
Det är en behaglig eftermiddag i Göteborg när jag snabbt promenerar från spårvagnen vid Redbergsplatsen till Westside Music Swedens kontor för att träffa Gustav Påhlsson och Mattias Tell.
Westside Music Sweden har alltid bra saker på gång och nu när det svenska samhället, och världen runt omkring oss, successivt öppnas alltmer, efter flera månader av hårdare restriktioner, vill jag höra vad de har på gång.
Hur har vintern och våren varit?
Det blir en kort tystnad innan Gustav inleder med att konstatera att den relativt nya mediadelen har rullat på för fullt. Streamingfestivalen “Låt Live Leva” var roligt att vara med på när Michaela Åberg spelade på Oceanen.
Mattias fyller i att de har haft artister på flera onlinefestivaler under våren med Mimi Bay på SXSW i USA, Electric Hydra och Arvid Nero på mexikanska Marvin samt Michaela Åberg, SUNHILL och Vita Bergen på The Great Escape i England.
– De nya mediagrejerna som främst Gustav arbetar med har hjälpt oss att öppna dörrar till platser som vi inte varit vid tidigare. Vi spelade till exempel in Arvid Nero till “The Story of the Song” på HYMN i Scandinavium. Under våren har vi även sjösatt ett arbete med att koppla ihop artister som släpper musik med PR-bolag i England och Tyskland. Det kommer att skapa en bra brygga för artisterna och vi producerar även media i samband med release. När livescenerna kommer tillbaka är det ett helt nytt forum för Westside. Före Covid gjorde vi kanske en eller två Youtube per år. Nu lär det bli mycket mer.
“Vi ska göra en scen och två paneler på Kulturkalaset i Göteborg i augusti”
Samhället börjar öppnas alltmer. Vad ser ni i ert perspektiv?
– Jobb, svarar Mattias blixtsnabbt, med ett leende. Vi ska göra en scen och två paneler på Kulturkalaset i Göteborg i augusti. Vi är redo att göra livegrejen igen.
Gustav lägger till:
– Livescenen kommer att stärka mediadelen och vi ser hur vi ska pussla ihop det. Det digitala materialet kommer att hjälpa artisterna på ett sätt som vi inte kunnat göra tidigare.
Hur tror ni att livescenen utvecklas under hösten?
– Det är svårt att säga, säger Mattias. I England ska man öppna helt den 19 juli säger politikerna. Vi litar i nuläget på det som är kommunicerat kring resor. Det är positivt att få konkreta datum och event att hänga upp motivationen kring, både för oss och artisterna. Självklart planerar vi även VIVA SOUNDS.

VIVA SOUNDS är en klubbfestival och indiekonferens som har skapats av Westside Music Sweden och den första upplagan gick av stapeln 2017. Då var det en konferensdel och på kvällen spelade fem band på två scener i Göteborg. 2019 var det en tvådagarsfestival med cirka 30 konserter på åtta scener i Göteborg och en heldagskonferens på Pustervik. På kort tid har Westside skapat en fantastisk festival med besökare från hela världen.
Apropå VIVA SOUNDS, hur tror ni att det blir i år?
– Det blir kul, svarar Gustav snabbt med ett leende och Mattias konstaterar att det ser bra ut.
– Det ska göras 30 konserter på åtta scener. Livebiten blir klar efter sommaren och konferensdelen arbetar vi med just nu. Många vill vara med och det blir en stor internationell uppslutning. VIVA SOUNDS äger rum den 3-4 december. https://www.facebook.com/vivasoundsfestival
Våren 2020 skapade ni snabbt en hemsida, “Musiken tystnar”, som skulle fånga upp inställda spelningar. Det var massor av spelningar som ställdes in under våren och redan i april var antalet över 3000. Hur slutade det?
– Det steg väldigt snabbt i början, minns Gustav.
– Från början var det tänkt att täcka Westsidedrabbade och sedan öppnade vi tillsammans med Svensk Live i ett större perspektiv. Storstadsregionerna var mest aktiva och vi ville ta tempen, konstaterar Mattias, men det blev långt ifrån en heltäckande bild.
“Det rapporterades 4350 inställda konserter och drygt 7000 personer berördes”
– Det rapporterades 4350 inställda konserter och drygt 7000 personer berördes, berättar Gustav, och fortsätter att konstatera att den förlorade intäkten uppgick till 48 miljoner kronor.
Vad händer annars framöver?
– Vi har mycket på gång under hösten, konstaterar båda. I augusti åker vi till Fekete Zaj Festival i Budapest där Michaela Åberg kommer att uppträda. Sedan gör vi två paneler och en konsertkväll på Pustervik under Kulturkalaset i Göteborg https://www.facebook.com/events/346138223527271 och därefter blir det en tur till SPOT Festival i danska Aarhus med Bror Gunnar Jansson, SUNHILL och Browsing Collection. Senare i september blir det även en sväng till festivalen Reeperbahn i Hamburg där TOMMA INTET, Lisa Wanloooch Arvid Nero kommer att spela. Det är även flera releaser på gång och en hel del annat. Det blir mycket att göra även framöver. https://westsidemusicsweden.se/
Avslutningsvis, när vi träffades i november 2021 var ni överens om att det kändes som att ni tog tre steg och gick tre kilometer, hur ser ni på det idag?
– Då stod man strax utanför en stor del av det vi idag arbetar med, säger Gustav. Vi gick in i något nytt och idag är vi inne i det på ett helt annat sätt. Vi går kanske inte tre kilometer, men vi går fortfarande framåt, lite mer långsamt men säkert. Idag har vi bättre koll och ser färre hinder.
Mattias fyller i att det var ett rasande tempo då och att det kommer nya saker hela tiden. Vi funderar alltid på var vi ska placera den nya pusselbiten.
Gustav avslutar med att konstatera att de inte har målat klar sixtinska kapellet ännu, med ett leende.
Det sixtinska kapellet uppfördes i slutet av 1400-talet i Rom. Flera konstnärer smyckade ut den världskända byggnaden och Michelangelo målade taket i början av 1500-talet. Han lär ofta ha hängt i luften i rep när han målade en av världens mest kända takmålningar! Lite på samma sätt är det med Westside Music Sweden några sekler senare i ett helt annat perspektiv. Känslan att ingenting är omöjligt, att hitta en plats för den nya pusselbiten och att lösa det är en röd tråd. Det är verkligen alltid en positiv utgångspunkt och jag lämnar deras kontor för denna gång med ett behagligt leende.