
Fram till dagens datum har HYMN publicerat tio Story of the Song-avsnitt och nästa vecka är det dags för Vita Bergen att ställa sig framför kameran. Daniel Andersson tog kontakt med Gustav Påhlsson från Westside Music Sweden – initiativtagarna bakom nämnda sessionserie – för att diskutera rådande livesituation och vad som kan komma att hända i framtiden. Avslutningsvis samlas de videor som hittills har publicerats.
Hur går dina tankar angående livemusikens comeback?
– Det är nästan svårt att samla alla tankar kring det där. Och det är nog inte bara jag som har en del frågor kring en sådan comeback. Kommer det finnas en publikgräns? När kommer man kunna se internationella artister igen? Tänk om man kan gå på åtminstone en sommarfestival 2021, känns riktigt tveksamt va?!
– Jag gillar inte att andas pessimism, men det känns som att det är en bit kvar innan något av det där händer. Och jag behöver knappast ta upp hur skönt och roligt det ska bli att få göra något annat än att välja film på Netflix eller bok i bokhyllan. Jag ser fram emot livemusik. Mycket. Och försöker fokusera på det.
Hur är det att jobba med Westside under rådande förhållanden?
– Märkligt men också roligt. Vi har strukturerat om, försökt hitta nya vägar och sätt att jobba, försökt utveckla och i viss mån expandera. I mångt och mycket har vi lyckats men det är naturligtvis så att live-verksamheten lyser med sin frånvaro, och jag är rätt säker på att ingen av oss på kontoret trodde att pandemin skulle hålla i sig så här länge, i alla fall inte när vi befann oss i mars 2020. Men vi är var vi är, och jag tänker bara fortsätta jobba, jag har trots allt lyxen att kunna göra det.
“Och det har jag insett först nu, att många människor jag anser att jag känner är sådana jag enbart träffar på konsert. Inte på krogen, när jag är ute och käkar eller liknande, utan på just konserter”
Vad saknar du som privatperson med att inte kunna gå på konsert?
– Musiken naturligtvis. Men kanske allra mest bara känslan av att gå runt på en spelning, festival eller liknande och stöta på människor man känner. ”Va fasen, är du här!”. Det klassiska peka-på-varandra-genom-lokalen-med-öl-flin-movet kommer ju alltid att förbli oslagbar. Och det har jag insett först nu, att många människor jag anser att jag känner är sådana jag enbart träffar på konsert. Inte på krogen, när jag är ute och käkar eller liknande, utan på just konserter. Man umgås ju av naturliga skäl med färre människor nu, men även bekantskapskretsen har blivit mindre, mindre och mindre. Och det är förbannat tråkigt men förhoppningsvis inte permanent.
Vad tror du att förlusten av livemusik betyder för en stad som exempelvis Göteborg?
– Det påverkar naturligtvis. Göteborg är trots allt en liten stad med rik musikhistoria och ett levande musikliv. Då är det klart att ringarna på vattnet växer om livemusiken i princip stryps och går från 11 till 0 på bara några månader. Och även om jag nu bortser från den minst sagt ekonomiska problematiken som många aktörer ställts inför är livemusiken också en knytpunkt för människor, vilket jag var inne på i svaret ovan.
– Sedan tror jag inte att Göteborg är unikt, det är långt ifrån den enda staden som på ett eller annat sätt använder musik för att profilera sig. Det är mer eller mindre samma skit i exempelvis Hamburg, Köpenhamn och London. Och livemusik är långt ifrån den enda kulturen som betyder något, men i städer som exempelvis Göteborg spelar den givetvis en viktig roll, för både människor, ekonomi m.m.
Har Story of the Song uppnått vad ni önskade från början?
– Det har varit ett roligt projekt från dag ett, och det känns som att både konceptet och namnet har spridit sig. Riktigt kul att HYMN har vi velat köra premiär på avsnitten. Vi vill givetvis nå ännu fler tittare, skapa en än större publik och hela tiden göra mer. Men för att svara enkelt; ja, vi har uppnått det. Men det var då, och nu är nu. Och nu vill vi mer.
Nedan har vi samlat de videor som hittills har publicerats i Story of the Song-serien. Saga Back – medverkade i senaste avsnittet – gästar för övrigt Jubel x Levis Label Night i Stockholm imorgon.