David Hansson och Thomas Hansy har rest världen runt med sin gitarrduo The Gothenburg Combo. Resorna har även utgjort stoff för ett flertal av deras album. Sketches Of The World (2010) beskrevs som ”tonmålningar” av jordens kontinenter medan uppföljaren Guitarscapes (2014) växte fram ur duons upplevelser av olika amerikanska landskap under en omfattande turné. Nomad är även det ett album om att förflytta sig. Denna gång handlar det om att färdas utan att resa. I och med Covid 19 har Hansson och Hansy inte kunnat turnera, istället har de återvänt till sina resedagböcker för att skapa en komposition, uppdelad i åtta spår, som utmynnar i en fantastisk gitarrodyssé.
En passage i albumets booklet, som består av delar från resedagböckerna, beskriver hur de inspireras när de ser minimalisten Terry Riley uppträda och hur de hör ekon av Bach, pop, blues, jazz, flamenco och swing i hans improvisationer. Slutsatsen blir att sträva efter ett öppet och fördomsfritt musikaliskt förhållningssätt där ”Guns ’n’ Roses can stand next to Brahms”.
På ”Nomad” försvinner de geografiska avstånden då musiken rör sig fritt över traditioner och gränser. En ny karta ritas upp. Här samsas med självklarhet västafrikanska, sydamerikanska och kinesiska traditioner. Vacker musik utan gränser. Det finns något politiskt i denna vilja att påvisa att kulturer inte är cementerade utan hela tiden i rörelse. Som när duon spelar svensk folkton så att det ekar av Jan Johansson för att försiktigt vrida på kompositionen för att visa hur denna ”ursvenska” musik har mycket gemensamt med österländsk musik.
Tekniken och samspelet är som alltid perfekt när det gäller The Gothenburg Combo. Fantastiskt är det när Hansson och Hansy får sina gitarrer att låta som helt andra instrument, som när de hamrar fram slagverksaktiga effekter liknande indonesisk gamelanmusik.
Likt Terry Riley skapar The Gothenburg Combo minimalistisk musik som griper tag och håller lyssnaren i ett grepp som inte släpper förrän sista tonen klingar ut.
[The Gothenburg Combo, 15 oktober]