Invigning av den nya scenen Skeppet GBG

Franska Trion spelar på Klubb Din Mamma, på Lorient i Linköping, 2018-12-14. Foto: Daniel Melin/Rockfoto

Musikscenerna har börjat komma tillbaka igen och området kring Stigbergstorget i Göteborg har varit snabbt ute efter det att restriktionerna lättats. Det har varit konserter både på Fyrens Ölkafé och Oceanen och i onsdags öppnade ännu en musikscen i omgivningarna. Den gamla Sjömanskykan hade öppningsfest för den nya scenen Skeppet GBG. Vid balkongen på den gula tegelbyggnaden hängde en banderoll med texten ”Ett folkets hus – Mat, kultur & scen med M hjärtat i Majorna”.

Kvällen inleddes med att arrangörerna presenterade sig och den nya verksamheten. Arrangemanget var ett samarbete mellan främst Skeppet GBG och den fina klubben Koloni. Kort därefter var det dags för det första bandet. Lava Bangs är en punktrio som funnits några år och de gick på scen vid halv sju. Konserten höll på en halvtimme och innehöll främst nya låtar, det vill säga låtar från ett kommande album. Vi fick dock höra några låtar vi kände igen, bland annat ”Quit Continue” och ”Ouch!”, och det var kul att Lava Bangs fick äran att vara först ut på denna nya scen. Det lät bra och det ska bli kul att följa de nya låtarna framöver.

Det var slutsålt sedan länge och stolarna stod på rad. Bakom scenen fanns tre färgade fönsterrutor och på scenen låg en discokula som spred små ljus på väggar och i taket. Det var ett härligt sorl och glädjen var stor, både bland männsikor som arbetade och besökare. 

Birds ov Paradise stod på tur och David Sabel står bakom artistnamnet. Jag kan erkänna att jag inte hade jättebra koll på Birds ov Paradise före spelningen. Han inledde, ensam på scen, med sin bas och en stråke och skapade en varsam ljudmatta som successivt växte och kompletterades med keyboard och dragspel över tiden. Looparna var magnifika, den växande ljudbilden enastående och det kändes som att varje ton skapades, växte och blommade ut innan den kompletterades av en ny. Vi pratar om drone/ambient när det är som bäst. 

Den tredje musikakten var annonserad som ”Hemlig gäst” och den hemliga gästen var Franska Trion. Publiken jublade och bandet inledde kvällens kortaste set (fyra låtar), men vi hade tur och bjöds på två av bandets bästa låtar (”Tillbaka i grått” och extranumret ”Empty Space”). Däremellan dök ytterligare en hemlig gäst upp och det var den strålande sångerskan Elina Ryd som var med och sjöng med bandet i vackra ”Borta med vinden”. 

Kvällen var väldigt fin och kort efter Franska Trion var det dags för Jennie Abrahamson. Hon gick på scen 21:10 och satte sig ensam vid pianot. Hennes sång förtrollade oss fullständigt och vi bjöds på mer nakna arrangemang av hennes egna låtar och några covers. Vi fick höra en magisk version av ”To the Water” i början som jag tyckte var extremt passande i den gamla sjömanskyrkan och i backen, på andra sidan gatan, låg Göteborgs sjömanshus, bland annat fungerande som sjömännens arbetsförmedling. Det är inte svårt att gissa att sjömän som gick upp eller ned för den backen till Sjömanskyrkan drömde om havet. Bland covers var det främst Bruce Springsteens ”Lift Me Up” och Joni Mitchells vackra ”A Case of You” som stack ut. I slutet fick vi även höra en underbar version av ”Into Deep”.  

Kvällen var nästan slut, men det var efterfest på Fyrens Ölkafé och där avrundade jag på bästa sätt, tillsammans med många andra, denna härliga öppningskväll av Skeppet GBG. En stund senare satt jag på en spårvagn som tog mig nedför backen vid Stigbergstorget i riktning mot stan. Det gamla sjömanshuset är sedan länge ett vandrarhem och jag satt tillsammans med några vackra tankar och funderade på hur tiderna förändras på olika sätt.