Shannon McNally är kanske inte är ett namn som jättemånga hört när det kommer till countrymusik. Hon har spelat med namn som Derek Trucks och Stevie Nicks och står musikaliskt i vägskälet mellan genrer som soul, country, blues med mera, vilket går att höra i hennes mångsidiga discografi.
Hon är heller ingen främling för att tolka andra artister som på 2013 års Small Town Talk där hon hyllade swamp rock-legenden Bobby Charles. På sitt nya album The Waylon Sessions har hon gett sig på att tolka ingen mindre än Waylon Jennings, mest känd som en av de stora pionjärerna inom Outlaw-countryn.
Albumet gästas av ett flertal nämnvärda personligheter såsom Buddy Miller och Rodney Crowell som båda bland mycket annat figurerat som musiker i Emmylou Harris band. Även Willie Nelsons son Lukas Nelson dyker upp på låten ”You Show Me Yours And I’ll Show You Mine”. Men det är framförallt Jessi Colters medverkan som får albumet att sticka ut.
Colter spelade en betydande roll inte bara i förhållande till Jennings då de under flera år var gifta men även som Outlaw-artist i sin egen rätt. Samlingsalbumet Wanted: The Outlaws från 1976 brukar anses av många som startskottet för Outlaw-countryn och innehåller låtar framförda av bland annat Colter och Jennings. McNally är alltså i mycket gott sällskap på denna hyllningsskiva.
Men ett lyckat coveralbum görs inte bara av att ha bra gästartister. McNally lyckas göra värdiga covers på Jennings låtar och bygger vidare på dem med ett sound som ändå är troget originalen. I vissa avseenden överträffas till och med originalversionerna, som på de ruffiga versionerna av ”This Time” och ”I’ve Always Been Crazy”. Även om McNallys relativt mjuka röst inte är helt optimal för Outlaw så kompenseras det av träffsäkerheten i låtarnas arrangemang.
Ibland kan låtvalen ifrågasättas lite, framförallt ”Help Me Make It Through The Night”. Nu har nog varje countryartist värd sitt salt gjort en cover på den men det är inte någon kännetecknande låt för Jennings. Hans mest kända version framfördes live som medlem i supergruppen The Highwaymen och det är egentligen en ganska fruktansvärd tolkning trots att låtskrivaren Kris Kristoffersson medverkar. Som tur är har McNally inte tagit någon inspiration från deras framträdande.
En slående aspekt med albumet är hur McNally tillför ett kvinnligt perspektiv till Jennings låtar som annars associeras som ganska macho. Hon sjunger rakt upp och ned, precis som det ska låta, men känns fortfarande trovärdig. Ett bra exempel är ”Out Among The Stars” som hon sjunger tillsammans med Colter. Låtens handling är typisk för Outlaw-country då den skildrar en beväpnad ung mans flykt undan lagens långa arm. Här känns McNallys och Colters skildring minst lika uppriktig och gripande som Jennings egen version.
Överlag så stämmer detta för varje låt på albumet. Det märks att stor omsorg har lagts på The Waylon Sessions för att fånga andan i Jennings artisteri. Men det är också ett fantastiskt album i sin egen rätt med Outlaw-country när den är som bäst!
[Compass Records, 28 maj]