har spelat in alla instrument och byggt en svävande ljudvärld som jag tycker perfekt lyckas fånga känslan i texten, det nostalgiskt vackra. Att cykla omkring på Hisingen kl. 3 i sommarnatten och vara kär och lite vilse.

”Mat är starkt kopplat till känslor, och den här typen av mat köper vi ofta när vi behöver lite tröst eller väme”

Den kommande EP:n kretsar kring Comfort Food. Hur kom du på denna idé?

– Konceptet Comfort Food har legat och snurrat i bakhuvudet i ett par år, först bara för att det var en snygg fras, men sedan utvecklades det till ett koncept som omfattar fyra låtar. Låtarna heter ”Sannegårdens Pizzeria”, ”Wieselgrens falafel”, ”Masala Lounge” och såklart ”sos candy”, och det är ställen som alla ligger i närheten av min bostad på centrala Hisingen. Låtarna handlar inte om restaurangerna (eller godisaffären i sig) i sig, utan om minnen eller känslomässiga associationer relaterade till dem. Mat är starkt kopplat till känslor, och den här typen av mat köper vi ofta när vi behöver lite tröst eller värme. Musik kan fungera på ett liknande sätt.

Lyssnade du på någon speciell musik under inspelningen?

– Just under den här perioden lyssnade jag inte supermycket på musik, men det som märks tydligt är att det är mer elektroniskt och avskalat än vad musiken jag har gjort med Lesley har varit. Men några artister som har inspirerat mig och Anders (producenten) ljudmässigt är Porches, infinite bisous och Soccer Mommy.

Har du valt att pausa Lesley? Eller är ni fortfarande aktiva?

– Lesley är i högsta grad levande – men har tagit lite annan form. Från början var det mitt egna projekt, jag startade upp det med ett gäng fantastiska personer i Umeå, sedan flyttade jag till Frankrike och då var det på paus, sedan flyttade jag till Göteborg och startade Lesley i en ny version (med originalmedlemmarnas välsignelse). Nu har vi repat tillsammans i vår nuvarande form i snart 3 år och det har naturligt utvecklats till att bli ett band snarare än ett soloprojekt. Det har blivit till en kollektiv process som jag delar med Maria Källström, Toivo Säwén och Nils Westman.

– Vi repar på och kommer förhoppningsvis komma igång med lite spelningar under hösten. Under pandemin har vi spelat in större delen av en skiva – med mestadels nytt material men även lite gamla låtar från första EP:n. 

– Jag är dock så himla rastlös att jag började längta efter att ha ett helt eget utlopp där jag kan bestämma över allting och där föddes soloprojektet.

Finns det planer på att släppa en hel soloskiva?

– Just nu håller jag på och filar på ett koncept för en skiva – jag har låtskisser nog för en skiva men jag vill binda ihop det i tematik och produktion. Det känns fortfarande väldigt spännande, konceptet “Viktoria Ottosson” är helt nytt fast ändå inte. Jag kommer nog att fortsätta att hämta inspiration och skriva låtar ur mitt liv.