Bror Gunnar Janssons spelning i Gallerian blåste bort all ångest

Foto: Ernst Adamsson Borg

Konsertåret 2020 skulle kunna beskrivas lite som Fyre Festival, skyhöga förväntningar men ett resultat som mer kan liknas vid den gången Lehman Brothers tyckte subprimelån var en god idé.

Men vissa ljusglimtar kan ändock urskiljas, ofta på de märkligaste av platser. Denna gång i BR:s gamla lokaler i Gallerian, Stockholm, en plats som många med glädje minns som där man dreglade över något Harry Potter-lego. BR har sedan länge gått i konkurs och vart Harry Potter-legot säljs nu för tiden vet nog ingen, om det ens finns kvar.

2020 återfinns något helt annat i den betonggrå lokalen, nämligen en skatepark. Och i den skateparken spelar Sveriges oäkta arvtagare av Robert Johnson: Bror Gunnar Jansson. Mitt under brinnande pandemi.

Det mest surrealistiska med denna tillställning är visserligen inte att BR:s lokaler nu huserar en skatepark, utan att bevittna Bror Gunnar Jansson till en bakgrund av Swedbank, XXL och NK. Det mest butikstäta området i Stockholm och dessutom ett halvt stenkast från herr Lövéns bostad, mannen som tidigare under dagen basunerade ut att det är skärpning som gäller och max åtta personer får käka tapas vid samma bord.

När Bror Gunnar drar fram sin Telecaster är det dock svårt att tänka på annat än hur god den billiga burkölen tycks smaka just denna tisdag. Han är där med sitt band, vilket består av hans två armar och två ben. Med dessa fyra lemmar lyckas han manövrera både trummor och gitarr med tillhörande pedalbord. Hur han mäktar med att hålla takten är en gåta. Men med den simultanförmågan kan det inte tagit många minuter för honom att ta körkort.

Som bortblåst är all ångest över att konsertschemat krympt från tre i veckan till tre i halvåret. Kanske beror det just på att man där och då är på en konsert som får saker och ting att kännas lite normalt för en gångs skull.